گزارش هفته؛

امیدواری به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۴۰۰/۱۰/۲۴ - ۰۹:۰۵:۰۴
کد خبر: ۱۲۸۵۴۳۰
امیدواری به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدت کوتاهی که در این وزارتخانه مشغول به کار است برای بهبودی شرایط حوزه فرهنگی و هنری کشور اقداماتی انجام داده است که در این خصوص با چندی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم و آن را بررسی کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در گزارشی که این خبرگزاری در خصوص عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدت زمان حضورش تهیه کرد جدا از خانواده هنر که بخش اول این گزارش بود و هفته گذشته آن را از نظر گذراندید نمایندگان مردم در مجلس نیز درباره ی اقدامات محمد مهدی اسماعیلی نیز با ما صحبت کردند.

کیومرث سرمدی: حضور وزیر ارشاد در مجامع فرهنگی موثر و نگاهش کارشناسانه است/ سیاست‌گذاری‌های اسماعیلی در زمینه‌های مختلف مثبت بود

کیومرث+سرمدی

کیومرث سرمدی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی، در خصوص عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارتخانه‌ای است با ماموریت پرداختن به مباحث فرهنگی در کشور در زمینه‌های مختلف، فلذا با توجه به شخصیت آقای دکتر اسماعیلی به عنوان یک چهره فرهنگی برداشت و تحلیل کلی ما در این مدت کوتاه، این‌گونه است که سیاست‌گذاری‌های ایشان در زمینه‌های مختلف به‌طور کلی مثبت بوده است اما به لحاظ گستردگی حوزه کاری و  ظرافت مباحث و کارهای فرهنگی، شاید قضاوت هنوز  زود باشد. اگر بخواهم یک جمع‌بندی کلی و یک اظهارنظر شفاف داشته باشم، او دارای نگاهی کارشناسانه است و حضورش تا به حال در مجامع فرهنگی و ورودش به حوزه کاری فرهنگی موثر بوده اما همچنان برای قضاوت زود است و باید کمی زمان بگذرد تا بتوان به صورت کلی آن را ارزیابی کرد.

سرمدی درباره اولویت‌بندی انتظارات تاکید کرد: یکی از اولویت‌های ما پرداختن به وظایف در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش استان‌ها، مخصوصاً شهرستان‌ و شهرهای کوچک است. انتظار من به عنوان یک نماینده شهرستان، که به نوعی شهرستان دوری هم هستیم با وجود اینکه اسدآباد شهر سید جمال‌الدین اسدآبادی است و یادمان سید جمال‌الدین، که از لحاظ فرهنگی یک شخصیت بزرگ محسوب می‌شود، است اما به لحاظ امکانات و زیرساخت‌های آن، مشکلات بسیاری داریم، انتظار ویژه از وزیر داریم به لحاظ فرهنگی، مخصوصاً به اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان، توجه بیشتری داشته باشد. به طور مثال در شهرستان اسدآباد به علت نداشتن زیرساخت و نیروی انسانی، در واقع در حد رفع تکلیف حداقلی انجام وظیفه می‌کنند. در نتیجه رسیدگی به این امور انتظارات ویژه‌ای است که بنده به عنوان نماینده شهرستان از ایشان دارم.

این نماینده مجلس درخصوص اقدامات در حوزه موسیقی و فیلم به لحاظ حساس‌تر بودن تصریح کرد: حوزه فیلم و موسیقی به واسطه اینکه مخاطبین زیادی دارد از جمله تاثیر آن بر قشر جوان و مخاطبین خاص خود، حوزه بسیار حساس، مهم و تاثیرگذار و در عین حال حوزه‌ای است که طمع دشمن در بحث شبیخون فرهنگی خیلی بیشتر است فلذا انتظار است تشکیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تکیه بر ارزش‌های دینی، سنتی، تاریخی و عرفی جامعه ما، به مباحث موسیقی بپردازند و از آسیب‌هایی که در این زمینه ممکن است پیش آید و به باور و اعتقادات دینی و عرفی مردم آسیب بزند جلوگیری کنند. به نظر من نیاز به دقت بیشتر، ممیزی توام با کار  کارشناسی ارزشی و رعایت مباحث فنی و به کارگیری افراد کارشناس و توانمند در این زمینه است تا در حوزه موسیقی و فیلم بتوانیم موسیقی و فیلم‌های فاخری طبق سنت‌ها و اعتقادات جامعه داشته باشیم.

علی اصغر عنابستانی: جهت‌گیری وزیر ارشاد در حوزه فرهنگ به نسبت درست و قابل دفاع است

عنابستانی

علی اصغر عنابستانی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی، درخصوص عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: نمی‌توان عملکرد یک حوزه بسیط را در این دو، سه ماه خیلی ارزیابی کرد. چیزی که به چشم می‌آید، این است که گرایش عمومی و جهت گیری وزیر وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ به نظر من به نسبت درست و قابل دفاع است. نگاه مناسب و خوبی به هویت ملی و اعتقادات و باورهای ملی دارند و طبیعتا هویت ملی، مجموعه اعتقادات و باورهای یک کشور است و هویت دینی هم جزئی از آن است.

وی ادامه داد: من جهت‌گیری‌ها را مثبت می‌بینم اما هنوز نمی‌توان کامل ارزیابی کرد. با توجه به جهت‌گیری‌های کلی وزیر می‌توانیم امیدوار باشیم در دوره ایشان به یک دوره تعالی فرهنگی هم در حوزه فرهنگ دینی و ملی و یک دوره شکوفایی هنر ملی در مباحث ملی کشور برسیم.

عنابستانی درباره اولویت‌بندی انتظارات تاکید کرد: متاسفانه به دلیل ناکارآمدی‌های اقتصادی که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده است، به نوعی سرمایه اجتماعی ساختار حکومت و کشور از دست رفته است. آن چیزی که در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت جدی باید کار شود، بحث انسجام و وحدت ملی و بازگشت آن به کشور است ، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد باید سرفصل‌هایی از نیاز های امروز فرهنگی کشور و انسجام را ایجاد کند و بعد برای تحقق سرفصل‌ها چه در حوزه فیلمسازی و دیگر هنرها و ساختار رسانه و حتی در حوزه‌ رسانه‌های مجازی برنامه‌ریزی کند و هنر و همه‌ی ابزار‌های موجود در اختیار این سرفصل‌ها قرار گیرد تا نسل جوان با ریشه تاریخی که به آن متصل است، امید صحیحی به آینده داشته باشد و استحکامی که ناشی از ریشه دواندن در تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی دارد همراه شود با امید به آینده تا ان‌شاءالله این نسل بتواند این کشور را بهتر از این اداره کند.

این نماینده مجلس درخصوص اقدامات در حوزه موسیقی و فیلم به لحاظ حساس‌تر بودن تصریح کرد: ما هم در حوزه موسیقی و هم فیلم داشته‌های غنی داریم و در حوزه موسیقی، کشوری هستیم که فرهنگ آن به سال‌ها و هزاره‌ها بر می‌گردد و می‌توانیم آن را در خدمت هدف‌گذاری برای تعالی کشور قرار دهیم تا در کنار هم معنا پیدا کنند.موسیقی می‌تواند برای تزریق نشاط و شادابی و امید و همچنین برای تزریق آرامش بسیار ابزار خوبی باشد. استفاده از ابزارهای هنری مثل موسیقی و فیلم، بسیار به هدف‌گذاری که اشاره کردم، کمک می‌کند. متاسفانه کشور ما در مشکلات اقتصادی فراوانی گرفتار است و حتما باید همه این هنرها در خدمت قرار گیرد تا روحیه، اعتماد به نفس، آرامش و امید به آینده تجدید شود و در کنار آن اقداماتی که دولتمردان در حوزه اقتصاد شروع به انجام دادن کرده‌اند، دست به دست هم دهد و کشور به یک شرایط مطلوب برسد.

او در پایان گفت: مردم باید آرام و خوش زندگی کنند و به شرایط سعادت و رضایت از زندگی در کشور خود برسند و این ضرورت دارد که هنرمندان و ابزار هنر مانند سینما و موسیقی و سایر ابزارها در اختیار این هدف قرار گیرد.

سید مجتبی محفوظی: عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز خوب بود

سید+مجتبی+محفوظی

سیدمجتبی محفوظی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی، درخصوص عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: درخصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عرض کنم ایشان آغاز خوبی داشتند و تا روزهای اول شاهد این اقدامات خوب بودیم اما قریب به یک ماه است از صحنه رادارهای ما خارج شد و مشخص نیست کجاست و چه می‌کند و برخی اتفاقات غیر فرهنگی یا ناهنجاری هایی اتفاق می‌افتد که ما وزارت را غایب می‌دانیم و ترک فعل وزارتخانه در یک ماه گذشته این مسائل را پیگیری نکرده و این اتفاق خوبی نیست و من به این موضوع انتقاد دارم. شاید وزیر مشغله‌های خاص خودش را داشته باشد اما نیاز است حداقل ماهی یک بار در کمیسیون فرهنگی حاضر شود و گزارش عملکرد به ما بدهد اما این اتفاق نمی‌افتد و این یعنی وزیر غایب است و کاری انجام نمی‌دهد.

او ادامه داد: عدم حضور وزیر یعنی کاری انجام نشده ضمن این‌که ما هم به عنوان نمایندگان ملت و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و بنده به صورت خاص به عنوان رئیس فراکسیون فرهنگی عمومی مجلس ارتباط ماهانه با وزیر را لازم می‌دانم تا هم گزارش عملکردش را بدهد و هم از ما مشورت بگیرد زیرا ما با ملت در تماس و ارتباط هستیم و بر مسائل روز فرهنگی کشور تسلط داریم و می‌توانیم خواسته‌هایمان را منتقل کنیم تا او اجرا کند. در نهایت می‌توان گفت متاسفانه این اتفاق حداقل در یک ماه اخیر نیفتاده است.

محفوظی درباره ی اولویت‌بندی انتظارات تاکید کرد: ضمن پیگیری مسائل روز فرهنگی، ارتباط مستمر خود را با کمیسیون فرهنگی و فراکسیون فرهنگی عمومی مجلس (شامل 223 عضو از نمایندگان مجلس) حفظ کند، گزارش عملکرد بدهد و خواسته‌ها و پیشنهادات ما را بشنود.

این نماینده مجلس درخصوص اقدامات در حوزه موسیقی و فیلم به لحاظ حساس‌تر بودن تصریح کرد: من می‌گویم و حوزه موسیقی حساس‌تر از دیگر حوزه‌ها نیست. ضمن این‌که این حوزه هم نیاز به رسیدگی و ساماندهی دارد که باید عملی شود اما حوزه تئاتر، سینما، فرهنگ عمومی را داریم که مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد می‌باشد و تمامی آن‌ها مهم و حیاتی است که نیاز به ارتباط مستمر بین وزارت و کمیسیون و فراکسیون فرهنگی عمومی مجلس دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی در پایان درباره امیدواری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان باید در عمل خود را نشان دهند. ما همه در صحبت، سخنرانان خوبی هستیم اما در عمل باید خود را ثابت کنیم. فعلا هم درخصوص ایشان و عملکردشان نظر خاصی ندارم.

با این اوصاف باید گفت آینده پیش روی فرهنگ و هنر این مرز و بوم که دغدغه ی این روز های بسیاری از خانواده هنر و حتی نمایندگان مجلس است روشن پیش بینی می شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز