یادداشت هفته به بهانه دهه فجر؛

داورانی که مثل مردم قضاوت نمی کنند

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۹:۲۴:۵۶
کد خبر: ۱۲۹۸۷۵۸
داورانی که مثل مردم قضاوت نمی کنند
یادداشت - مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا.

جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و گمانه زنی برای انتخاب بهترین ها در رشته های مختلف متفاوت با باور ما بود.

اگرچه مخاطبان فیلم های مورد علاقه شان را انتخاب کرده اند و استثنائا امسال نظر مخاطبان به آنچه منتقدان حدس زده اند نزدیک هم بود اما معمولا داوران و منتقدان ، مخاطبان عام و خاص در نظر نهایی برکت سیمرغ اتفاق نظر صددرصد ندارند. 

اینکه «ملاقات خصوصی » ساخته امید شمس ، «مرد بازنده» ساخته «محمد حسین مهدویان» ، «علفزار» ساخته «کاظم دانشی»، «خائن کشی» ساخته «مسعود کیمیایی» و «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی فر» به ترتیب بیشترین تعداد فروش بلیت سینماهای مردمی را به خود اختصاص می دهند و این آمار در انتخاب بهترین فیلم از نگاه مخاطبان کمی متفاوت است نشان از این دارد که انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران توسط «سامانه سمفا » تا حدودی صحیح و بدون عیب و ایراد اتفاق افتاده است. 

آمارها نشان از آن  دارد که مردم ترتیبی متفاوت را در انتخاب بهترین ها در نظر دارند چرا که  فیلم «ملاقات خصوصی» اول است ، «موقعیت مهدی» دوم و فیلم های «علفزار» ،«شادروان» و «مرد بازنده» رده های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

گمانه زنی و شنیده ها حاکی از آن است که همین ترتیب با یکی دو تغییر در لیست داوران نیز محسوس است اما در بحث انتخاب بهترین کارگردان ماجرا کمی متغیر است . شاید در لیست انتخاب بهترین کارگردان شاهد نامهای دیگری باشیم که فاکتورهایی چون ؛ 

- کارگردانی در لوکیشن محدود 

- کارگردانی فیلم با نابازیگران 

- کارگردانی در موقعیتی نئورئالیسم 

- و شاید اثری خارج از بحث تکنیک و توانمندی فیلم مد نظر باشد.

اما نکته ای که به نظر در کلیت انتخابها مشهود است به این نکته برمی گردد که دو تا سه فیلم بخش عمده ای از سیمرغ ها را در رشته های مختلف از جمله کارگردانی ، بازیگری، گریم ، طراحی صحنه ، موسیقی ، تدوین و صداگذاری به خود اختصاص خواهند داد. 

باید تا عصر جمعه صبر کنیم تا ببینیم کدام یک از حدس و گمانها به حقیقت می پیوندد و در جشنواره فیلم چهلم چقدر سلیقه داوران به نظر مخاطبان نزدیک است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز