« مارش پیروزی» در «چاپخانه» نواخته شد

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۱۱:۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۲۹۵۰۲۳
« مارش پیروزی»  در  «چاپخانه» نواخته شد
نمایشنامه «مارش پیروزی » و « سقف این خانه کوتاه است »دواثری هستند که ( یکشنبه ۱۷ بهمن ) در «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می شوند .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ « چاپخانه » برنامه ای برای معرفی تازه های نشر ‌وگفت و گو با نویسندگان و مترجمان است ، در برنامه امشب در گفتگو با نویسندگان کتاب های «سقف این خانه کوتاه است » و نمایشنامه «مارش پیروزی »، این آثار معرفی می‌شوند.

در برنامه «چاپخانه» این هفته «مهسا دهقانی پور » به عنوان کارشناس مجری با «ناصح کامگاری » نویسنده  کتاب «سقف این خانه کوتاه است » درباره این کتاب گفتگو می کند.

گفتنی است ،ناصح کامگاری متولد سال ۱۳۴۲ در سنندج است. وی کارشناسی طراحی صحنه از دانشکده هنرهای زیبا؛ ۱۳۷۶؛ فارغ‌التحصیل دوره طراحی صحنه زیر نظر”ژوزف اسووبودا” در انیستیو بین‌المللی دلاماریونت فرانسه؛ ۱۳۷۶ ؛کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران؛ ۱۳۷۹، پایان دوره مالتی مدیا از موسسه ملی آیکوش پرتغال۱۳۸۸، پایان دوره فیلمسازی مستند از دانشگاه بین المللی وستلینگ وود هند ۱۳۹۰ را دارد. ناصح کامگاری از شخصیت‌های مهم در حوزه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی است.

« سقف این خانه کوتاه است» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده‌ و نشر گویا آن را چاپ کرده است. «آهنگ سالگرد»، «فال خال»، «هم‌قطارها»، «ناز و نظارت»، «چوب‌پنبه»، «کانگورو»، «یادم تو را فراموش»، «مدیر سرخ‌رو»، «میخک»، «سنجاقک» عنوان‌های برخی از داستان‌های کتاب هستند.

همچنین همراهان این برنامه می‌توانند در بخش دوم، شنونده گفت و گوی «مصطفی محمودی» با «بهزاد صدیقی » نویسنده نمایشنامه "مارش پیروزی  " باشند.

بهزاد صدیقی سه نمایشنامه‌ «مارش پیروزی»، «تلفن بی‌موقع» و «تلفن آن سوی خط» را در دهه هشتاد نوشته و در پایان همین دهه منتشر کرده است. هر سه نمایشنامه بر بستر جنگ ایران و عراق حرکت می‌کنند و تصویرساز تأثیرهای این جنگ روی زندگی خانواده‌های ایرانی می‌شوند و البته بیش‌تر بر زندگی زنان تمرکز دارند که هفته گذشته در این برنامه درباره نمایش « تلفن بی موقع » صحبت شد و این هفته« مارش پیروزی» معرفی و بررسی می شود.

«مارش پیروزی» برای نخستین بار در دهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس در سال ۱۳۸۲ به کارگردانی فروغ قجابگلی با عنوان "جایی دیگر" به روی صحنه رفت.

این نمایش بازتاب جنگ هشت سال ایران و عراق بر روی روح و اندیشه دو زن جوان است. در این نمایشنامه رعنا نویسنده ای است که می خواهد با نگاه تلخی که به جنگ دارد قصه دیده های خویش و اطرافیانش را که در این مصیبت از دست داده بنویسد. وی در زمانی بعد از جنگ زندگی می کند و روزگاری را طی می کند که برای مردم دیگر گفتن از تلخی های جنگ اهمیت چندانی ندارد. ناشری که می خواهد نمایشنامه های وی را منتشر کند به او می گوید مردم داستان های شاد می خواهند و رعنا نمی تواند بپذیرد جنگ واقعه شادی آوری است. رعنا به خاطر این دیدگاهش در جامعه ای که دیگر جنگ را پشت سر گذاشته است تنها می ماند و پری از او می خواهد اتاق تنهایی اش را ترک کند و به جایی دیگر برود. اما رعنا به باورهای خود پایبند است.

برنامه «چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه‌کنندگی زهرا نصرالهی با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان درخصوص آثارشان یکشنبه‌ها ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز