نقاش زاده: پیگیر افشای نام‌ برندگان جشنواره فیلم فجر پیش از اختتامیه هستیم

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۲۰:۴۰:۰۲
کد خبر: ۱۲۹۷۷۷۶
نقاش زاده: پیگیر افشای نام‌ برندگان جشنواره فیلم فجر پیش از اختتامیه هستیم
دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: قطعا با خاطیان فاش شدن آثار و نام برندگان جوایز امسال را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر درباره وضعیت داوری آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد:  در جلسات جمع بندی هیات داوری حضور داشتم، داوران بر این قضیه اتفاق نظر داشتند که بهترین سال داوری را پشت سر می‌گذارند چرا که تمامی رای ها با نظر جمعی و اقناعی داوران انجام شده است.

نقاش زاده در پاسخ به این سوال که آیا دبیر سال آینده جشنواره فیلم فجر خواهد بود یا خیر، بیان کرد: در این رابطه نظری ندارم و واقعا نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد.

نقاش زاده درباره لو رفتن لیست نامزدها و برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم‌ فجر امسال توسط برخی رسانه‌ها بیان کرد: علت اصلی را نمی‌توان دریافت اما حراست سازمان سینمایی را موظف کردیم علت را بیابند چراکه مشخص است اطلاعات برگزیدگان داوری در اختیار چه کسانی بوده است. متاسفانه بی اخلاقی در حوزه رسانه‌ای کم نیست.‌ هرکسی که در سینما کار می‌کند می‌داند رای هیات داوران اطلاعات‌ محرمانه است تا وقتی که روی استیج نتایج مشخص شود. از اهالی شریف رسانه درخواست داریم این مورد را مدیریت کنند تا ببینیم ‌چه کسی چنین جریانی را دنبال می‌کند. ما قطعا پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.

او درباره تماشای آثار راه یافته به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر توسط برخی افراد زودتر از موعد جشنواره فجر امسال اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دقیق باید صحبت کنیم. وقتی در مرحله انتخاب آثار بودیم برخی منتقدین ادعا کردند فیلم‌ها را تماشا کرده اند و از دیدشان قرار بود فیلم ها در اختیار منتقدان قرار بگیرد، در حالیکه با اطمینان کامل ثابت می‌کنیم هر فیلمی خارج جشنواره تماشا شده باشد به هیچ وجه از ستاد اجرایی جشنواره فجر نبوده است چرا که همکاران ما در طول انتخاب حق رفت و آمد نداشتند.

او افرود: طی پیگیری‌ها مشخص شد برخی‌ها فیلم ها را در لابراتوارها دیده اند. برخی ها نیز به دعوت برخی اعضای گروه تولید فیلم‌ها را تماشا کردند. باید پیگیری کرد چه فردی در چه زمینه ای شاکی است. ما در ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر اعلام کردیم باید پیگیری شود چه کسی به فیلم صدمه زده یا از حق صاحب اثر سوءاستفاده کرده است. به صاحبان فیلم‌ها اعلام کردیم اگر سرنخی دارند که به لحاظ حقوقی قابل پیگیری ‌باشد اداره کل حقوقی سازمان سینمایی را در اختیار فیلم و سازنده قرار می‌دهیم تا احقاق حقوق انجام شود.

نقاش‌زاده درباره شفاف سازی مالی و میزان کارت‌های صادر شده برای متقاضیان عنوان کرد: اسامی دریافت‌کنندگان و درخواست کنندگان دریافت کارت‌ها فکر نمی‌کنم وجود داشته باشد اما اگر بوده است به روابط عمومی جشنواره برمی‌گردد. روابط عمومی از تمامی کسانی که متقاضی حضور بودند ثبت‌نام ‌ کرد و بعد اعتبار سنجی انجام کارت‌ها صادر شدند. اعلام اسامی برای همگان را نمی‌دانم تا چه میزان ضروری است و باید روابط عمومی در این زمینه اعلام شود. اگر وعده انتشار بوده است باید حتما اجرایی شود.

او ادامه داد: بحث مالی روند بسیار پیچیده ای است و به اجرای برگزاری نزدیک می‌شویم کارها بیشتر می‌شوند.  تمام هزینه ها قبل جشنواره تخمین زده می‌شوند و بعد جشنواره مشخص خواهد شد که تا چه میزان هزینه شده است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر میزان بودجه به طور کامل مشخص شود حتی مقدار هزینه‌ای که صرف پذیرایی شده است را حساب خواهیم کرد چرا که حق طبیعی اصحاب رسانه است تا میزان ارقام هزینه شده را بدانند. این اقدام نیازمند کار رسانه‌ای و فرهنگ سازی است که تنها به وسیله رسانه ها اتفاق می‌افتد. من از همه رسانه‌ها ممنونم و البته رسانه‌هایی که به صورت جدی سینما را دنبال می‌کنند و نه آن دسته از رسانه‌هایی که سینما برایشان تفننی است، باید کمی نگاه تحلیلی داشته باشند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره اکران فیلم ها در روستاها و میانه مردم عشایر عنوان کرد:  از دید من جشنواره فیلم فجر اکران سراسری نیست. جشنواره در تمام دنیا محلی است برای گروهی علاقه‌مند و متخصص که سینما را به صورت تخصصی دنبال می کنند. در هیچ کجای دنیا جشنواره ها فیلم‌هایشان را به اکران عمومی نمی‌گذارند و فکر می‌کنم اکران سراسری به نفع سینما نیست. از دید من با اکران سراسری فیلم‌ها در جشنواره شور و شوق و انرژی را برای استقبال مردم می گیریم. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره صرفاً سینمایی نیست یک جشن بزرگیست که بخشی از آن به فیلم اختصاص دارد و اکثر استان ها انتظار دارند برایشان فیلم نمایش داده شود. یکی از دستورات من تعداد کم سینماها برای اکران فیلم ها بود که هم در تهران و هم در شهرستان‌ها این اقدام را انجام دادیم. از آنجایی که بعد انقلابی برای سینما و جشنواره امسال مهم بوده است سینمای سیار را در برخی روستاها دایر کردیم که کمی از شور و شوق جشنواره منتقل شود.

نقاش زاده درباره ادامه دادن نشست های فرهنگی در جشنواره فجر در سال‌های آتی بیان کرد: جشنواره ای که ابعاد بین المللی داشته باشد تعداد افراد شرکت کننده و نشست های مختلف نیازمند کار رسانه ای است که باید به صورت تخصصی به آن پرداخت. جشنواره فیلم فجر نباید به سمت گسترش یرود و باید با محدودیت برگزار شود. به واسطه محدودیت‌های کرونایی امسال فیلم ها را در 2 نوبت نمایش داده ایم. در جشنواره فیلم فجر باید به سمت استاندارد حرکت کنیم و جشنواره باید رفتار و عملکرد حرفه ای داشته باشد.

او ادامه داد: نشست های بخش بخش فرهنگی منتقدانی دارد ولی  مگر‌ می‌شود سینما را بدون فرهنگ تصور کرد؟ علی نصیریان جمله کلیدی در اختتامیه گفت؛ او اشاره کرد سینما فقط تخصص نبست و نیازمند فرهنگ است. از منتقدان می پرسم وقتی نشست تخصصی برگزار می شود تعداد کمی متخصص در سالن مجزا در حال واکاوی هستند که مزاحم فیلم دیدن و برنامه ها نیستند و واقعا آن‌ها چه ضرری به کسی می‌زنند؟ چرا باید در این زمینه موضع‌گیری انجام شود.

او افزود: در جشنواره های مهم دنیا پخش‌فیلم بخش جانبی است و ورکشاپ های تخصصی مانند جشنواره برلین جزو پرمخاطب ترین ها است و باید ورکشاپ ها برگزار شوند که بودجه عجیب و غریبی نیست. چرا باید با تحلیل‌های کارشناسی علی نصیریان و محمود کلاری در این نشست‌ها مخالف بود؟ با جریانی رو به رو هستیم که سینما را با فرهنگ نمی خواهند و باید در این زمینه مقاومت کرد. سینما انعکاسی از فرهنگ است. چه من باشم‌یا نباشم باید برنامه های فرهنگی باید باشند و شاید در تعداد نشست ها تفاوت ایجاد شوند اما این برنامه ها به سینما عمق می‌بخشند.

نقاش زاده درباره لو رفتن نسخه اصلی فیلم سینمایی علفزار بیان کرد: چطور می‌توان همچین ادعایی داشت. این فیلم در 60 سینما نمایش داده می شود مردم همگی گوشی موبایل دارند و اینکه اخلاق حرفه ای رعایت شود مهم است. در سینما سیستم نظارتی هست اما همیشه راهی هست که فردی شروع به فیلمبرداری کند. سینماهای خاطی را به چالش می کشیم و سازمان به نظارت و ارزیابی معرفی می کنیم تا در آینده بررسی شوند. سینماها اگر سازوکار را رعایت نمی کنند ما مقصر نیستیم و قطعا سازمان سینمایی به این قضیه ورود می‌کند.

انتهای پیام//

نظر شما