بررسی رویدادهای تاریخی ایران و موضوعات روز در مجله رادیویی "سرزمین من"

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۱۱:۴۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۹۰۷۷۱
مجله رادیویی "سرزمین من"؛ به برگزاری رفراندم انقلاب سفید، حمایت آیات ثلاث از مشروطه ایران و موضوعات تاریخی مناسب امروز می‌پردازد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه سرزمین من امروز ۶ بهمن ماه؛ در بخش کنکاش تاریخی، برگزاری رفراندم انقلاب سفید بررسی می‌شود.

همه‌پرسی انقلاب سفید شاه و ملت در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ در جهت نظرخواهی از مردم ایران درباره اصول شش‌گانه پیشنهادی شاه برای یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.

چون زنان حق رای نداشتند (یعنی یکی از ماده‌ها دادن حق رای به زنان بود پس خودشان حق رای نداشتند) وزارت کشور اعلام کرد رای زنان به حساب نمی‌آید.

مردم از رادیو شنیدند که همه‌پرسی با ۵٬۶۰۰٬۰۰۰ رای موافق در برابر تنها ۴۱۵۰ رای به تصویب رسید.

در بخش دیگری از برنامه، مرگ حسنعلی منصور بررسی می‌شود.

منصور؛ سیاست‌مدار ایرانی و یک دوره نخست‌وزیر ایران بود. وی در ۱ بهمن ۱۳۴۳ خورشیدی، در مقابل مجلس شورای ملی توسط محمد بخارایی از نزدیکان مجتبی میرلوحی، مشهور به «نواب صفوی» مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پنج روز بعد در بیمارستان پارس درگذشت.

حمایت آیات ثلاث از مشروطه ایران نیز رویداد دیگر تاریخی است که در مجله رادیویی "سرزمین من" بدان می‌پردازیم.

مراجع ثلاث یا آیات ثلاث یا ارکان ثلاثه عنوانی است که در جنبش مشروطه ایران به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین خلیلی تهرانی و عبدالله مازندرانی اطلاق می‌شود. این سه مرجع تقلید از حامیان و رهبران نهضت مشروطه در ایران به حساب می‌آیند. میرزا حسین خلیلی تهرانی، از شاگردان شیخ مرتضی انصاری و صاحب جواهر بود. بعد از میرزای شیرازی، در نود سالگی، زعامت شیعه را عهده دار گردید و با ورود در مسائل سیاسی و اجتماعی، رونق و شکوه فراوانی به مرجعیت داد.

در بخش "فرهنگ سلامت" ، اهمیت توکل در سختی‌ها و بهبودی بیماری بررسی می‌شوند.

برنامه سرزمین من کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت ۱۳:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما