یک «بوسه شیرین» با کاروان شعر و موسیقی می آید

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۹۹۶۳
یک «بوسه شیرین» با کاروان شعر و موسیقی می آید
برنامه با کاروان شعر و موسیقی با پخش تصنیف «بوسه شیرین » از رهی معیری و جواد بدیع زاده یاد می کند .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه "با کاروان شعر و موسیقی" به پخش و بررسی تصنیف "بوسه شیرین" اثر جاویدان «زنده یاد جواد بدیع زاده» بر روی شعری از شادروان رهی معیری اختصاص دارد .

 در برنامه شماره ۳۹۸ «با کاروان شعر و‌ موسیقی»، پنجشنبه  ( ۹ دی ) قطعه «بوسه شیرین» اثری از آثار استاد جواد بدیع زاده با آهنگسازی وی و شعری از رهی معیری بررسی می‌ شود.

این تصنیف سنتی در دستگاه همایون اجرا شده و در سال ۱۳۹۰ در  آلبوم قبله آمال محمد منتشری آن را بازخوانی و منتشر کرده است.

 گفتنی است؛ جواد بدیع‌زاده؛ خواننده، موسیقی‌دان و آهنگساز کشورمان  بود.

از میان آفریده‌های معروف او می‌توان از سرود «ایران، کشور داریوش» و ترانه‌های جلوه گل، داد دل، دل‌افسرده، هدیهٔ خاک، گل پرپر و خزان عشق یاد کرد.

جواد بدیع‌زاده در دی‌ماه سال ۱۳۵۸ در هفتاد و هشت سالگی، بر اثر دومین سکته مغزی، در تهران چشم از جهان فروبست و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

همچنین شاعر این تصنیف ماندگار رهی معیری یکی از غزل‌سراهای مشهور دوران معاصر است که مجموعه شعر «سایه» او در سال ۱۳۴۵ به چاپ رسید.

محمد حسن معیری (بلوک) با تخلص «رهی» در ۱۰ اردیبهشت ۱۲۸۸ در تهران به دنیا آمد، او پس از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود در تهران، در دستگاه دولتی استخدام می‌شود و مشاغل مختلفی را تجربه می‌کندآخرین سمت شغلی رهی، ریاست کل انتشارات و تبلیغات وزارت پیشه و هنر در سال ۱۳۲۲ بود.

او فعالیت خود در زمینه شعر را با ورود به انجمن ادبی حکیم نظامی با سرپرستی وحید دستگردی آغاز کرد. در این انجمن رهی خودی نشان می‌داد و از اعضای فعال این انجمن محسوب می‌شد. سپس انجمن ادبی فرهنگستان را با افرادی دیگر تاسیس کرد و از اعضای مشهور آن انجمن شناخته می‌شد.

رهی علاوه بر شعر، فعالیتش در موسیقی را با عضویت در انجمن موسیقی ایران آغاز کرد. او به موازات فعالیت خود در زمینه موسیقی، شروع به چاپ آثارش در روزنامه‌ها و مجلات مختلف کرد.

در برنامه گل‌های رنگارنگ رادیو که یکی از برنامه‌های مشهور زمان خود محسوب می‌شد، رهی معیری با داوود پیرنیا در انتخاب اشعار برنامه همکاری می‌کرد و تا آخر عمر خود سرپرستی آن را برعهده داشت.

رهی پس از تحمل درد و رنج بیماری در سال ۱۳۴۷ و در سن ۵۹ سالگی درگذشت. مقبره او در آرامستان ظهیرالدوله شمیران در شمال استان تهران است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را یلدا احتشامی‌ با گویندگی مریم واعظ پور تهیه می‌کند که ساعت ۱۲:۲۰از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز