در سلام تهران مطرح شد؛

خاموشی کودتا با پیوستن همافران ارتش به انقلاب

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۱۰:۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۹۵۸۸۹
مورخ و جامعه‌شناس در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از وقایع 19 بهمن 1357 و بیعت همافرهای ارتش با امام خمینی(ره) گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  مهرزاد بختیاری منش در «سلام تهران» با بیان اینکه میلیون‌ها نفر بازرگان را پذیرفتند، گفت: ربیعی ژنرال وفادار به محمدرضا پهلوی بود و کسی بود که در جنگ اکتبر ۱۹۶۷ در جنگ اعراب و اسرائیل اعلام کرده بود که من از پایگاه وحدتی دزفول همراه با نیروی هوایی اسرائیل فرودگاه مصر را بمباران کردم و زخمی‌های اسرائیلی را در خرمشهر آورده و تیمار نمودم. وی بعدها در دادگاه انقلاب گفت که ما به شاه خیلی اعتقاد داشتیم و برای ما خیلی ابهت و صلابت داشت. وقتی هایزر به تهران آمد و گفت من می‌گویم شاه باید از ایران برود و محمدرضا پهلوی ایران را ترک کرد، احساس کردیم شخصیت نظامی ما خورد شد.

وی با اشاره به تصمیم برای کودتا توسط سران ارتش، عنوان کرد: پس از رفتن هایزر سران ارتش تصمیم گرفتند که کودتا کنند. ربیعی در گذشته نیز در جنگی با یک بمباران هوایی کمونیست‌ها را نابود کرده بود. هدف این بود که همین کار را مجدداً انجام دهد و بمبارانی در مناطقی که سران و بزرگان انقلاب هستند انجام دهد یعنی آن ده نفر اصلی که در رأس آن‌ها امام خمینی و پس از آن شهید بهشتی و شهید مطهری بودند و پس از آن بازرگان و مثلث 3 نفره‌ای که بعدها با امام خمینی زاویه پیدا کردند. گروه انقلاب در آن دوره گروه توانمندی بوده است یعنی درست، به‌جا و حساب‌شده عمل کرده و  دنیا و رسانه‌ها را با خود همراه کردند.  

بختیاری منش درباره نقش همافرهای ارتش در هشت سال دفاع مقدس، ابراز داشت: قدرت ارتش شاه در نیروی هوایی حتی در جنگ هشت سال دفاع مقدس نمایان بود. بخش نیروی هوایی آن‌قدر قدرتمند بود که در سال اول جنگ بااینکه نیروی ارتش زمینی عراق بر ما برتری داشت و برخی تانک‌هایشان دو برابر بزرگ‌تر بود که خلأ نیروی زمینی را پر کرد و ۶۰ درصد از نیروی هوایی عراق را در همان سال اول از بین برد. همافر یعنی ناظر فنی در کارهای هوایی؛ اگر همافر نباشد هواپیما از آشیانه خارج نمی‌شود. ربیعی می‌خواهد کودتا بکند و در اینجا تصمیم برای کودتا است وقتی همافرها تصمیم گرفتند که با امام همراه شوند پشت ربیعی خالی ماند.

مورخ و جامعه‌شناس با اشاره به پیوستن همافران ارتش به انقلاب و بیعت با امام خمینی(ره)، اظهار داشت: حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ همافر در 19 بهمن در مدرسه رفاه با امام خمینی دیدار می‌کنند. در ابتدا خبرنگاران روزنامه‌ها از روبرو از انحا عکس می‌گیرند؛ انحا می‌گویند با این عکس‌هایی که گرفته‌اید باعث می‌شوید در شب ساواک ما را بگیرد و ما دیگر زنده نخواهیم بود در آنجا دوربین‌ها از خبرنگاران گرفته شد و فیلم‌ها را درآوردند درنتیجه قرار شد از پشت سر عکس‌هایی گرفته شود. وقتی همافران نیروی هوایی با انقلاب همراه شدند یعنی مهم‌ترین بخش ارتش ایران ازکارافتاده است و پس از آن سران ارتش آشفته شدند. 

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز