بهرام عظیمی:

کارتون تنها هنری است که همه مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند/ نقش پررنگ کارتون در انتقال مفاهیم گردشگری

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۱۰:۴۴:۴۸
کد خبر: ۱۲۹۳۱۱۰
کارتون تنها هنری است که همه مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند/ نقش پررنگ کارتون در انتقال مفاهیم گردشگری
بهرام عظیمی مشاور هنری و عضو هیئت داوران جشنواره لیلیوم مازندران از میزان تاثیرگذاری و کاربرد کارتون در فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم به ویژه در حوزه گردشگری گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بهرام عظیمی هنرمند پیشکسوت عرصه انیمیشن، کارتون و کاریکاتور و مشاور هنری و عضو هیئت داوران نخستین جشنواره ملی کارتون لیلیوم مازندران که با موضوع طراحی کارتون در حوزه گردشگری برگزار می‌شود، درباره اینکه مردم چقدر با کارتون ارتباط برقرار می‌کنند و تا چه حد می‌توان مفاهیم را از این طریق به آن‌ها انتقال داد، گفت: کارتون یعنی تصویری که فانتزی و طنز است و یک موضوعی را بیان می‌کند. در میان هنرها، خصوصا هنر‌های تجسمی، کارتون تنها هنری است که هر کسی با هر سطح سوادی و با هر سنی می‌تواند با آن ارتباط بگیرد و مفهومش را درک کند. 

وی ادامه داد: کارتون و کاریکاتور یک هنر عامه فهم است و به همین دلیل صد‌ها سال است که در روزنامه‌ها از کاریکاتور و کارتون استفاده می‌شود؛ به این علت که در کنار یک متن یک تصویر می‌آید که شاید خیلی جاها این تصویری که در یک فریم کشیده می‌شود، کل مطلب یک صفحه روزنامه را در خودش جای دهد. کاریکاتور و کارتون هنری است که مردم دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند و به این دلیل که به طنز ربط دارد از دیدنش خوشحال می‌شوند، لذت می‌برند و به راحتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. 

عظیمی درباره ظرفیت‌های استفاده از کارتون برای فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری بیان کرد: به نظرم کارتون در حوزه گردشگری کاربردهای فراوانی دارد. زمانی که ما صحبت از گردشگری می‌کنیم مفاهیمی از طبیعت و مکان مد نظرمان هستند، اگر طبیعت را کنار بگذاریم، بسیاری از اماکنی که مردم برای سفر و تفریح به آنجا می‌روند، جاهایی مثل هتل و نمایشگاه است. مثلا در کشور خودمان در ایام عید نوروز وقتی مردم به یک شهر دیگر سفر می‌کنند، به نمایشگاه‌هایی که در آن شهرها برگزار می‌شود نیز مراجعه کرده و از آثار بازدید می‌کنند. معمولا در این ایام در شهرهای مختلف چندین نمایشگاه برپا می‌شود که یکی از این نمایشگاه‌ها می‌تواند، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور باشد. البته هتل‌ها هم مستثنی نیست، در خیلی از هتل‌ها هم می‌توان از این ظرفیت استفاده زیادی کرد. هتل‌ها جاهایی دارند مثل رستوران‌ها و راهروها که هر روز مردم در آنجا تردد دارند، می‌توان در این فضاها و حتی در اتاق‌ها از کارتون‌ها استفاده کرد.

وی اظهار کرد: من در بسیاری از هتل‌های خارجی دیده‌ام که به جای اینکه یک تابلو از منطقه یا یک نقاشی در اتاق بگذارند، از یک کارتون استفاده کرده‌اند؛ این بهره‌گیری از کارتون‌ها خصوصا در ترکیه و چین خیلی زیاد و خیلی جالب است، چون مردم خیلی راحت با این هنر ارتباط برقرار می‌کنند، پس می‌توان در یک جاهایی از این ظرفیت استفاده کرد. 

مشاور هنری جشنواره لیلیوم مازندران بیان کرد: همچنین در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی مثل همین لیلیوم مازندران که به هتلداری و گردشگری می‌پردازد، می‌توان از آثار کارتون استفاده کرد. این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند در هر جایی و در هر فرصتی برپا شود. اتفاقاتی مثل گردشگری و تفریح معمولا با حضور خانواده‌ها می‌افتد و وقتی افراد در سفرها با خانواده‌هایشان به نمایشگاهی بروند که همه می‌توانند موضوعش را بفهمند یا به راحتی در موردش صحبت کنند، می‌توان با خیلی از موارد شوخی کرد و خیلی از مسائل و مشکلات را با کارتون بیان کرد، بنابراین کارتون خصوصا در گردشگری نقش بسیار مهم و بزرگی دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که در خارج از ایران چقدر از کارتون برای انتقال مفاهیم استفاده می‌شود، گفت: در خیلی از جاها از کارتون برای انتقال مفاهیم استفاده می‌شود، حتی در کشور خودمان هم در خیلی از شهر‌ها یا حتی تهران مثلا شهرداری‌ها روی بیلبورد‌ها یا فضاهای تبلیغاتی از کارتون استفاده کرده‌اند. اگر من هتل‌ها را مثال زدم اینطور نیست که فقط بخواهند روی تابلو‌های راهنما از کارتون استفاده کنند، بلکه تابلو‌های کارتون مفهومی نیز مد نظر است که حتی به عنوان یک تابلوی قاب شده و یک اثر زیبا مثل تابلوی نقاشی یا تابلوی گرافیکی از آنها استفاده می‌شود. سال‌هاست که کارتون در دنیا همین کاربرد را دارد، چون راحت‌ترین راه برای انتقال یک حس و یک مفهوم به مخاطب است که به‌عنوان زیرمجموعه هنرهای تجسمی محسوب می‌شود. 

عضو هیئت داوران جشنواره لیلیوم مازندران درباره کاربرد و جایگاه کارتون در ایران نیز گفت: طی 30 سالی که من در این حوزه کار حرفه‌ای انجام می‌دهم، هر چیزی که در ایران در زمینه کارتون دیدم و به یاد می‌آورم، اتفاق‌های بسیار جذابی بوده است. 

وی تاکید کرد: جشنواره‌های کارتون و کاریکاتور در ایران، از معتبر‌ترین جشنواره‌های دنیا هستند. بزرگ‌ترین کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌های دنیا همیشه یا در جشنواره‌های ما شرکت می‌کنند و یا داور این جشنواره‌ها هستند. جالب است که هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست ایران جزو سه کشور برتر دنیا هستند و ما در طول هر ماه جایزه‌های زیاد و مهم و ویژه‌ای در زمینه کارتون و کاریکاتور می‌گیریم و در دنیا ما را در این حوزه کاملا می‌شناسند. ترکیه هم شرایطش مثل ماست و در سطح جهان هنرمندان ایران و ترکیه را به عنوان دو کشوری که کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌های شاخص و درجه یکی دارد، می‌شناسند. در بسیاری از جشنواره‌های کارتون و کاریکاتور دنیا هم همیشه حداقل یک داور ایرانی حضور دارد.

مهدی رودبارکی رئیس، سید مسعود شجاعی طباطبایی رئیس هیئت داوران، بهرام عظیمی مشاور هنری و عضو هیئت داوران، جمال رحمتی عضو هیئت داوران و عباس قاضی زاهدی دبیر نخستین جشنواره ملی کارتون لیلیوم مازندران با موضوع هتل، هتلداری و گردشگری هستند.

علاقه‌مندان برای آگاهی ازشرایط شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی liliumprize در اینستاگرام مراجعه کنند.

انتهای پیام//

نظر شما
پرونده ویژه