مستند « چراغداران » روایت زندگی «حسین طاهرزاده»

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۹:۲۶:۰۳
کد خبر: ۱۲۸۹۸۲۶
مستند « چراغداران » روایت زندگی «حسین طاهرزاده»
مستند « چراغداران »دوشنبه۴ بهمن‌ ماه به روایت زندگی حرفه ای « حسین طاهرزاده » یکی از بزرگان آواز و موسیقی سنتی ایران اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مستند « چراغداران »دوشنبه۴ بهمن‌ ماه به روایت زندگی حرفه ای « حسین طاهرزاده » یکی از بزرگان آواز و موسیقی سنتی ایران اختصاص دارد.

در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است  بهروز رضوی روایتگر  بخشی از زندگی زنده یاد«حسین طاهرزاده »از جمله خواننده‌ای صاحب سبک که در اجرای قطعات آوازی، تصنیف‌ها و قطعات ضربی مهارت خاصی داشت و روش او در خوانندگی مورد استفاده قرار گرفته است می شود.

سیدحسین طاهرزاده در ۱۲۶۱ خورشیدی متولد شد، سیدحسین دوران کودکی و جوانی خود را در اصفهان سپری کرد.

او در  ۱۲۷۸ خورشیدی به تهران آمد و با جهانگیر میرزا آشنا شد. جهانگیرمیرزا نوه حسام السلطنه و انسان خوش ذوقی بود که ویولن می‌نواخت و در منزلش یک دستگاه فونوگراف داشت. بنابراین سیدحسین طاهرزاده نیز با همراهی ویولن حسام‌السلطنه برای نخستین  بار آثار آوازی خود را با این دستگاه فونوگراف ضبط کرد.

طاهرزاده در منزل حسام‌السلطنه با هنرمندان و نوازندگان مشهوری همچون میرزا حبیب سماع حضور و میرزا عبدالله آشنا شد. همچنین در منزل علی صفا ظهیر الدوله با درویش خان نوازنده مشهور تار آشنا شد و بعد از آن نیز سال‌ها دوست و همکار شدند.

طاهرزاده در کنسرت‌های انجمن اخوت که با ترغیب تشویق ظهیرالدوله تشکیل می‌شد، شرکت می­ کرد و غالباً عواید این کنسرت‌ها به امور خیریه و کمک به مستمندان تعلق می­ گرفت.

طاهرزاده خوانندگی را شغل و پیشه خود نمی‌دانست، از این رو در دوران میانسالی و پیری فقط در جمع دوستان به آواز خواندن می‌پرداخت. در سال‌های پایانی عمر چاپخانه‌ای به نام سپهر تأسیس کرد و به کار فرهنگی چاپ پرداخت و در همان سال‌ها عضو شورای عالی موسیقی رادیو نیز بود.

طاهرزاده خواننده‌ای صاحب سبک بود که در اجرای قطعات آوازی و هم تصنیف ها و قطعات ضربی مهارت داشت. قمرالملوک وزیری، ادیب خوانساری و محمدرضا شجریان از سبک او تقلید و پیروی کردند.

از ویژگی های آوازی طاهزاده می توان به دستیابی به اصول زیبا شناختی ثابت در شعر و تحریر، روانی و سیالی آواز، تحریرهای متنوع، ابداع در ملودی پردازی، مناسب خوانی، تلفیق متعادل شعر و موسیقی، حال آواز، صدایی گرم و رسا و دارای انعطاف بالا، لحن ویژه، تسلط بر پروراندن گوشه ها و اجرای عمیق و درونی تحریرها اشاره کرد.

تاثیر سبک آوازی طاهرزاده تنها خوانندگان را مفتون خود نساخت، بلکه نوازندگانی همچون محمدرضا لطفی نیز جذب این شیوه آوازی وی شدند و برای معرفی آن نیز تلاش‌های فراوانی صورت دادند. 

 این استاد عرصه هنر در  ۱۳۳۴  خورشیدی چشم از جهان فروبست و در آرامگاه ظهیر الدوله به خاک سپرده شد

برنامه »چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۱:۵۰روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز