مزدآبادی: منش اخلاقی شهید قاسم سلیمانی او را به اسطوره تبدیل کرده است

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۷:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۷۹۱
مزدآبادی: منش اخلاقی شهید قاسم سلیمانی او را به اسطوره تبدیل کرده است
پرداختن به زندگی چهره های ملی و مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان که در جایگاه امروز تاثیرگذار بوده یکی از ژانرهای فیلم سازی و حتی ساخت آثار مستند در سینما و تلویزیون است. پرداختن به زندگی حاج قاسم سلیمانی فرصتی است تا از اهرم هنرهای نمایشی در معرفی این چهره ی موثر و محبوب ملی استفاده کنیم تا ضمن انعکاس اهداف و عملکرد این قهرمان ملی ضمن الگو سازی و پرورش شخصیت های اینچنینی کمک موثر کنیم.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون که در آثاری چون «چهار چرخ»، «دنگ و فنگ روزگار»، «خون بها» و... در مقام کارگردان حضور داشته، در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه همه جانبه داشته باشیم؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: کاراکتر و شخصیت قاسم سلیمانی خیلی خاص است یعنی هم به لحاظ بعد اخلاقی‌شان زبانزد بودند، هم منش و رفتار بسیار خوبی داشتند و هم در نظام و سیاست های نظامی بسیار شخصیت شجاع و با درایتی بودند به همین دلیل کسی که می خواهد یک اثر نمایشی در خصوص سردار سلیمانی تولید کند باید چند وجهی به او نگاه کند و فقط بعد فعالیت هایی که در عرصه نظام، دفاع مقدس و مدافعین حرم انجام داده اند را در نظر نگیرد. تصور می کنم آن چیزی که سردار سلیمانی را تبدیل به یک اسطوره کرد بیشتر بعد اخلاقی‌شان بود

او ادامه داد: حاج قاسم آنقدر انسان بزرگوار و تأثیرگذاری بود که همین منش رفتاری‌اش باعث شده بود در قلب مردم جای پیدا کند و هر قشر از مردم او را دوست داشته باشند و اواخر عمرش فعالیت های نظامی ای که انجام داده بود نمایان شد و مردم متوجه شدند که او چه کارهای بزرگی در عرصه نظام از جمله در دوران دفاع مقدس، مدافعین حرم، مقابله با داعش و... انجام داده است اما آن چیزی که باعث شده بود همه به او ایمان داشته باشند و مورد توجه قرار بگیرد این بود که او علارغم اینکه سردار بزرگی بود و جایگاه والایی داشت ناشناخته بود و آنقدر خاکی بود که سالیان سال کسی از فعالیت های او خبر نداشت.

مزدآبادی تاکید کرد: سردار سلیمانی بسیار مردمی بودند. خیلی از مسئولین ارتباط‌شان با مردم قطع است اما سردار با مردم ارتباط نزدیک داشت و کارهای عام المنفعه انجام می داد و مثل یک سرباز برای این نظام کار می‌کرد به همین دلیل هم روی سنگ قبرش گفته بود بنویسند سرباز ولایت چون خود را به عنوان یک سرباز و از جنس مردم می دید نه به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی که بخواهد بین او و مردم فاصله ایجاد شود و کارهایی که انجام میداد برای مردم و وطن بود.این موارد شاخصه های بزرگ سردار سلیمانی که اگر کسی بخواهد به آن بپردازد باید همه ی این جهات را در نظر بگیرد.

این کارگردان در خصوص تاثیر گذاری پرداختن به چهره هایی چون سردار سلیمانی روی مخاطب اظهار داشت: قطعا تاثیر گذار خواهد به این دلیل که این چنین شخصیت هایی الگوهای جامعه هستند و در این زندگی روزمره و عادی و یکنواختی که مردم درحال سیر کردن هستند بعضی از افراد مانند نگین یک انگشتر می درخشند و زندگی‌شان پر از درس برای نسل جدید است. علارغم این تشییع جنازه ی باشکوهی که برای سردار سلیمانی برگزار شد اما باز هم کسانی هستند که هنوز او را نمی شناسند و نمی دانند چه کارهایی انجام داده است. البته برای ساخت چنین فیلمی باید یک شناخت کامل و جامع از او داشته باشیم، به طور مثال فیلمی که درباره ی چمران ساخته شد واقعا برش و مقطع کوچکی از زندگی او بود که فیلمش ساخته شد و نمی توانست شناخت کامل و جامعی از آن را به مخاطب ارائه دهد. بنابراین اگر قرار است فیلمی ساخته شود که تاثیر گذار باشد و مخاطب جذب آن شود باید بزرگی سردار سلیمانی در آن فیلم نشان داده شود. 

کارگردان سریال «خون بها» درباره قهرمان سازی با استفاده از چهره هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد: یکی از وظایف مسئولین فرهنگی یک کشور این است که برای نسل جوان الگو سازی کنند و در ایران افراد زیادی را داریم که زندگی آن ها می تواند تاثیر گذار باشد. قبلا هم درباره ی تعدادی از آن ها فیلم ساخته شده است مانند فیلم «ایستاده در غبار» اما همچنان افراد زیادی داریم که می توان از آن ها فیلم ساخت و مطمئنا تاثیر گذار خواهند بود، این الگو سازی وظیفه مسئولین است، به جای اینکه فرزندان‌مان قهرمان هایشان را در فیلم های خارجی پیدا کنند، قهرمانانی که دورغین هستند، باید از کسانی که در ایران هستند و می توانند در سطح بین الملی مطرح شوند استفاده کنیم.

جواد مزدآبادی در پایان درباره اینکه کدام کارگردان توانایی های لازم را دارد تا در قواره های سردار سلیمانی فیلمی بسازد؟ گفت: کارگردانان خوبی داریم که عرق این را دارند که برای این کشور فیلم بسازند و توانایی بالایی هم دارند، مهم این است که زمانی که می خواهیم درخصوص یک انسان بزرگ فیلمی بسازیم باید از او حمایت های همه جانبه شود و امکانات در اختیارش بگذارند.

انتهای پیام//

نظر شما