یک تحلیلگر مسائل بین الملل:

پذیرش کلیات طرح پیشنهادی ایران، دستیابی به یک توافق مثبت را ممکن می‌کند

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۹:۵۶:۳۴
کد خبر: ۱۲۷۵۶۱۷
پذیرش کلیات طرح پیشنهادی ایران، دستیابی به یک توافق مثبت را ممکن می‌کند
شفیعی بیان کرد: اگر کلیات طرح پیشنهادی ایران در مذاکرات هسته ای وین پذیرفته شود به این معنی است که می توان امیدوار بود کشورهای مذاکره کننده به یک توافق موثر دست یافته اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مذاکرات وین با دکتر نوذر شفیعی، تحلیلگر مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

نوذر شفیعی نگرانی های ایران درباره احتمال عدم عمل به تعهدات غربی ها را به حق دانست و تصریح کرد: سنگ بنای مذاکرات ایران و غرب بر بی اعتمادی شکل گرفته است. ایران و غرب سال های پیش در قالب برجام به توافق رسیدند اما آمریکایی ها از آن خارج شدند. جمهوری خواهان اعلام کرده اند در صورت پیروزی در انتخابات میان دوره ای کنگره، برجام را لغو خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ایران طرح پیشنهادی خود در مذاکرات را بر اساس دغدغه ها و نگرانی های خود مطرح می کند، اظهار کرد: اگر طرح پیشنهادی ایران پذیرفته شود، بدون تردید می تواند به پیشرفت مذاکرات کمک کند. طرح هایی که ایران ارائه داده است زیاده خواهانه نیست بلکه واقعیت های روی زمین است در حالی که در رسانه ها و ادبیات سیاست مداران غربی به دروغ زیاده خواهانه تعریف می شود.

تحلیلگر مسائل بین الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای بیان کرد: این تهدیدات در جامعه بین الملل مبنای حقوقی دارد. آژانس بر اساس اساسنامه خود به کشورها حق داده است به دانش هسته ای صلح آمیز دسترسی داشته باشند. وقتی در این شرایط تهدیدی صورت می گیرد حتما لازم است محکوم شود.

وی افزود: اگر کلیات طرح پیشنهادی ایران در مذاکرات هسته ای وین پذیرفته شود به این معنی است که دغدغه های ایران پذیرفته شده است و می توان امیدوار بود کشورهای مذاکره کننده به یک توافق موثر و مثبت در راستای منافع هر دو طرف دست یافته اند. البته نسبت به این موضوع که آمریکایی ها در آینده چه میزان به این طرح ها و توافقات احتمالی وفادار باشند و آن را عملیاتی کنند هم دغدغه وجود دارد و به همین دلیل نیازمند تضمین های عینی هستیم.

شفیعی با بیان این موضوع که نمی توانیم کشورهای اروپایی، چین و روسیه را در مذاکرات برجام نادیده بگیریم، اظهار کرد: برجام و اعضای آن یک هویت حقوقی واحدی دارد. کشورهای چهار به علاوه یک مسئول هستند؛ زمانی که آمریکا از برجام خارج شد آن ها باید خروج آمریکا را محکوم می کرد و این مسئولیت در آینده نیز وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گام های کوچکی برداشت تا به نوعی برجام را زنده نگه دارد، گفت: مسئولیت پذیر کردن کشورهای عضو چهار به علاوه یک، موردی است که ایران باید به آن حساس باشد زیرا اگر فردا مجددا آمریکا برجام را نقض کرد آن ها محکوم کنند و پاسخگو هم باشند و به این شکل می توان از منافع احتمالی از سوی چهار به علاوه یک بهره برد.

انتهای پیام//

نظر شما