یادداشت

سیاستگذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب

۱۴۰۰/۰۹/۲۶ - ۰۷:۲۶:۳۶
کد خبر: ۱۲۷۴۷۳۵
سیاستگذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب
دکتر مجید هاشمی فرا، مدیر و کارشناس رسانه، در یادداشتی برای خبرگزاری برنا سیاست‌گذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب را بررسی کرد.

قریب به سه سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران به عنوان مانیفست و منشور و چراغ راه و هدایتگر نظام اسلامی برای  ورود به دومین مرحله خودسازی و تمدن سازی می گذرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با بازخوانی نظریه انقلاب اسلامی ، تحقق آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی را تبیین فرمودند. این بیانیه فراز های متنوعی از چهل سالگی انقلاب اسلامی را به ملت و مسئولان یادآوری می کند.

گذشته ای که مملو از تجربیات تلخ و شیرین در اداره حکومت اسلامی است. در این میان نقش رسانه ها در نشان دادن دستاوردها و تجربیات حاصل از این عمر چهل ساله بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه رسانه ها آن گونه که باید و شاید به وظیفه ملی و تاریخی خود برای تبیین آرمان ها و تشریح دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی به نسل های جدید عمل نکرده اند. به نظر می‌رسد منشور گام دوم انقلاب ،سند راه و برنامه چهل ساله انقلاب اسلامی است.

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان به عنوان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و فرصت ارزشمندی برای کشور دانسته شده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با مخاطب قرار دادن جوانان ضمن بیان پیشینه وقوع انقلاب و دشواری های آن به دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران پرداخته و چشم‌انداز آینده انقلاب را در بخش‌های مختلفی از جمله علم و پژوهش معنویت و اخلاق عدالت و مبارزه با فساد تبیین کرده‌اند.

یکی از سرفصل های مورد اشاره معظم له موضوع سیاست تبلیغی و رسانه ای و محاصره تبلیغاتی دشمن است که بدون توجه به آنها تحقق گام های انقلاب امکان پذیر نیست.

توجه به تاکیدات رهبری ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق نهاد است و هم اکنون تهاجم روزافزون رسانه‌ای دشمنان به سمت جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان به چشم می‌آید توجه به سیاست گذاری رسانه ای مبتنی بر مهارت های انتقادی به عنوان یکی از بخش های سواد رسانه ای ضمن فراهم ساختن شکست محاصره تبلیغاتی نظام سلطه تسهیل کننده تحقق فصول بیانیه گام دوم به مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی انقلاب اسلامی خواهد بود.

به نظر می رسد دوره جدید مدیریت سخت و دشوار در رسانه ملی باید بر آگاهی دادن و پرورش نسل جوان انقلابی برای پیاده سازی تحقق اهداف گام دوم انقلاب متمرکز گردد. سیاستگذاری رسانه ای مجموعه ای از اصول و هنجارهاست که برای راهبری رفتار نظام های رسانه ای تدوین می شود. این سیاستگذاری، کاربرد های عملی، محدود و فوری نیز دارد اما در اصل، عملی بنیادی و وسیع است.

در دیدار صمیمی رییس جدید رسانه ملی با دانشجوبان نکات قابل تاملی مطرح شد، نگاه تحول خواهانه ایشان در این مسیر سخت بارقه امید را در دل جوانان و دانشجویان زنده کرد. تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های ارزنده نسل پر شور و مومن و انقلابی برای رسانه ملی مغتنم است. امیدواریم از این فرصت طلایی در این شرایط سخت که انقلاب اسلامی ایران دارد به بهترین شکل در صدا و سیما استفاده شود، و تمهیدات لازم برای بستر سازی تحولات مد نظر رهبری در  بیانیه گام دوم از رسانه ملی آغاز و از دستگاه های مسئول به صورت جدی مطالبه شود.

انتهای پیام//

نظر شما