طهماسب صلح‌جو در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا

در جشنواره فیلم فجر جای منتقدان در بین هیات داوران خالی است/ منتقدان داوران بهتری هستند!

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۵۷۴
در جشنواره فیلم فجر جای منتقدان در بین هیات داوران خالی است/ منتقدان داوران بهتری هستند!
داوران جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند و حضور چند چهره مهم از جمله «شهاب حسینی»، «مسعود جعفری جوزانی» و «مجید انتظامی» باعث شد این لیست پر و پیمان مسعود نقاش‌زاده، با واکنش‌های بسیاری همراه باشد. طبیعتا انتخاب بهترین‌ها در جشنواره ای که بسیاری از آثار به هم نزدیک هستند و اصولا بخشی از بحث قضاوت به سلیقه‌ها مرتبط می‌شود و سلیقه هم قطعا یک اتفاق نسبی است و یک اتفاق مطلق نیست بر آن شدیم که با چند کارشناس سینما، تیم داوری جشنواره فیلم فجر را بررسی کنیم.

طهماسب صلح‌جو، منتقد سینما، درخصوص هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: اول از همه باید گفت اینکه داوران جشنواره چهلم چه کسانی هستند و در واقع ماهیت آن‌ها چه می‌باشد اصلا به ما و امثال ما که تماشاگر فیلم ها هستیم هیچ ارتباطی ندارد. افرادی به این مسائل حساسیت نشان می‌دهند که در جشنواره فجر فیلمی برای اکران دارند به نظر من هیچ فرقی بین هیات داوران نیست چراکه سینمای ایران عده زیادی دست اندرکار دارد و در هر زمان و دوره مشخصی از بین این سینماگران، داوران را انتخاب می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند در جشنواره به عنوان داور حضور داشته باشند.

این منتقد سینما ادامه داد: نکته مهمی که باید خدمت‌تان عرض کنم این است که در این دوره از جشنواره ظاهرا جای منتقدان در بین هیات داوران خالی است درحالی که به نظر من منتقدان داوران بهتری هستند چراکه کار آن‌ها تماشای فیلم و نقد و تحلیل فیلم‌هاست البته ممکن است برخی از منتقدان صاحب سلیقه خاصی باشند اما کمتر این سلیقه را در ارزیابی فیلم‌ها دخالت می‌دهند ولی در نهایت این مسئله یک نقص در هیات داوران به شمار می‌آید.

صلح‌جو افزود: من به عنوان منتقد در چند دوره از جشنواره حضور داشتم و با تجربه‌ای که از آن چند دوره به دست آوردم به این نتیجه رسیده‌ام که داوران بیشتر از لحاظ تکنیک، فیلم‌ها را بررسی می‌کنند درحالی که تنها منتقد است که می‌تواند ارزیابی‌های متعددی روی فیلم‌ها داشته باشد و علاوه بر این‌ها می‌تواند زیبایی شناسی را درک کند، به درون مایه فیلم‌ها بپردازد و تحلیل جامع‌تری نسبت به فیلم ها داشته باشد. من در جریان نیستم چرا افرادی که داوران را انتخاب می‌کنند جایگاه منتقدین را در این داوری جدی نمی‌گیرند درحالی که وجود منتقد کاربلد و ورزیده بسیار کمک کننده است و به تحلیل دیگر اعضای گروه داوران کمک می‌کند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز