نگاه به شرق برای مقاوم کردن راهبرد بی‌اثر کردن تحریم‌ها است

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۱۳۱
محمد قادری خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم را سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: راهبرد نگاه به شرق و فرایندهای در نظر گرفته شده در دولت سیزدهم، مقوم راهبرد بی‌اثر کردن تحریم است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بازتاب سفر رئیس‌جمهور به روسیه با محمد قادری کارشناس مسائل بین‌الملل به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمد قادری با تاکید بر اینکه سفر رئیس‌جمهور به روسیه را باید در قالب راهبرد کلان نگاه به شرق که در دولت سیزدهم اجرایی می‌شود، بررسی و تحلیل کنیم، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای آغاز فعالیت، بر این نکته اصرار داشت ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی، ظرفیت‌های بسیار متنوعی است و نباید این ظرفیت‌ها را معطوف و مختص کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی‌ها بدانیم.

وی افزود: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و راهبرد نگاه به شرق، عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای و سازمان اوراسیا مطرح شد. نکته اصلی این موضوعات، وجه برجسته شده اقتصادی بود و در حقیقت نگاه به شرق در تکمیل روابط پیشین ایران با کشورهای چین، روسیه و همسایگان تکمیل‌کننده یک پازلی است که غربی‌ها را نگران می‌کند زیرا آن‌ها متوجه می‌شوند فشارهای گذشته آن‌ها بر جمهوری اسلامی ایران کم‌اثرتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم را سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: راهبرد نگاه به شرق و فرایندهای در نظر گرفته شده در دولت سیزدهم، مقوم راهبرد بی‌اثر کردن تحریم است. غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند ایران قرار نیست فقط معطل توافق با کشورهای غربی باشد و این پیام روشنی است که غربی‌ها دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه کلان به موضوع رابطه با روسیه و به طور کل شرق اظهار کرد: تعمیق روابط راهبردی با هر کشوری، به‌ویژه کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و حق رأی دارد و همچنین در حوزه منطقه‌ای ایران بازیگری می‌کند اهمیت بسیار زیادی دارد.

قادری با یادآوری این موضوع که هر کشوری در هر رابطه‌ای منافع ملی خود را اولویت قرار می‌دهد عنوان کرد: تاکنون از ظرفیتی که روسیه در فضاهای سیاسی در دنیا و فضاهای اقتصادی در منطقه در اختیار داشته است به دلایل متعدد از جمله نگاه به غرب استفاده نکرده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هر پیمان و روابط راهبردی که در حوزه سیاسی و امنیتی اتفاق می‌افتد برای اینکه مداوم باشد و ثمرات خود را در داخل کشور نشان دهد، حتماً نیازمند پیوست‌های اقتصادی و بازرگانی است. گسترش روابط ایران با روسیه در سایه مسائل اقتصادی از جمله کریدور شمال - جنوب قرار دارد و در حقیقت پای روسیه را به جایی باز می‌کنیم که باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران برای این کشور علاوه بر مسائل سیاسی، منفعت اقتصادی نیز داشته باشد. در چنین شرایطی روسیه در همه مسائل بین‌المللی از ایران دفاع می‌کند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز