بررسی مسائل دماوند در سلام تهران

وزارت نیرو تکلیف سد وادان و زمین‌های مردم را مشخص کند/ واگذاری زمین‌های دماوند در ازای ساخت کمربندی

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۱۳:۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۲۷۸۵۱۵
وزارت نیرو تکلیف سد وادان و زمین‌های مردم را مشخص کند/ واگذاری زمین‌های دماوند در ازای ساخت کمربندی
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، ضمن پاسخ به مطالبات و پیام‌های مردم، از پیگیری رفع مشکلات این شهرستان گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  سید احمد رسولی‌نژاد در برنامه «سلام تهران» در پاسخ به اینکه چرا پروژه ساخت کمربندی دماوند متوقف شده است، گفت: در ادوار گذشته مجلس که من نیز حضور داشتم، پرونده‌های بزرگی از جمله اتوبان تهران پردیس، ۴ بانده شدن اتوبان رودهن، فیروزکوه و دماوند، ساخت ۲ بیمارستان در ۲ شهرستان و نیز گازرسانی به ۲ شهرستان و چند پروژه دیگر انجام شد. در اواخر سال ۸۶ هم احداث کمربندی گیلاوند به دماوند مصوب شد. فقط هم دماوند نیست؛ میلیون‌ها نفر در طول سال از این محور عبور می‌کنند و ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند. نمی‌توانیم هم بگوییم فقط در روزهای تعطیل، بلکه در طول هفته هم مردم دچار معضل ترافیک هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به کوتاهی‌های صورت گرفته در احداث کمربندی دماوند، تصریح کرد: پروژه‌ای که در سال ۸۷، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم داشت، الان با ۲۵۰۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود. در کل کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام راه و شهرسازی نیاز داریم. اگر پروژه‌ها با تعرفه‌های کنونی پیش بروند، تا ۵۰ سال دیگر هم ساخته نمی‌شوند.

نماینده مردم دماوند در خانه ملت با بیان اینکه در دوره اخیر مجلس نیز جلسات زیادی با وزیر راه و شهرسازی وقت و سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده‌ایم، اما به نتیجه نرسید، افزود: دولت قبل به علت کمبود اعتبارات، پروژه جدید قبول نمی‌کرد. سرانجام نیمه دوم سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که از بخش خصوصی کمک بگیریم‌؛ بخش خصوصی هم دریافت زمین را شرط کار خود قرار داد، اما مسئولان وقت شرط را نپذیرفتند. خوش‌بختانه با استقرار دولت جدید، ۲ ماه قبل در کمیسیون تلفیق جلسه‌ای داشتیم و وزیر راه و شهرسازی به صورت شفاهی پیشنهاد بخش خصوصی را پذیرفت. ۲ هفته پیش هم دستور مکتوب وزیر راه و شهرسازی برای واگذاری پروژه به بخش خصوصی در ازای دریافت زمین صادر شد.

وی در پاسخ پرسش مجری «سلام تهران» مبنی بر اینکه چرا به جای دریافت زمین، امتیاز بهره‌برداری از کمربندی را تا یک زمان مشخص به بخش خصوصی نمی‌دهید؟، اظهار داشت: ممکن است سرمایه‌گذار نپذیرد و بگوید که سرعت بازگشت سرمایه‌اش اندک خواهد بود؛ چرا که مبلغ اولیه سنگین است. الان برخی از شرکت‌ها در ازای اجرای پروژه‌ها نفت می‌دهند، که گمان نمی‌کنم همه پیمانکاران داخلی نفت را بپذیرند.

این نماینده مجلس در خصوص سفرهای استانی مسئولان و راهگشا بودن آن نیز گفت: دیدارهایی با وزرا داشتیم و از مدیران ملی و استانی هم دعوت کردیم. با استقرار دولت جدید امیدواری‌ها بیشتر شده است و حدود ۲ ماه پیش با رئیس جمهور دیدار کردیم و احتمالاً پیش‌بینی‌های سفر او هم انجام شده است. معمولاً رئیس جمهور به مرکز استان‌ها می‌رود و وزرا به شهرستان‌ها می‌روند و در نهایت گزارش سفر، تجمیع می‌شود. به سفرهای استانی رئیس جمهور بسیار خوش‌بین هستیم و امیدواریم حل مشکلات را به دنبال داشته باشد.

رسولی‌نژاد با بیان اینکه وزارت نیرو در زمان احداث سد وادان با مطالعه اقدام کرد و ۵ میلیارد تومان هم برای این پروژه اعتبارسنجی شد، گفت: در ادامه مسیر، وزارت نیرو از تصمیم خود برگشت و این مسئله هم دیگر پیگیری نشد. در آخرین پیگیری‌ها، به وزارت نیرو اعلام کردیم که اگر سد نمی‌سازید، زمین‌های مردم را برگردانید و خسارت‌ها را هم پرداخت کنید. بودجه اولیه برگشت خورد، چرا که عده‌‌ای گفته بودند که برای این طرح در ایام کم‌آبی و زمانی که آب باید از جای دیگر تأمین شود، توجیهی وجود ندارد. بنابراین بعید می‌دانم که سد ساخته شود، باید تکلیف مردم را مشخص کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش مجری «سلام تهران» در خصوص اینکه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تا چه حد جدی است؟، گفت: به دلیل افزایش ناگهانی و غیرقانونی قیمت خودرو، اولین نفر پیگیر برای سؤال از وزیر من بودم‌. وزیر را دعوت کردیم و من به عنوان اولین نفر سخنرانی و مسائل را مطرح کردم. وزیر صمت در مرداد سال جاری گفته است قیمت خودرو باید اصلاح شود و کاهش یابد؛ اما ۲۰ آذر سال جاری گفته است قیمت‌ها را اصلاح کردیم، در صورتی که ۱۸ درصد افزایش داشته است. من با ادله ثابت می‌کنم که افزایش قیمت غیرقانونی است.

وی با اشاره به هم‌اندیشی امروز کمیسیون صنایع و معادن برای تصمیم‌گیری درباره استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: طرح استیضاح را تعدادی از اعضا امضا کردند. نظر من این است که در صحن علنی از او سؤال بپرسیم؛ البته بعید می‌دانم پاسخشان قانع‌کننده باشد، اما بهتر است در ابتدا طرح سؤال کنیم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز