ویژه بزرگداشت شمس تبریزی در «شکوه شمس»

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۱۱:۴۹:۳۰
کد خبر: ۱۲۹۰۷۸۰
ویژه بزرگداشت شمس تبریزی در «شکوه شمس»
در برنامه «شکوه شمس» که کاری از گروه ادب و هنر شبکه رادیویی فرهنگ است، امروز چهارشنبه ۶ بهمن ماه با صاحب نظران و کارشناسان درباره شمس تبریزی گفتگو می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ معصومه علوی نکو‌تهیه کننده این برنامه در خصوص بخش هایی که برای این برنامه ۶۰ دقیقه ای در نظر گرفته است گفت : شمس تبریزی یکی از رازآلودترین و ناشناخته‌ترین چهرهها در فرهنگ و ادب ایران است که در این برنامه با هدف شناخت بزرگان سرزمین مان و بزرگداشت شمس تبریزی تلاش داریم‌به معرفی بخش هایی از هایی اندیشه‌های وی که در آثارش متبلور شده است بپردازیم 

تهیه کننده شکوه شمس افزود : در یکی از بخش ها سخنان آنه ماری شیمل پژوهشگر المانی درباره دیوان شمس کتابی با عنوان شکوه شمس پخش می‌شود و در ادامه نیز بعضی از اشعار شمس تبریزی قرائت می‌شود.

وی به بخش کارشناسی این برنامه اشاره کرد و گفت : گفت گو با جباری مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی درباره بازساری مقبره شمس همچنین استفاده از نظرات دکتر سیف استاد ادبیات دانشگاه تهران درباره میراث معنوی شمس در گفتگویی کارشناسی از دیگر بخش های این برنامه است، در « شکوه شمس» امروز صحبت های زنده یاد دکتر زرین کوب درباره رابطه شمس و مولانا نیز تقدیم شنوندگان می‌شود.

گفتنی است؛ محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی ملقب به شمس‌الدین یا شمس تبریزی در سال ۵۸۲ هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود و در سالٔ ۶۴۵ هجری قمری وفات یافت و مشهور سدهٔ هفتم هجری است و سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده‌اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است. او حتی در کودکی تمایل معنوی داشت و عارفی صوفی پرشور به عنوان استاد خود داشت. 

شمس تبریزی عاشق سفر بود و بیشتر عمر خود را به سیر و سیاحت ‌گذراند آنچنان که به روایت افلاکی «جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده خطاب کرده اند. 

شمس تبریزی از صوفیان پارسی زبان در ۲۶ جمادی‌الثانی ۶۴۲ (برابر ۶ دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و ۱۶ آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) به قونیه ترکیه رسید و با مولوی ملاقات و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد. 

در منابع قدیمی مزار او را در شهر خوی در آذربایجان غربی ذکر کرده اند. در مجمل فصیحی (تألیف‌شده در ۸۴۵) که در حوادث سال ۶۷۲ می‌نویسد: «وفات مولانا شمس‌الدین تبریزی مدفوناً به خوی.» 

اثر "مقالات" شمس تبریزی، که به صورت نثر نوشته شده است، اندیشه‌های او در مورد معنویت، فلسفه و الهیات را برای خوانندگان به ارمغان می آورد. او یک سخنران فصیح بود که من با ایده‌های عمیق خود که به روشی ساده بیان شد بود، مخاطبان را جلب کند.

برنامه «شکوه شمس » به تهیه کنندگی معصومه علوی نکو در شبکه رادیویی فرهنگ به صورت زنده ساعت۱۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتزپخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز