دکتر حسن بلخاری در برنامه « پنج گنج» رادیو فرهنگ عنوان کرد:

آثار نظامی گنجوی حاوی دُرهای حکمت و گنج های معرفت است

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۶:۲۷:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۸۳۰۸
آثار نظامی گنجوی حاوی دُرهای حکمت و گنج های معرفت است
دکترحسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور در برنامه زنده و مستقیم « پنج گنج» رادیو فرهنگ ضمن بررسی جایگاه و اهمیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سپهر فرهنگی ایران درباره اقدامات پیش روی انجمن در پاسداشت مقام فرهنگی حکیم نظامی گنجوی به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این برنامه که کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن نیز در آن حضور داشت، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجمن در حوزه پاسداشت مفاخر علمی و فرهنگی کشور گفت: اهتمام انجمن در طول مدیریت جدید آن از سال 1396شمسی تا امروز برآن بوده است تا ضمن بزرگداشت بزرگان در گذشته مانند چهره هایی چون آیت الله رحیم ارباب یا علامه امینی توجه ویژه ای به چهره های تابناک معاصر ایران در عرصه علم و فرهنگ نیز داشته باشد که در این راستا از استادان و حکیمانی چون آیت الله العظمی جوادی آملی، استاددکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر کریم مجتهدی ودیگران بزرگان به نحو شایسته و باشکوهی تجلیل به عمل آمده است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه اضافه کرد: یکی از  سنت های حسنه انجمن این است که ضمن  بزرگداشت مفاخر، کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی آنان را نیز در قالب یک اثر پژوهشی فاخر به مخاطبین انجمن و جامعه علمی ایران ارائه می کند تا در کنار سنت نقل شفاهی سیره بزرگان، مکملی مکتوب نیز در اختیار علاقه مندان قرار داشته باشد.

بلخاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افتخار دارد که پیش از پایان سال 1400 چندین عنوان کتاب جدید را برای اولین بار درایران روانه بازار نشر می کند که دربردارنده متون تصحیح شده از سوی نسخه و متن پژوهان برجسته کشور است، همچنین با تلاش های صورت گرفته یکی از نشریات تخصصی انجمن نیز به زودی دارای امتیاز علمی و پژوهشی خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران همچنین  در این برنامه با اشاره به اثر مهم گنجوی، یعنی خمسه نظامی گفت: نظامی گنجوی در بخش های مختلف «خمسه» خود که شامل خسرو و شیرین، مخزن الاسرار، اسکندر نامه، هفت پیکر و لیلی مجنون است مباحثی درباب شخصیت شناسی خود دارد که در بیان و تحلیل شخصیت این حکیم بزرگ و شاعر گرانقدر ایرانی، فوق العاده مهم است. او در «هفت پیکر» به تلاش وسیع و ارجمندی که در باب دریافتن و آموختن علوم مختلف داشته، اشاره کرده است.

او تأکید کرد: خواندن خمسه نظامی، شما را صرفاً با داستان هایی عاشقانه و شیرین آشنا نمی‌کند، بلکه در آنها، دُرهای حکمت و گنج های معرفت هم وجود دارند.

بلخاری اضافه کرد: هگل فیلسوف شهیر آلمانی در یک بررسی تطبیقی میان خمسه نظامی ‌و شاهنامه فردوسی، به‌این نتیجه می‌رسد که بین‌این دو اثر در بیان نوع خاصی از شعر که او نام آن را « شعر حماسی» می‌گذارد، یک نوع همراهی وجود دارد، اما شعر حماسی فردوسی، عاشقانه نیست، درحالیکه شعر نظامی، حماسی و عاشقانه است، اما کسی می‌تواند ‌این نکته را ادراک کند که خمسه نظامی ‌را با نگاه تحلیلی، خوانده باشد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به اقدامات پیش روی انجمن در پاسداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: با توجه به نقش موثر انجمن در معرفی و گرامیداشت مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی ایران زمین، بر آن هستیم تا به مناسبت هفته و روز بزرگداشت حکیم نظامی در اواخر اسفند ماه سال جاری، مراسم با شکوهی را با عنوان «گردهمایی علمی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر پارسی‌زاد» برگزار کنیم که در قالب آن با حضور جمع زیادی از استادان، شاعران و نظامی پژوهان برجسته ایرانی و خارجی، جنبه های جدیدی از شخصیت این شاعر بزرگ به ایرانیان و جهانیان معرفی شود و در این راستا انتشارات انجمن نیز، خروجی های منحصر به فردی را به جامعه علمی کشور و فارسی زبانان علاقه مند به نظامی گنجوی ارائه خواهد کرد.

در بخش دیگری از این گفت و گوی رادیویی نیز کاوه خورابه معاون پژوهشی انجمن با اشاره به اهمیت گذار از مرزهای جغرافیایی در عرصه فرهنگ و ادب گفت: وقتی از منظر تاریخی به حوزه فرهنگ و ادب می نگیریم متوجه می شویم که این عرصه، عرصه بسیار گسترده ای است، ازاینرو مرزهای جغرافیایی در مقابل این سپهر عظیم ، عظمتی ندارند و این ما هستیم که به شکل اعتباری به این مرزها توجه می کنیم.

او افزود: واقعیت این است که سترگی تمدن تاریخی ما ایرانیان مشمول هیچگونه جداسازی فرهنگی نیست و این عرصه باید عاملی برای وحدت فرهنگی میان ما و سایر ملت ها و فرهنگ ها باشد نه این که سبب افتراق و جدایی تمدن ها و فرهنگ ها از هم شود

معاون پژوهشی انجمن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نظامی گنجوی در تمدن ایرانی افزود: با آنچه که عرض کردم، نظامی گنجوی در حقیقت یک پای تمدن بزرگ ایرانی یا به عبارتی ایران فرهنگی است که در منطقه ای به نام آذربایجان به دنیا آمده و در همانجا هم وفات کرده است، اما باید توجه داشت که از منظر تاریخی، جدائی جغرافیایی ما از محل تولد این حکیم و شاعر بزرگ پارسی زبان زمان مشخصی دارد، اما پیوستگی ما با او همیشگی است و در حقیقت نظامی گنجوی، شاعرِ ایرانیِ آذربایجانیِ فارسی زبان، همچنان متعلق به ما ایرانیان و حوزه تمدن بزرگ ایرانی است.

او تأکید کرد: نکته مهم این است که در عرصه مفخر شناسی باید از مرزهای جغرافیایی بگذریم و باید توجه داشته باشیم که فرهنگ و ادب به مثابه باد صبایی است که وقتی آغاز به وزیدن می کنند مرزها را می پیماید و همگان را از این شمیم و نسیم دل انگیز سیراب می کند. پایان بخش این برنامه با دکلمه بخشی از مناظره خسرو و فرهاد از منظومه خسرو و شیرین بود که توسط کاوه خورابه قرائت گردید.

گفتنی است برنامه «پنج گنج» ویژه بررسی کارنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و  بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در تالار آیینه انجمن به همت گروه فرهنگ و ادب شبکه رادیویی فرهنگ و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه 29 دی ماه به صورت زنده و مستقیم از رادیو فرهنگ پخش شد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز