بررسی قطعه «مریم سپید» در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی»

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۹:۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۹۸۱۲
بررسی قطعه «مریم سپید» در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی»
برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» امروز با پخش قطعه «مریم سپید (مریم چرا)» که از آثار ایرج امیرنظامی است این اثر را بررسی می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» شماره ۴۲۳ امروز شنبه ۴ بهمن ماه به پخش و معرفی قطعه «مریم سپید(مریم چرا)» اختصاص دارد.

در این برنامه که  شناسنامه آثار موسیقی وچگونگی شکل گیری قطعات ماندگار از شعر و موسیقی کشورمان بررسی می شود امروز  پس از  پخش قطعه « مریم سپید» شنودگان با سازندگان این اثر آشنا می شوند.

ترانه خاطره‌انگیز "مریم سپید" یا "مریم چرا ، برای نخستین بار بهار سال ۱۳۵۰ اجرا شد و آهنگساز آن ایرج امیرنظامی است. 

ایرج امیرنظامی سال ۱۳۲۵  در بروجرد متولد شد و دوره دبستان و دبیرستان را در همان شهر گذراند و تا امروز ساکن شهر مشهد است.

او از  سال ۱۳۴۰ به فراگیری موسیقی پرداخت. دوره مقدماتی را در بروجرد با  سنتور و سپس در تهران زیر نظر استاد احمد اسکویی، یکی از استادان هنرستان موسیقی آن زمان  گذراند و پس از آن با ساز ویولن فعالیت در عرصه موسیقی را ادامه داد.

پس از پایان یافتن دوره سربازی در سال ۱۳۴۷ به دانشکده ادبیات مشهد راه یافت و همزمان در همکاری با رادیو مشهد در کلاس‌های موسیقی خانه دانشجو و مرکز آموزش موسیقی فرهنگ و هنر به تدریس پرداخت .

ایرج امیرنظامی چندین آهنگ برای ارکستر رادیو مشهد ساخت و شعرهای آنها را خودش سرود که همه دلنشین و در عین لحن خودمانی، بار ادبی و موسیقایی خوبی داشتند. عجیب این که با این حال ترانه‌های او کمتر از مرزهای خراسان فراتر رفتند. شاید به این دلیل که او تنها به کار و هنرش می‌اندیشید و در پی تبلیغ و بازاریابی نبود.

در سال ۱۳۴۹ ترانه "مریم سپید" یا "مریم چرا" را ساخت و پیش‌درآمد بلندی به شیوه پرویز یاحقی برای آن آفرید و برای ارکستر بزرگ تنظیم کرد.

یک سال بعد این ترانه در فیلم "پ مثل پلیکان" توسط کودکی خوانده شد و دیری نپایید که این ترانه نُقل و نَقلِ بسیاری از بزم‌های ایران آن زمان شد.

هرچند این ترانه تاکنون چندین بار تنظیم و توسط چندین خواننده اجرا شده است اما کمتر کسی از نخستین و بهترین اجرای آن و سازنده ترانه صحبت میکند.

همچنین؛ تاکنون این قطعه  توسط هومن بختیاری و طاهر قریشی نیز بازخوانی و اجرا شده است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور ساعت ۱۱:۴۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

انتهای پیام//

نظر شما