عضو کمیسیون عمران مجلس در سلام تهران

بازار مسکن را در اختیار خارجی‌ها قرار نمی‌دهیم/ دو طرح جدید برای بهبود ناوگان حمل‌ونقل

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۱۳:۴۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۸۳۶۴۹
بازار مسکن را در اختیار خارجی‌ها قرار نمی‌دهیم/ دو طرح جدید برای بهبود ناوگان حمل‌ونقل
عضو کمیسیون عمران مجلس در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، درباره نهضت ملی مسکن توضیحاتی داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اقبال شاکری در برنامه «سلام تهران» با اشاره به اینکه متقاضیان نهضت ملی مسکن باید سه شرط سکونت، مالکیت و سبز بودن بند «ج» را دارا باشند، گفت: بند «ج» یعنی طی سالیان گذشته از حمایت‌های دولتی مسکن بهره‌مند نشده باشند. اگر یک نفر وام حمایتی دریافت کرده و خود مسکن ساخته، مشکلی ندارد؛ اما اگر وام‌هایی بوده که بخشی را دولت می‌بایست پرداخت کرده باشد، شامل این طرح نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال در مجلس تصویب شده است، و شعار آقای رئیسی در زمان انتخابات هم همین بود، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها باید ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم ساخته شود که امکان‌پذیر است؛ امکانات آن را در اختیار داریم و زمین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز تحویل شده است. اگر بیشتر از ۴ میلیون ساخته شود، در پایان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به محل ساخت این مسکن‌ها در اطراف تهران، اظهار داشت: شهرک جدید خوارزمی در ۲۰ کیلومتری تهران، به نواحی حاشیه آن اضافه می‌شود. افراد با ورود به سامانه، شهرهایی که امکان انتخاب دارند را ثبت کردند. نیمی از شهرهای دیگر هم به این طرح اضافه خواهند شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا هیچ یک از طرح‌های حمایتی دولت در زمینه مسکن، در داخل تهران و مناطق شمالی آن ساخته نمی‌شوند، گفت: هرجا که وزارت راه و شهرسازی زمین داشته باشد، می‌تواند این مسکن‌ها را بسازد و در قانون و ضوابط محدودیتی برای ساخت آنها در داخل شهر وجود ندارد. اما مزیت افزوده زمین‌های مناطق شمال تهران، تأمین منابع مالی برای ساخت است؛ یعنی به دلیل بالا بودن مبلغ آنها به وزارت راه اجازه داده شده که آنها را با پیمانکاران تهاتر کنند. به نظر می‌رسد ساخت این منازل در شمال و نقاط خوب پایتخت، اقدام خوبی است؛ به شرطی که سیستم امتیازبندی شفاف داشته باشد و تقسیم‌بندی آنها از روی رانت انجام نشود.

شاکری با اشاره به تأکید مجلس برای ورود بخش خصوصی به ساخت مسکن نهضت ملی، تصریح کرد: ما فناوری، پرسنل و مصالح داریم، اما یک وقت تعداد سازندگان زیاد می‌شود و باید مدیریتشان بهتر باشد. گاهی اوقات اینها را در دسته دوم قرار می‌دهیم، یعنی به یک مؤسسه سنگین ۵۰۰ هزار واحد می‌دهیم و خود آن مؤسسه به شرکت‌های کوچک‌تر کار می‌دهد، در صورتی که می‌توان بسیاری از شرکت‌های انبوه‌ساز را جز دسته اول قرار داد؛ یعنی وزارت راه و شهرسازی مستقیماً با این شرکت‌ها قرارداد ببندد. سازندگان بخش خصوصی هم همین نظر را دارند، زیرا ساخت کار بخش خصوصی و نظارت کار دولت است. امیدواریم این اتفاق رخ دهد که به افزایش اعتماد به نفس شرکت‌ها کمک می‌کند.

وی در خصوص واگذاری پروژه به سازندگان خارجی از جمله شرکت‌های چینی، گفت: اینکه یک پروژه را به صورت کامل در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم، موافق نیستیم؛ اما با انتقال تکنولوژی موافقیم. انتقال تکنولوژی باید از طریق سازندگان به داخل کشور صورت بگیرد، اما خارجی‌ها تمام ابعاد پروژه و به اصطلاح کلید را در دست خود می‌خواهند که این کار اشتباه است و شدنی نیست. مسکن، موتور محرکه اقتصاد ماست. از طرفی، تجهیزات، مصالح و کارگران مورد نیاز را در داخل داریم. با این حال اگر یک شرکت در یک جای دنیا مایل است که تکنولوژی خود را در اختیار ایران قرار دهد، ما هم مشکلی نداریم؛ اما اینکه بازار را کاملاً در اختیار آنها قرار دهیم، امکان‌پذیر نیست. اینکه بعضی از تکنولوژی‌ها مانند قالب‌های خاص را در پروژه‌ها استفاده کنیم خوب است، اما حضور آنها منوط به یک مزیت نسبی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پیگیری‌های فراکسیون مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری در خصوص ناوگان‌های عمومی و حمل‌ونقل نیز گفت: اگر واگن‌های مترو تأمین و ایستگاه‌هایش ساخته شود، میزان جابجایی مسافر آن در روز بین ۸ تا ۹ میلیون نفر خواهد بود. در ردیف بودجه، اصلاحاتی به نفع حمل‌ونقل عمومی انجام دادیم. قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی ایران که اتوبوس می‌سازند هم منعقد شده است‌ و دنبال تأمین منابع مالی آنها از طریق تهاتر با نفت هستیم که یک منبع بزرگ درآمد ایجاد می‌کند.

شاکری با اشاره به لزوم صرف نقدینگی کشور در این امور، تصریح کرد: بخش‌های دولتی باید بتوانند غیر از بخش بودجه‌ای از روش‌های درآمد دیگر هم استفاده کنند. قانون مدیریت شهری و درآمد پایدار جز قوانین جدید در مجلس است که یکی از آنها تصویب شده و بعدی هم در حال تصویب است. با مدیریت شهری دست به دست هم می‌دهیم تا ناوگان بین و درون شهری را به سطحی از مقبولیت برسانیم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما