برنامه «گفتگوی سیاسی» با موضوع توسعه روابط با کشورهای همسایه

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۱۵:۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۲۸۹۲۲۴
برنامه «گفتگوی سیاسی» با موضوع توسعه روابط با کشورهای همسایه
حسین احمدی به اشتراکات منافع ایران و روسیه اشاره و تصریح کرد: به نفع هر دو کشور است که دلار تضعیف شود و در همین راستا پیمان پولی میان دو کشور امضا شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع دیپلماسی دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای همسایه و با حضور دکتر حسین احمدی استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

حسین احمدی به مشکلات ارتباط با روسیه حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: متاسفانه دو کشور شناخت دقیق و خوبی از یکدیگر ندارند و این موضوع در کنار عدم شناخت و درک سیاسی جامعه دو کشور از جمله در میان نخبگان سبب شده است روابط ایران و روسیه به اندازه‌ای که ظرفیت آن وجود دارد، نباشد.

وی به پتانسیل های موجود بین دو کشور برای ارتباطات اقتصادی اشاره و تصریح کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای دو نمونه از ظرفیت های اقتصادی هستند که روسیه در آن عضویت فعال دارد. در حال حاضر میزان تجارت دو کشور سه میلیارد دلار است که می توان این رقم را به 25 میلیارد دلار رساند.

این استاد دانشگاه افزود: روسیه در سال حدود 40 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و غذایی وارد می کند. این کشور همچنین سالانه 15 میلیارد دلار نیز واردات دارو دارد که این موارد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ایران به شمار می روند، زیرا جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ها دارای ظرفیت و توانمندی است. البته تا حدودی نیز در این موارد به موفقیت هایی دست یافته ایم اما به هیچ وجه کافی نیست.

وی از 15 همسایه ایران گفت و با اشاره به روابط فرهنگی و اقتصادی آن ها در طول تاریخ با ایران عنوان کرد: صرفا همسایه بودن نمی تواند عاملی برای توسعه روابط باشد بلکه باید سیاست همسایگی را در دستور کار قرار داد. همسایگی نیاز به تبادل و تعامل در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و به ویژه راهبردی دارد.

احمدی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو به اشتراکات منافع ایران و روسیه اشاره و تصریح کرد: هر دو کشور از تحریم متضرر هستند. همچنین به نفع هر دو کشور است که دلار تضعیف شود و در این راستا پیمان پولی میان دو کشور امضا شده است که انتظار می‌رود بانک مرکزی هر چه سریعتر زمینه های لازم برای اجرایی شدن این امر مهم را فراهم کند. در حقیقت این تفاهم نامه قبلا امضا شده است و تنها نیازمند یک اراده فراملی هستیم تا تبادل و تجارت میان دو کشور به صورت جدی دایر شود.

وی اشاره کرد: در دوره پیشین که تفاهم نامه پیمان پولی میان دو کشور ایران و روسیه امضا شد متاسفانه از سوی بانک مرکزی تعلل صورت گرفت، زیرا اساساً دولت قبل نگاه خود را به غرب معطوف کرده بود و شرق جایگاه پایین‌تری در سیاست خارجی داشت.

این استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ضمن اشاره به ظرفیت های ایران برای صادرات به روسیه اظهار کرد: ایران می تواند بخش زیادی از نیازهای روسیه در بخش کشاورزی را تامین کند که این امر سبب بهبود وضعیت معیشت کشاورزان در ایران خواهد شد.

احمدی از دشمنی ها و دست اندازی ها در مسیر روابط ایران و روسیه گفت و بیان کرد: برخی گمان می کنند اگر روابط تجاری ایران افزایش یابد و صادرات بیشتری به روسیه صورت بگیرد و همچنین واردات نیز به تبع آن بیشتر شود، ایران زیر بلیط روسیه خواهد رفت در حالی که این یک ادعای دروغین است.

وی افزود: متاسفانه همین نگاه کینه توزانه و آلوده به دروغ در مورد توافقنامه 25 ساله ایران و چین نیز وجود دارد. برخی افراد در داخل و رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند بگویند ایران را به چین فروخته اند اما وقتی از آن ها می پرسیم آیا توافق نامه را خوانده اید پاسخ می دهند خیر.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز