رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران:

هدف از انقلاب سفید تبدیل ایران به واردکننده محصولات کشاورزی بود

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۱۱:۳۲:۵۴
کد خبر: ۱۲۸۹۵۱۱
حقانی با اشاره به اینکه انقلاب سفید به توصیه آمریکا بود، گفت: مهمترین رکن این انقلاب، اصلاحات ارضی بود که سبب شد ایران از تولیدکننده محصولات کشاورزی به واردکننده تبدیل شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نگاهی به تحملات پیش از انقلاب اسلامی و رفراندم انقلاب سفید توسط شاه با دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به صورت تلفنی گفتگو کرد.

موسی حقانی انقلاب سفید را ناشی از توصیه آمریکایی ها به محمدرضا پهلوی برای ایجاد یکسری از تغییرات و رفرم ها در کشور عنوان کرد و گفت: انقلاب سفید برای جلوگیری از وقوع انقلاب اسلامی صورت می گرفت. پیش بینی آمریکا این بود که با توجه به فساد رژیم پهلوی انقلاب سفید می تواند باعث تغییراتی در ساختار کشور جهت جلوگیری از وقوع اتفاقات سختی همچون انقلاب اسلامی شود.

وی اشاره کرد: آمریکایی ها از سال 1332 عمیقا درگیر اتفاقات ایران شدند اما از قبل از آن یعنی از سال 1324 به محمدرضا پهلوی کمک های عمده ای می کردند تا بتواند طرح های آمریکایی را در ایران پیاده کند و در نهایت زمینه را برای سلطه کامل آمریکا در ایران فراهم کند.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به کمک های مالی آمریکا به ایران تصریح کرد: این کمک ها در چرخه فسادی که در ایران وجود داشت که راس آن نیز دربار پهلوی بود، قرار می گرفت و خیلی از نظر اقتصادی و اجتماعی تحولی در ایران ایجاد نمی شد.

وی با اشاره به بیم آمریکا از وقوع انقلاب توسط حزب توده که به روسیه وابسته بود، گفت: آمریکا به پهلوی توصیه کرد تغییراتی در کشور ایجاد کند. این تغییرات نه تنها در ایران بلکه در کره جنوبی و برزیل نیز صورت گرفت که سبک اقتصادی رایج در کشورها را هدف می گرفت.

حقانی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره تغییراتی که انقلاب سفید با خود به همراه داشت توضیح داد و عنوان کرد: رکن عمده تغییراتی که در انقلاب سفید انجام شد، اصلاحات ارضی بود. البته تغییرات دیگری نیز در حوزه های جنگل ها و مراتع، مشارکت کارگران در سهام کارخانه ها و حق رای بانوان مطرح شد که هدف عمده آن ایجاد تغییرات گسترده اجتماعی و اقتصادی در کشور بود.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر بیان کرد: با اصلاحات ارضی آمریکایی ها و رژیم پهلوی با شعار بهبود وضعیت کشاورزان و ارتقاء وضعیت اقتصادی در ایران، تغییراتی از جمله تقسیم اراضی را مدنظر داشتند. این کار در حقیقت برای شکست کشاورزی ایران طراحی شده بود و حداقل نتیجه آن چنین شد زیرا پس از اجرای آن در سال 1342 در بسیاری از اقلام کشاورزی واردکننده شدیم.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز