حمید شاه‌حاتمی در گفت‌وگو با برنا

«ماهان» فیلمی با موضوع انسان و انسانیت است/ درآمد فروش این فیلم صرف درمان کودکان مبتلا به سرطان می‌شود

۱۴۰۰/۱۱/۱۵ - ۰۷:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۵۳۲
«ماهان» فیلمی با موضوع انسان و انسانیت است/ درآمد فروش این فیلم صرف درمان کودکان مبتلا به سرطان می‌شود
حمید شاه‌حاتمی با اشاره به اینکه فیلم «ماهان» اثری با موضوع انسان و انسانیت است تأکید کرد درآمد حاصل از فروش این فیلم صرف درمان کودکان مبتلا به سرطان می‌شود.

حمید شاه‌حاتمی، کارگردان فیلم سینمایی «ماهان» که امسال در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم «ماهان» روایت زندگی و رنج‌های ناخواسته‌ای است که به انسان تحمیل می‌شود. قصه فیلم «ماهان» برخاستن و ادامه دادن است. همیشه دوست داشتم همراه با قهرمان قصه‌ها سفری را آغاز کنم، شکل رهایی‌بخش سفر و همراهی با نشانه‌ها و نمادها در طول مسیر داستان فیلم «ماهان» را رقم می‌زند.

شاه‌حاتمی خاطرنشان کرد: فیلم «ماهان» بیش از هر چیز سعی می‌کند تا انسان‌ها را فارغ از مذهب، رنگ و نژاد در گستره زندگی در نظر بگیرد. در مرحله نگارش فیلمنامه همراه با نویسندگان (هامون قاپچی و زهرا شاه‌حاتمی) تلاش کردیم با نگاهی وسیع به ایران و تنوع نژادی، قومی و دینی نظر بیندازیم.

وی افزود: فیلم «ماهان» هم معضلات اقتصادی گریبانگیرش بود و اندازه یک فیلم آپارتمانی و شاید کمتر هم هزینه آن شد، چراکه هزینه میلیاردی بازیگران چهره را پرداخت نکرد. از بازیگران کم تجربه که حضور جلوی دوربین سینما را تجربه نکرده بودند استفاده کردیم و همراه با هامون قاپچی به عنوان «بازیگردان» سعی کردیم انسجام و آفرینش شخصیت را در بازیها حفظ بکنیم. بازیگران تازه نفس یگانگی و بکری خاصی در فیلم ایجاد می‌کنند. فیلمنامه سال نود و یک نوشته شد و شرایط ساخت آن تا سال‌ها به خاطر جذب سرمایه و شرایط دیگر به تعویق افتاد.

این کارگردان در ادامه گفت: اگر همت و تلاش جمعی به خاطر ایده پشت سر آن، که اختصاص عواید فروش فیلم به کودکان سرطانی است، نبود امکان ساخت این فیلم فراهم نمی‌شد. روزانه شانزده تا بیست ساعت کار در لوکیشن‌های متعددی از قله دماوند (چشمه دیو) تا جنوب شرقی ترین نقطه ایران (بندر بریس و چابهار به اضافه لوکیشن‌های دیگر درتهران) گواه این موضوع است. به نظرم یک فیلم غیر از وجوه روایی باید سند تاریخی زمانه خودش باشد، فیلم‌های آپارتمانی در این زمینه «درخود» باقی می‌مانند و بیشتر به فیلم‌های روانکاوانه نزدیک می‌شوند.

شاه‌حاتمی درباره مضمون فیلم گفت: «ماهان» فیلمی با موضوع انسان و انسانیت است، مذهب هم بخشی از زندگی انسان‌هاست. نگاه فیلم به ادیان بیشتر در ساختارمعماری می گنجد تا بررسی ساختار الهیاتی.

این کارگردان درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: هر فیلم که ساخته می‌شود باید نگاه نو داشته باشد، شاید بخش‌هایی مانند نگاه نو حضور این فیلم‌ها را در کنار دیگر فیلم‌ها متمایز کند، اما به نظر می‌آید همه فیلم‌ها باید تنوع روایی و فرمی خود را داشته باشند. برخوردهای سلیقه‌ای در هر دوره ثبات را از جشنواره‌ها می‌گیرد.

وی افزود: بدون شک اتفاق میمونی نیست چراکه از تعداد فیلم‌های جشنواره می‌کاهد و تعدادی فیلمساز جوان از شرکت فیلم‌شان در جشنواره محروم می‌شوند از نگاه من بخش نگاه نو که به معرفی فیلمسازان جوان می‌پرداخت بدون شک یکی از مهمترین بخش‌های هر سال جشنواره فجر بود ولی به دلیل محدودیت در جشنواره امسال این بخش مهم از جشنواره حذف شد.

شاه‌حاتمی در پایان درباره حضور «ماهان» در جشنواره‌های دیگر تأکید کرد: بدون شک سعی خواهیم کرد نه تنها در جشنواره‌های خارجی حضوری فعال داشته باشیم بلکه به دلیل ویژگی مهمی که فیلم «ماهان» دارد و درآمد حاصله از اکران یا فروش آن قرار است هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان باشد، در کشورهای زیادی قصد اکران خصوصی داریم. البته با ذکر این نکته که درآمد حاصل از اکران و فروش رایت این فیلم هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان در همان کشور خواهد شد.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز