چهره‌ها و اخبار مهم فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت

جای خالی سردار سلیمانی در سینمای ایران/ خسته نشو بزرگ‌آقای سینمای ایران/ داستان اوج و فیلم فجر بالا گرفت/به وزیر ارشاد امیدوار باشیم/زالویی که به جان مدیری می افتد

۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۰۶:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۲۱۶۸
جای خالی سردار سلیمانی در سینمای ایران/ خسته نشو بزرگ‌آقای سینمای ایران/ داستان اوج و فیلم فجر بالا گرفت/به وزیر ارشاد امیدوار باشیم/زالویی که به جان مدیری می افتد
در روزهایی که به جشنواره فیلم فجر منتهی می شود حواشی جشنواره، فیلم هایی که نیستند و آثار انصرافی کماکان داغ است و البته دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی هم بر آثار رسانه های مختلف تاثیر گذار بود.

جای خالی هفته؛ سردار سلیمانی در سینمای ایران

قاسم سلیمانی

در هفته ای که گذشت با بسیاری از اهالی خانواده ی سینما گپ و گفت های مفصلی داشتیم و بسیاری از آن ها اعتقاد داشتند جای یک فیلم آبرومندانه و الگو ساز که بتواند وجوه مختلف زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی را به تصویر بکشد و معرفی باشد بر توانمندی ها،رشادت ها و از خود گذشتگی های این مرد تکرار نشدنی ایران زمین خالی است و در این میان برخی معتقد بودند کارگردانانی مانند ابراهیم حاتمی کیا و احمدرضا درویش توانایی ساخت فیلم برای این مرد بزرگ را دارند.

خسته و بی حوصله هفته؛ علی نصیریان

علی نصیریان

«علی نصیریان» کماکان ستاره بی بدیل سینما است که به این راحتی ها افول نخواهد کرد طبیعی است که او در این سال ها پس از عمری درخشش در سینما،تلویزیون و تئاتر از فعالیت مستمر خسته باشد اما نمی توان کتمان کرد که این بازیگر بزرگ امروز بخشی از امضای سینمای ما است و نبود او در اثر خستگی و بی حوصلگی محسوس خواهند ماند.

«علی نصیریان» اخیرا در یک گفت و گو خبر از پیشنهادات متفاوت داده است که مشغول خواندن فیلمنامه های آن است و برای آخرین بار با فیلم سینمایی"روشنایی" جلوی دوربین رفته است

مسیر درست هفته؛ مسیر امیدوار کننده وزیر ارشاد

اسماعیلی

یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های دولت رئیس جمهور جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مشخصا با تدابیر ویژه و چند سویه از سوی دکتر رئیسی انتخاب شده است.

طبیعتا مسیر اسماعیلی در این وزارتخانه‌ پرکار، حساس و البته موثر آسان نیست برخی تدابیر گذشته نیازمند تغییر است و برخی از سر فصل های این وزارتخانه نیازمند بازنگری و مهندسی مجدد است. بی تردید کار با خانواده هنر متفاوت تر از هر قشر دیگر، به خاطر مردم و روح و روان آزرده ی خانواده هنر، وزیر جدید نیازمند یک سناریوی قوی، فکر شده و البته گره گشاست تا بتواند همه آنچه باید را در حوزه های مختلف فرهنگی طوری کنار هم چینش دهد که محصول، اتفاقاتی شگرف در دنیای سینما، تئاتر، موسقی، هنرهای تجسمی و البته دیگر ماموریت های تعریف شده ی این وزارت خانه باشد.

مشروح درخواست ها و نظرات اهالی هنر، نمایندگان مجلس و کارشناسان رسانه را در خصوص اقدامات و مسیر پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارش هفته خبرگزاری برنا از نظر می گذرانید.

حیوان هفته؛ زالو

مهران مدیری

مهران مدیری بعد از دراکولا و هیولا حالا کارش به زالو کشیده است. حیوانی که برعکس دراکولا و هیولا با اندام کوچکش می تواند بسیار مفید و موثر باشد به خصوص وقتی امیرمهدی ژوله قرار است با یک تیم نگارش فیلمنامه ای را با این عنوان برای مهران مدیری قلم بزند. موفقیت نسبی دو اثر سابق مدیری طبیعتا مسیری مطلوب تر برای او در شبکه ی نمایش خانگی ایجاد می کند که باید دید سریال زالو با فضایی متفاوت نسبت به ساخته های قبلی این مرد طناز چقدر می تواند در رقابت جدی تولیدات پلتفرم های نمایش خانگی سربلند از آب بیرون آید.

سریال ساز هفته؛ مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی

براساس شنیده ها کیمیایی بیش از یک فیلم ســینمایی راش در اختیار دارد و به همین خاطر تصمیم گرفته یک نسخه سریالی از «خائن کشی» هم آماده کند. براســاس پیشبینی، قرار است شش قســمت از دل این راش ها بیرون کشیده شود.«خائن کشی» درباره مهدی بلیغ یکی از معروف ترین کلاهبرداران تهرانی است که زندگی دراماتیکی داشــته و کیمیایی از نزدیک او را می شناخته.

فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشــه فولادونــد، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی و نرگس محمدی از جمله بازیگرانی هستند که در سی امین ساخته سینمایی کیمیایی حضور دارند.

تصمیم این اســت تا نسخه ســریالی «خائن کشی» نوروز ۱۴۰۱ توسط یکی از پلتفرم ها توزیع شود. فعلا مقدمات این کار در حال انجام است و به زودی قرار، نهایی می شود. طبعا در این فرآیند احتمال هرگونه اتفاق و در نتیجه تکذیب خبر وجود دارد. با این حال اصل تصمیم مبنی بر انتشار نسخه سریالی «خائن کشی» در شبکه نمایش خانگی تایید شده و خبر آن در اختیار هفت صبح قرار گرفته است.

حتما اطلاع دارید که دو ســال پیش خبر آمد که کیمیایی تصمیم به ســاخت نســخه ســریالی از رمان خود یعنی جسدهای شیشه ای گرفته اســت. حالا بشنوید که بخشی از اتفاقات این رمان در «خائن کشی» هم وجود دارد. با این حال کیمیایی علاوه بر این، بر تصمیم خود برای ســاخت سریال جسدهای شیشه ای پابرجاست. او قصد دارد سال آینده تولید این سریال برای پخش در شبکه نمایش خانگی را به جریان بیندازد.»

اوج و فرود هفته؛ ماجرای اوج و جشنواره فیلم فجر

محسن دریالعل

محسن دریالعل، مسئول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه ای اوج، در نشست خبری که عصر دوشنبه 12 دی ماه در کافه نخلستان برگزار شد از مسئولان جشنواره فیلم فجر خواستار توضیح درباره دلیل مشاهده فیلم‌های جشنواره فجر توسط افرادی خارج از هیئت داوران توضیح دهد.

در ابتدای این نشست خبری محسن دریالعل اظهار داشت: یکی از موضوعات این نشست فیلم «مسیح پسر مریم» است اما اصل این نشست بر این مبنا است که ببینیم در ۱۰ سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده و چه برنامه و سیاست گذاری کلانی برای آینده داریم؟ باید سنگ محکی باشد که ببینیم آیا اوج می‌تواند در اهدافی که برای خود چیده بود پیش برود یا خیر؟

وی ادامه داد: سازمان اوج در ۱۰ سال گذشته بنای اصلی اش در سینمایی ساختن بوده و مداوم در جشنواره ها حضور داشته و در جریان سینمایی پررنگ تر شده و یکی از تأثیرگذارترین مجموعه ها در سینمای کشور بوده است؛ صنعت سینما و چرخه سینم به علت کرونا دچار مشکل شده و ما معتقدیم تولید بی رویه برای عرض اندام هیچ آورده ای برای سینما ندارد و تنها بودجه بیت المال را هدر می دهد بنابراین ما تولیدات را به سمت سریال سازی بردیم اما برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد صحنه را ترک نمی کنیم اما سیاست های مان متفاوت تر است.

دریالعل خاطرنشان کرد: ما در حال ۳۰ سریال در دستور کار داریم؛ این مهم ترین اتفاق برای ما است. به علت رکود سینما و عدم بازگشت سرمایه ما به سمت سریال سازی رفته ایم. اما نمی‌خواهیم مثل سازمان صدا و سیما کیفیت آثارمان کم و کمتر شود! ما می خواهیم محصول باکیفیت ارائه بدهیم و به زودی سریال «مستوران» روی آنتن می رود و بعد از آن در خصوص کیفیت و محتوای آن صحبت خواهیم کرد. می شود با پول های ارزان تر کارهای خوب تولید کرد. این سریال با بودجه روتین سازمان صدا و سیما تولید شده و اثری باکیفیت وارزان تر از آثار صدا و سیما است.

دریالعل در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: عزم ما این بود «مسیح پسر مریم» را به جشنواره فجر بدهیم. هر جشنواره قاعده‌ای دارد و شرکت‌کنندگان با آگاهی از قواعد به آن ورود پیدا می‌کنند از این رو برای عدم پذیرش فیلم گله‌ای نداریم، چون به هر حال جشنواره قواعدی دارد که شاید فیلم ما در این قواعد جایی نداشته؛  این جای گله ندارد، اما حق اعتراض را به خودم می‌دهم که اگر دیدم به فیلم ظلم می‌شود، اعتراض کنم. اتفاقی که در جشنواره فجر چهلم رخ داده عجیب و غریب است. ما در این چند روز سکوت کردیم اما هیأت انتخاب تعارض جدی در گفتار داشته و ما انواع روایت‌ها را داشتیم و هر کس برای رد شدن این فیلم در جشنواره بهانه می آورد.  اگر شما می‌دانید چرا فیلم کنار گذاشته شد، ما هم می‌دانیم! مسئولان جشنواره و اعضای هیأت انتخاب یا سکوت کنند یا درست دلیل بیاورند تا بدانیم دلیل کنار گذاشتن فیلم چیست؟ 

وی تأکید کرد: این تناقص ما را اذیت می‌کند اینها بی‌اخلاقی است که برخی افراد خارج از دایره هیأت انتخاب و پروانه نمایش فیلم ها را دیده اند و داستان آن را کاملا لو داده اند؛  بلایی که سر این فیلم آوردند کجای رفتار حرفه‌ای قرار می‌گیرد؟ رسم امانت این است!؟  اگر ادعای جشنواره یک رفتار حرفه‌ای است، حرفه‌ای برخورد کنند. اصلاً بگویند نمی‌خواهیم جواب بدهیم اما هم بی‌اخلاقی دارند هم رفتار غیرحرفه‌ای و… چند نفر می‌گویند فیلم را دیده‌ایم به چه اجازه‌ای فیلم را نمایش داده اند؟  متوجه این رفتارها نمی‌شویم. کارگردان دیگری هم گفته بود چرا فیلم را کس دیگری هم دیده است؟  چرا افراد با ربط و بی‌ربط فیلم را می‌بیند؟ حتی افرادی گفتند فیلمنامه را خوانده‌اند!

این مدیر سازمان اوج تأکید کرد: چرا افراد متفرقه فیلمنامه ها را می‌خوانند؟ حتی یک اجازه یا یک اطلاع به ما نداده‌اند. این مصداق رفتارهای غیرحرفه‌ای است. باز تکرار می کنم ناراحتی اوج از نپذیرفتن فیلم نیست، این حق جشنواره است فیلم را کنار بگذارد؛  ما درباره حق خودمان حرف می‌زنیم که چرا درباره فیلمی که کنار گذاشته‌اند دروغ می‌گویند؟ عملیات رسانه‌ای برایمان می‌کنند، ما فقط یک توییت زدیم که فیلم را کنار گذاشتند که به خاطر بی حجابی است، به ما پیام دادند انصراف بدهید چون می‌خواهیم فیلم را کنار بگذاریم. حتی به ما پیشنهادی برای انصراف دادند اما ما گفتیم کنارش بگذارند آن ها باید پای کار خود بایستند. مدام دلیلی برای کنار گذاشتن می‌آوردند. به هر حال جمعی به جمع‌بندی رسیده‌اند. ما خوشحال می‌شویم اشکال کارمان را بدانیم.

وی گفت: «مسیح پسر مریم» در اواسط جشنواره اکران خصوصی برای اهالی رسانه خواهد داشت. فیلم کاملاً قابل قضاوت است سلیقه هیات انتخاب آن زمان مشخص می‌شود. ما پشت محصول می‌ایستم اما آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند. وقتی آقای افخمی می‌گوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است باید پای حرف خود بایستند. پای حرف خود بایستند بگویند چه فیلمی چرا در جشنواره بود و چه فیلمی چرا نبود؟ چون گاهی وزن فیلم‌های بازمانده بیشتر است. با یک حرف اعتبار یک جشنواره ۴۰ ساله را از بین می‌برند. هر چیزی یک متر و معیاری برای بررسی دارد.

دریالعل تأکید کرد: سازمان اوج آنقدر شجاعت دارد که اگر محصولی ساخت و خوب نبود بگوید خوب نیست اما «مسیح پسر مریم» فیلم خوبی است، با آنکه از لحظه اول هر کسی می‌گفت ساخت این فیلم سخت است اما ما فیلم را ساختیم. هرکسی راف کاتی از آن دیده خوشش آمده است. فیلم یک فیلم سر پا، سرحال و قصه گو است. حتماً نقاط ضعفی دارد اما کارگردانش یک کارگردان فیلم اولی است.

وی افزود: این فیلم با ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه ساخته شده اما یک فیلم خوب است. اثر و محصول هم مشخص است. در نهایت همه چیز مشخص می‌شود که ما درست می‌گفتیم یا توهم زده‌ایم. این اولین باری نیست که جشنواره یا فیلم اوج را نادیده می‌گیرد یا کنار می‌گذارد، چه در انتخاب چه جوایز. «لباس شخصی» را کنار گذاشتند. هیات انتخاب بعد از آن گفت اشتباه کردیم، ما سکوت کردیم چون قواعد جشنواره مشخص است.

وی درباره اعتراضی که به جشنواره داشته‌اند، گفت: فکر کنم یک تکه از فیلم یادشان رفته بگویند، آن را هم بگویند کامل می‌شود! ما هم نفهمیدیم چرا فیلم را کنار گذاشتند. ما سوژه فاحشه‌خانه را نمی‌توانیم نمایش بدهیم، اما اینچنین نیست! اینکه تفکر آقای افخمی درباره زن فاحشه چیست، ما نباید پاسخگویش باشیم. فیلم‌هایی در این حوزه ساخته شده است. آقای افخمی خودش بگوید تصورش از فاحشه و فاحشه خانه از کجا ناشی می شود؟

دریالعل ادامه داد: ایشان ۱۳ سال قبل فیلم کودکی حضرت امام را ساخته‌اند، تا حالا ۳ بار هم تدوین و صداگذاری شده است. چرا آن را پخش نمی‌کنند؟  

وی درباره اینکه آیا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم علیه فیلم موضع دارد یا خیر، گفت: شنیده‌ها زیاد است اما ایشان در جلسه پروانه نمایش فیلم «مسیح پسر مریم» غایب بودند و اظهار نظر رسانه‌ای نکرده‌اند.  

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج خاطرنشان کرد: اگر قرار است پیرامون دربار فیلم بسازیم، نباید «معمای شاه» بسازیم، باید درست بسازیم. سال آینده فیلمی داریم که ژانر آن اینچنین است که اگر فلان اتفاق تاریخی نمی‌افتاد، چه می‌شد؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز