نگاهی به شاخص های حکمرانی مطلوب از نگاه امام علی (ع) در «بازتاب»

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۱۱:۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۲۹۸۹۶۴
نگاهی به شاخص های حکمرانی مطلوب از نگاه امام علی (ع) در «بازتاب»
برنامه "بازتاب" رادیو فرهنگ چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ؛ضمن روشن ساختن شمول حکمرانی مطلوب از نگاه حضرت علی (ع) از منظر نهج البلاغه ، نشان می­دهیم که ایشان این شاخص ­ها را در عمل پیاده کرده ­اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه « بازتاب» امروز؛  ضمن روشن ساختن شمول حکمرانی مطلوب از نگاه حضرت علی (ع) از منظر نهج البلاغه ،  نشان می­دهیم که ایشان این شاخص ­ها را در عمل پیاده کرده ­اند و با دادن صبغه ­ای الهی به آنها، بر جنبه معنوی حکمرانی خوب تاکید ورزیده ­اند.

در نهج البلاغه از حاکم جامعه اسلامی با عنوان مَلک یا سلطان – که معنای تملک و سلطه­ گری را در خود دارد - یاد نشده، بلکه در آن با کلماتی مانند "امام" (پیشوا و رهبر) و "والی" روبرو هستیم. رهبر و امام کسی است که جامعه و امتی را به دنبال خود می­ کشد و خود پیش­ قراول و طلایه ­دار حرکت است. والی و ولایت متضمن معنای پیوستگی است. والی امت و رعیت، کسی است که امور مردم را بر عهده دارد و با آنها پیوسته است.

مفهوم حکومت و حکمرانی در اندیشه سیاسی امام علی (ع)، هیچ­گاه مقارن با تسلط و خودکامگی نیست بلکه این مفهوم، معنای مدیریت، امانت ­داری، خدمت­ گزاری و مهرورزی، هدایت و پاسداری از حقوق و آزادی ­های مردم را در خود دارد.

در این برنامه کارشناسان، سید رضا حسینی؛ کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی و دکتر ابوالفضل زهره وند؛ دیپلمات و تحلیلگر حوزه دیپلماسی منطقه و خاورمیانه درباره این موصوع گفت و گو می کنند.

« بازتاب»  را به گویندگی ناصر صالحی ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ روی موج ۱۰۶مگاهرتز و ۵۸۵کیلوهرتز بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز