مهدوی: تغییر دبیر جشنواره موسیقی فجر به روند بهتر شدن آن کمک می‌کند/ جشنواره‌ها بیشتر به سمت خنثی شدن رفته و از رقابتی بودن فاصله گرفته‌اند/ حضور چهره‌های شاخص موسیقی در جشنواره بینندگان زیادی را به سالن‌ها می‌کشاند!

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۴۳۳
رضا مهدوی، نوازنده، کارشناس و پژوهشگر حوزه موسیقی، معتقد است تغییر دبیر جشنواره موسیقی فجر باعث می‌شود این مسیر روند بهتری را به خود بگیرد و این اتفاق باید با کمک هیات انتخاب سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر عملی شود تا آن ها بتوانند به عنوان مشاوران اجرایی برای جشنواره دبیری انتخاب کنند تا محکم و مقتدر از تمامیت موسیقی دفاع کند و این اتفاق باعث می‌شود مسیر جشنواره تا حدودی بهتر شود.

رضا مهدوی، نوازنده، استاد دانشگاه و موسیقی پژوه، در پاسخ به این سوال که امسال چگونه و با چه کیفیتی می‌توانیم جشنواره موسیقی مناسبی را پیش رو داشته باشیم؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از ایرادات جشنواره به دبیر مربوطه بر می‌گردد. دبیر جشنواره موسیقی فجر که چهره شناخته شده‌ای هم هست حداقل در یازده دوره قبل نیز این مسئولیت داشته اما گزارش و عملکرد قابل قبولی از او طی این سال‌ها نداشته‌ایم و  نشان داده موثر نبوده و بیشتر تابع نظرات مدیران بالادستی است تا به نفع موسیقی و موسیقی‌دانان! بنابراین احساس می‌شود جشنواره امسال هم با جشنواره‌های قبل تفاوت آنچنانی ندارد و چه بسا که تکرارها بیشتر از قبل شود و تِم ِ جشنواره به سمت و سوی یکنواختی و خنثی بودن، همچون نحوه مدیریت ایشان در دیگر موارد، هدایت شود.

مهدوی در این خصوص که آیا با وجود ویروس منحوس کرونا حضور تماشاگران در جشنواره موسیقی فجر لازم و تاثیرگذار است؟ بیان کرد: جشنواره حدود چند سال است مخاطب جدی ندارد چرا که میل و رغبت مردم ِ هنردوست در این نوع از ارائه کارناوالی موسیقی  کم شده به ویژه که جای خالی چهره‌های شاخص در این جشنواره زیاد به چشم می‌خورد و طبیعی است جشنواره موسیقی فجر به سمت خنثی شدن تدریجی رفته و از نکته مهم رقابتی بودن هم فاصله گرفته است. می‌توان گفت جشنواره موسیقی فجر کمترین بهره‌های مشورتی را از موسیقی‌دانان نخبه و خلاق داشته و بیشتر معطوف به نگاه‌های مدیران مصلحت‌اندیش و کپی‌کار و باری به هر جهت برگزاری مناسبتی، ختم شده است. طبیعی است نیروهای جوان هم که به این حیطه ورود می‌کنند به نوعی تکرار سال‌های قبل هستند و کافی است نگاهی جزئی به جدول سال‌های پیش بیندازیم که حقیقتا این ماجرا ربط چندانی به کرونا ندارد. اگر افرادی که طی سال‌های قبل به غیر از زمان کرونا کنسرت برگزار کرده‌اند به استقبال اجرا در جشنواره موسیقی فجر بیایند قطعا بینندگان زیادی را به خود جلب و جذب می‌کنند اما متاسفانه بیش از 70 درصد از همین گروه‌ها و هنرمندان حضور پیدا نمی‌کنند که نیازمند آسیب‌شناسی دقیق است.

این کارشناس موسیقی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت موسیقی پاپ طی سال، آیا نیاز است در جشنواره بیشتر به موسیقی‌های سنتی آئینی و فولکلور پرداخته شود و به معرفی موسیقی نواحی بپردازیم؟ بیان کرد: جشنواره جوان و جشنواره نواحی به طور مستقل برگزار می‌شوند که حرکتی نیک است اما به نظر من بهتر است جشنواره موسیقی پاپ و تلفیقی هم درطول سال به‌طور مجزا برگزار شود تا منتخبی از بهترین‌های آنها در جشنواره موسیقی فجر به صورت فینال اجرا داشته باشند نه اینکه مافیای اجراهای موسیقی به دلخواه خود جدول جشنواره را اجبار به معرفی گروه‌هایی کنند که جنبی و صرفا درآمدزا تلقی شوند! علاوه بر این‌ها لازم است از جوانانی که استعدادهای درخشان در گونه‌های موسیقایی هستند استفاده شود تا جشنواره موسیقی بتواند دارای جایگاهی شود که هم شاگرد و هم استاد در رده‌های گوناگون گنجانده شوند. جشنواره موسیقی فجر طی این ۳۶ سال دبیرخانه نداشته و نتوانسته فرهنگ‌سازی مناسبی در سیاست‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت در کلان موسیقی کشور ایجاد کند. نبود خروجی مطلوب پس از جشنواره باعث کم اهمیت شمردن اهالی موسیقی شده که در اصل می‌بایست به عنوان یک رخداد مهم موسیقایی در کشور رقم بخورد و جنبه بین‌المللی هم پیدا کند که تاکنون نتوانسته و همه این مسائل باعث می‌شود انگیزه‌های لازم به مرور از بین برود.

این موسیقی شناس در پاسخ به چگونگی راهکارها می‌گوید: هرچند که شوراهایی وجود دارد و افراد حاضر در آن خبره و کارشناس هستند اما نگاه‌های  مدیریتی به گونه‌ای بوده که همه این‌ها تحت‌الشعاع مدیران بالادستی قرار می‌گیرند و برای همین است که  گفته می‌شود جشنواره کاملا دولتی است.

مهدوی در این خصوص که چرا با وجود اینکه سالن‌های تئاتر و سینما به روال عادی خود برگشته‌اند اما سالن‌های کنسرت همچنان در تعلیق به سر می‌برند و برای بازگشت سالن‌های کنسرت به روال عادی در دوران پساکرونا چه استانداردسازی باید صورت بگیرد؟ اظهار کرد: شرایط کرونا مدت‌هاست که عادی سازی شده و اگر به مترو تهران و برخی شهرها نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید مردم با وجود این ویروس منحوس همچنان در هم تنیده هستند و بسیار عجیب است که ستاد  مقابله با کرونا به این موارد نگاهی نمی‌اندازد و فقط نسبت به هر آنچه که به هنر مربوط می‌شود دقت‌مند می‌شود؟! البته سینما و تئاتر از این قابلیت برخوردار شدند که با رعایت 50 درصدی پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه دهند ولی موسیقی را سلیقه‌ای اعمال نظر کردند و کلا تعطیل شد و خوشبختانه در هفته گذشته گویی مشکلات اجراها حل شد ولی نه برای فرهنگسراها و دیگر سالن‌ها...  به نظرم مدیران بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتهای قبل و بعد خود ، هَمّ و غمی در این خصوص ندارند و چنین مواردی نشان از ضعف مدیریت در سطح کلان است که نمی‌توانند مثل دیگر صنوف از حقانیت هنر مظلوم و شریف موسیقی در عرصه‌های مختلف دفاع کنند. علاوه بر آن نیز هنرمندان موسیقی هم در این امور ضعف‌هایی دارند چراکه دست روی دست گذاشته و در اتفاقاتی که مربوط به موسیقی می‌شود شرکت نمی‌کنند و سکوت اختیار می‌کنند.

این  موسیقی پژوه در پاسخ به این سوال که دلیل علاقه خوانندگان پاپ به برگزاری کنسرت در خارج از کشور چیست؟ اظهار کرد: امکانات برگزاری کنسرت در خارج از کشور از هر جهت بیشتر است و علاوه بر آن نوعی تفریح به حساب می‌آید؛ هم فال است و هم تماشا. نکته بعد اینکه درآمدزایی به صرفه‌تری دارد و دلار ارزان می‌آورند و گران می‌فروشند. البته از کنار چنین موضوعی هم نباید به سادگی گذشت که سالن‌های ما آگوستیک  مناسب و استانداردی ندارند و باید گفت همه این موارد عواملی است که طی سالیان اخیر و نیز در این دو سال همه‌گیری کرونا هنرمندان از وضعیت موجود خسته و دلگیرند و بدیهی است چنین مواردی باعث شود آن‌ها بیشتر سمت کشورهای خارجی بروند.

مهدوی در پایان و در این خصوص که با توجه به آزمون و خطای جشنواره در سال‌های گذشته چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره در بهمن ماه دارید؟ تاکید کرد: تغییر دبیر جشنواره موسیقی فجر، آقای  ریاحی، باعث می‌شود این مسیر روند بهتری را به خود بگیرد و این اتفاق باید با کمک هیات انتخاب سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر عملیاتی شود تا آن‌ها به عنوان مشاوران اجرایی برای جشنواره دبیری چابک، پویا و مستقل انتخاب کنند تا محکم و مقتدر از تمامیت موسیقی دفاع کند. اگر این اتفاق رخ دهد باعث می‌شود مسیر جشنواره تا حدودی بهتر شود و برای آینده نزدیک جشنواره در سال بعد اتفاقات نیکویی امیدوار بود.

انتهای پیام//

نظر شما