سدسازی‌های ترکیه علت کمتر شدن ورود آب به کشور/ زنگ خطر آلودگی ارس به صدا درآمد

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۱۵:۲۸:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۶۷۴۳
سدسازی‌های ترکیه علت کمتر شدن ورود آب به کشور/ زنگ خطر آلودگی ارس به صدا درآمد
رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، درباره بحران آب و اهمیت مدیریت توزیع و ذخیره آب در کشور توضیحاتی داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مرتضی محمودوند در برنامه «سلام تهران» با بیان اینکه بحران کم آبی فقط مختص ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد و خوزستان نیست، گفت: رسیدگی به امنیت آب و بحرانی که در این بخش داریم، در دستور کار مسئولین قرار دارد. امنیت آب به صورت جدی در کمیسیون امنیت آب پیگیری می‌شود. بحران آب فقط مختص چند استان نیست، بلکه یک مسئله کشوری است. آب‌های سرزمین ما و رودخانه‌های مرزی مشکلات عدیده‌ای دارند که باید در عمل به آن پرداخت و هرگونه سهل‌انگاری موجب خسارت به کشور می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست‌های غلط در داخل کشور و دشمنی کسانی که نمی‌خواهند ایران پایدار باشد، افزود: این مسائل شرایطی را فراهم کرده که آب‌های خوزستان، آذربایجان، کردستان و خراسان و به تبع آن کشور همسایه‌مان افغانستان، دچار بحران شده‌اند. اگر این مسئله پیگیری نشود، با مشکل تأمین آب شرب مردم این مناطق مواجه خواهیم بود. مشکلات حوزه پیگیری و پیچیدگی‌های زیاد اداری، بر کُندی انجام پیگیری‌ها افزوده است. البته ما دیپلماسی را به کم‌کاری متهم نمی‌کنیم، اما لازم است گروه نظارتی برای بررسی و پژوهش علمی تشکیل شود تا به سفیر و وزیر خارجه اطلاعات لازم را بدهند. حمکرانی صحیح می‌بایست از همین الان با مصائب مقابله کند.

نماینده مردم لرستان در مجلس با بیان اینکه ایران با ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی در سال، که یک‌سوم میزان متوسط بارندگی‌ها در جهان است، یک کشور خشک محسوب می‌شود، تصریح کرد: الگوی مصرف ما نه فقط در آب شرب، بلکه در همه مصارف باید اصلاح شود. سرانه مصرف دنیا ۵۸۰ میلیون مترمکعب و در ایران ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب است. حتماً باید با کارهای فرهنگی و دستورات، پیگیر این جریان و حل و فصل آن بود.

وی با اشاره به کم‌کاری‌های مداومی که در دولت‌های مختلف درباره عنصر حیاتی آب اتفاق افتاده است، گفت: بحران زاینده‌رود جدی و اعتراض مردم هم به حق بود‌‌. زاینده‌رود، زیبایی شهری بزرگ، متمدن و باستانی است که به واسطه آن صنعت توریست هم در این استان رواج دارد. قطعاً اصفهان بدون زاینده‌رود، توریست کمتری دارد. باید بحران‌های عظیم نصف‌جهان از جمله فرونشست زمین را ریشه‌یابی کرد.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه شرایط اقلیمی و زیستگاهی هر منطقه می‌بایست حفظ شود، تصریح کرد: مسئولی که با آوردن صنعت فولاد به منطقه کویری گمان کرده به شهر خود خدمت می‌کند، درواقع خیانت کرده است؛ زیرا صنایع آب‌بر باید کنار دریا ساخته شوند. حساسیت قوه مقننه، تأکیدات مقام معظم رهبری و تشکیل کمیته امنیت آب، نشان از حساسیت مسئولین به این مسئله است. باید هرچه زودتر به فکر مردم سرزمینمان باشیم.

محمودوند با بیان اینکه ایران حقابه خود را از رودخانه‌های مرزی که مسدود شده‌اند، مطالبه می‌کند؛ افزود: کشور ترکیه وام‌های سنگین گرفته است تا سد بسازد و آب رودخانه ارس به ما نرسد. با سفر به مناطق مرزی، یک هفته‌ای هست که در مرزهای ترکمنستان، پاکستان و افغانستان به دنبال راه‌حل اصولی برای حل مشکل هستیم.

وی از آلایندگی رودخانه ارس تا حدی که محیط زیست آن منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است، خبر داد و اظهار داشت: اگر زودتر برای این معضل اقدام نشود، آسیب جدی می‌بینیم. اکوسیستم زاگرس یک مسئله بزرگ و جهانی است، اگر جنگل بلوط نابود شود ایران در خطر خواهد بود. دریاچه ارومیه هم در خطر است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز