احمدرضا درستی:

رژیم غذایی مناسب راه مقابله با ابتلای به کبد چرب است

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۱۱:۲۵:۴۰
کد خبر: ۱۲۸۴۰۳۱
رژیم غذایی مناسب راه مقابله با ابتلای به کبد چرب است
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار درباره افزایش ابتلا به کبد چرب در جامعه گفت: مهمترین راه برای مقابله با کبد چرب رژیم غذایی مناسب است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، احمدرضا درستی در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: تمام سموم در بدن توسط کبد از جریان خون جمع و توسط کلیه دفع می شود. همچنین تمام مواد مغذی از فیلتر کبد عبور می کنند از اینرو کبد یک انباردار دقیق برای بدن است. همچنین از ذخایر ارزشمند بدن همچون آهن و ویتامین آ در کبد ذخیره می شود بنابراین کبد ذخیرکننده، فیلترکننده و تنظیم کننده آنزیم ها و هورمون ها است.

وی ادامه داد: انقدر با آلودگی ها در تماس هستیم و غذای نامناسب می خوریم که کبدهای ما تحت فشار قرار گرفته است. گروهی با سرطان کبد، گروهی با فیبروز شدن کبد و عده زیادی نیز با چرب شدن کبد مواجه شدند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: اگر به داد کبد چرب که با گرید یک شروع می شود نرسیم به گرید 2 و 3 می رسیم و کبد به مرگ می رسد. مواردی را می بینیم که فردی با رنگ و روی هپاتیت به دکتر مراجعه می کند و گاه علائم کبد چرب شبیه هپاتیت است.

درستی توضیح داد: کبد چرب علائم ندارد و بسیاری از مشکلات ما در این زمینه وقتی رخ می دهد که به شرایط حاد می رسد. گاه فردی سرش گیج می رود و یا کف پایش می سوزد اما جدی نمی گیرد. کسی شب ها تشنه است و بارها به دستشویی می رود اما به دکتر مراجعه نمی کند که ببیند دیابت دارد.

وی ادامه داد: کبد چرب حتی مانند دیابت یا چربی بالا علائمی هم ندارد. گاه افرادی دردی بالای شکم درد احساس می کنند و یا کسانی که خستگی زیادی را حس می کنند باید به دکتر مراجعه کنند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: گروهی از مردم ما به طور سنتی معتقدند خورشت و آبگوشت باید با گوشت پرچرب درست شود. وقتی اینگونه غذا می خوریم و پیاده روی نداریم و با بدغذایی ها افراد باید حتما کبد خود را ارزیابی کنند. وقتی افرادی درگیر کبد گرید 3 شوند ممکن است نجات پیدا نکنند.

درستی تاکید کرد: مهمترین راه برای مقابله با کبد چرب رژیم غذایی مناسب است. همچنین باید روزی یکساعت فعالیت بدنی خوب داشته باشیم. تاثیر پیاده روی آهسته بر کبد چرب خیلی زیاد نیست و باید تند برویم. دویدن خیلی خوب است اما کسانی که دچار اضافه وزن هستند بهتر است تند راه بروند.

وی گفت: نان غذای مهمی است و همه از آن استفاده می کنیم اما این نان باید سبوس دار باشد. نانواهای ما سنگک ها را با آرد لواش می پزند و به ندرت سنگک با آرد سبوس دار می بینیم. آرد باید سبوس دار باشد باید سراغ نان جو بروید و باید سبوس را در نان مشاهده کنید. همچنین از برنج قهوه ای استفاده کنید.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

انتهای پیام //

نظر شما