در سلام تهران مطرح شد

گمنامی شهید سلیمانی تا چند سال قبل از شهادتش/ حذف ارز ترجیحی نقطه اختلاف نمایندگان مجلس/ طرح شفافیت به سرانجام می‌رسد

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۰:۳۸:۴۸
کد خبر: ۱۲۸۱۲۶۴
گمنامی شهید سلیمانی تا چند سال قبل از شهادتش/ حذف ارز ترجیحی نقطه اختلاف نمایندگان مجلس/ طرح شفافیت به سرانجام می‌رسد
نماینده مردم تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی و امور مجلس صحبت کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  احمد نادری در برنامه «سلام تهران» با اشاره به سخنرانی شهید حاج قاسم سلیمانی در کنگره ۸۰۰۰ شهید استان گیلان در سال ۹۵، گفت: توصیه من به همه مردم این است که حتماً این سخنرانی که یک مانیفست تمام‌عیار از اعتقادات و رفتار یک عمر شهید سلیمانی از زمان دفاع مقدس تا زمان شهادتشان است، گوش دهند.

وی هجرت و جهاد را کلید واژه‌های اصلی شهید سلیمانی در این سخنرانی برشمرد و تصریح کرد: منظور ایشان از هجرت، سفر از جایی به جای دیکر نیست، بلکه او به هجرت از خود و رهایی از دلبستگی‌های دنیا اشاره دارد. مسئله دوم، جهاد است و اگر در مجموع بخواهیم مدیریت حاج قاسم را توصیف کنیم، باید عنوان مدیریت جهادی بر آن بگذاریم. قطعاً به همه مردم، این حس منتقل می‌شد که او از منیت رها شده است و برای ملت کار می‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی به اعتقاد پررنگ حاج قاسم به جوانان در داخل و خارج از کشور اشاره و اظهار داشت: او جبهه مقاومت را از جوانان افغانستان تا مدیترانه تشکیل داده بود و با بهره‌گیری از ظرفیت آنها به پیروزی رسید. در کنار سخت‌کوشی، نظم و انضباط و مردم‌داری خاصی داشتند و کم می‌خوابیدند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه استقبال باشکوه مردم از پیکر شهید سلیمانی و همرزمانش را از دو بُعد می‌توان بررسی کرد، گفت: اگر بخواهیم از بُعد معنوی بگوییم، دست خدا و اخلاص شهید بود که چنین مراسمی را رقم زد. اگر بخواهیم از بُعد زمینی هم نگاه کنیم، فضایی در سال‌های اخیر بین دولت ما با آمریکا شکل گرفته بود که خمودگی و رکود داشت، مردم فشار بسیاری تحمل کرده بودند و منتظر فضایی بودند تا احساسات خود را نشان دهند.‌ مماشات دولت قبل با دولت آمریکا به آنها این اجازه را داد که قهرمان ما را ترور کنند، این موضوع مردم را به صحنه کشاند.

وی با اشاره به گمنامی حاج قاسم سلیمانی تا سه یا چهار سال قبل از شهادتشان، اظهار داشت: از سال ۲۰۱۱ میلادی با بهم خوردن اوضاع عراق و سوریه و فعالیت داعش، نام سردار سلیمانی آرام آرام به گوش مردم آشنا شد، اما تمام شهرت او در چند سال منتهی به شهادتشان رقم خورد. خوشبختانه در همین مدت کم، مردم او را خوب شناختند. من هم به نوبه خود در رسانه‌ها حاضر می‌شوم و سعی می‌کنم در حدّ خود شخصیت او را برای مردم تببین کنم. از نظر جایگاه حقوقی هم، به نیت حاج قاسم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا حداقل یک مشکل از مشکلات مردم حل شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در خانه ملت با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲ هفته است که وارد مجلس شده و در حال حاضر کمیسیون‌های ۱۱ گانه روی آن کار و نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند، گفت: قدم بعدی، کمیسیون تلفیق و صحن است. این لایحه نقاط ضعف و قوتی دارد، برجسته‌ترین نقطه قوت آن کاهش تراز عملیاتی بودجه به صورت چشمگیر است‌ و عمده‌ترین نقطه ضعفش هم حذف ارز ترجیحی برای تمام کالاها حتی گندم و دارو می‌باشد.

نادری با اشاره به اختلاف نظرات نمایندگان در خصوص حذف ارز ترجیحی، توضیح داد: برخی بر این عقیده‌اند که این ارز برای کالاهای اساسی حذف نشود. دولت پیشنهاد حذف داده اما جایگزینی برای آن معرفی نکرده است. افزایش یارانه‌ها هم به گونه‌ای نیست که بتواند جایگزین این ارز باشد. پیشنهاد ما این است که همانند دوران جنگ، بودجه را ارزی ریالی کنیم. از دهه هفتاد بودجه دلاریزه شد، ما بر این باور هستیم که باید بودجه را ارزی دلاری کنیم که کسری‌های آن را می‌توان به گونه‌ای تراز کرد‌. بنابراین مسئله حذف ارز ترجیحی، فعلاً قطعی نیست و در مجلس آن را بررسی می‌کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس جزء شفاف‌ترین نهادهاست، گفت: طرح شفافیت در رفت و برگشت‌ به صحن و کمیسیون بوده اما در نوبت صحن است و به سرانجام خواهد رسید.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما