احمد میرعلایی: وزارت ارشاد برای شورای سینما باید برنامه ارائه دهد/ وقتی بی اعتمادی حاکم باشد، فرهنگ از بین می‌رود

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۱۸۱۷
احمد میرعلایی: وزارت ارشاد برای شورای سینما باید برنامه ارائه دهد/ وقتی بی اعتمادی حاکم باشد، فرهنگ از بین می‌رود
احمد میرعلایی معتقد است که شورای سینما باید در ابتدای راه برنامه‌ای برای اقدامات آینده‌اش ارائه دهد و در غیر این صورت هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نخواهد داد.

احمد میرعلایی تهیه‌کننده سینما و مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: شورای عالی سینما در زمان ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی تأسیس شد و اتفاق مثبتی بود که متأسفانه دولت بعد به راحتی این شورا را حذف کرد و مثل خیلی از تصمیمات سلیقه‌ای که مدیران اتخاذ می‌کنند، کسی از مدیران سینمایی گذشته نپرسید که دلیل حذف شورای سینما چه بود.

میرعلایی تصریح کرد: متأسفانه این تصمیمات سلیقه‌ای مدیران کشور ما در همه زمینه‌ها وجود دارد و این وضعیت در حوزه فرهنگ بسیار بیشتر به چشم می‌خورد و هر گروه یا جناح با رد اقدامات جناح دیگر سعی در تخریب دارد و این وضعیت منجر به عدم اعتمادسازی در بین مردم می‌شود و در کشوری که اعتماد وجود ندارد، بزرگ‌ترین سرمایه از بین رفته است.

وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای شورای عالی سینما یک برنامه تعریف کند و این برنامه اعلام شود تا همه بدانیم که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. در این صورت است که سینماگران می‌توانند مطالبه‌گر باشند و بر عملکرد شورا نظارت داشته و نتایج حاصل را بررسی کنند. اگر شورای عالی سینما هیچ برنامه‌ای ارائه ندهد قطعاً عمر آن بیشتر از 4 سال نخواهد بود و نتیجه مثبتی نیز حاصل نخواهد شد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: کشور ما در حوزه مدیریت فرهنگی با بی‌ثباتی راه به جایی نخواهد برد. شورای عالی سینما می‌تواند بخشی از پازل فرهنگی این کشور باشد اما کافی نیست و لازم است در جهت ارتقای فرهنگ عمومی در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی و تحلیل داشته باشیم. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود ولی ما فرهنگ را فراموش کرده‌ایم. امروز همه نهادها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صداوسیما، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها باید در یک تعامل سازنده با هم به تحلیل و بررسی معضلات فرهنگی موجود بپردازند و برای رفع این معضلات برنامه ارائه دهند اما متأسفانه ما در این حوزه به هیچ‌وجه برنامه‌ای نداریم و به تبع آن سیاستگذاری درستی هم شاهد نیستیم؛ در این شرایط از فیلمسازانمان هم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فیلم‌هایی متناسب با فرهنگ کشور بسازند؛ آن‌ها در شکل‌گیری این وضعیت هیچ تقصیری ندارند و مقصر اصلی مدیریت فرهنگی است.

میرعلایی تأکید کرد: کشور ما مورد تهاجم فرهنگی است و ما در برابر این تهاجم هیچ کاری انجام نداده‌ایم . اصلاً آن را فراموش کرده‌ایم. به عنوان مثال در حوزه حجاب به قدری از این مسئله غافل شده‌ایم که دشمن به راحتی آن را تخریب کرده است و امروز حجاب را به شکلی در جامعه شاهد هستیم که هیچ ارتباطی به تعریف درست آن ندارد. درباره مسائلی چون ربا هم هیچ اقدام فرهنگی مثبتی نداشتیم. برای فرهنگ‌سازی و تعریف درست چنین مفاهیمی قطعاً هنر نمایش بیشترین تأثیر را دارد ولی بیشتر از هر چیز آنچه که در آثار نمایشی شاهد هستیم، به عمد یا غیر عمد آموزش‌های غلط است.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: با شرایطی که داریم اگر از امروز به شکل اصولی و برنامه‌ریزی شده برای رشد فرهنگی کشورمان اقدام کنیم و ایده‌هایی چون شورای عالی سینما را به مرحله اجرا برسانیم تا دو سال بعد می‌توانیم جلوی پیشرفت تهاجمات فرهنگی را بگیریم و بعد برای اعتلای فرهنگی عمومی‌مان اقدام کنیم.

وی افزود: قطعاً سینما مستثنی از دیگر بخش‌های فرهنگی هنری نیست، معضلات موجود در سینمای ما بسیار زیاد است و نمی‌توان انتظار داشت که خیلی زود شاهد تغییرات اساسی باشیم. امروز سینمای ما به پخش‌کننده‌ها سپرده شده و آن‌ها هم بیش از هر چیز به درآمدزایی فکر می‌کنند و از طرفی این درآمدزایی که بیشتر با فیلم‌های کمدی مبتذل به دست می‌آید باعث شده تا کار کردن در این زمینه خود به یک ارزش تبدیل شود. من قطعاً با ایجاد روحیه نشاط در جامعه موافق هستم و آن را لازم می‌دانم ولی این نشاط نباید به هر وسیله‌ای ایجاد شود تا ما با شکل‌گیری ابتذال در جامعه با معضلات بزرگ‌تری مواجه شویم. شکل‌گیری چنین مشکلاتی مربوط به فیلمسازان نیست و مدیران هستند که باید جلوی این وضعیت را بگیرند؛ شورای انقلاب فرهنگی امروز در حوزه فرهنگ کم‌کاری کرده‌ و ما خروجی چندانی از آن نداریم و مردم هر روز به این نهادها بی اعتمادتر می‌شوند و هر جا که بی‌اعتمادی حاکم باشد به تبع آن فرهنگ نیز از بین می‌رود. متأسفانه امروز توقعات ما در حوزه فرهنگ به قدری پایین آمده که اگر یک برنامه تلویزیونی بتواند نظر مخاطبان را جلب کند تا مردم به جای شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیون خودمان را نگاه کنند، ابراز موفقیت و خوشحالی می‌کنیم در حالیکه همان برنامه هیچ کارکرد مثبت فرهنگی ندارد و نهایتاً خنثی عمل کرده است؛ ما زمانی می‌توانیم از این اتفاق ابراز خوشحالی کنیم که برنامه‌هایمان در عین حال که نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کنند در حوزه فرهنگ‌سازی نیز عملکرد مثبتی داشته باشند.

میرعلایی در پایان تأکید کرد: شورای سینما اگر می‌خواهد عملکرد مثبتی داشته باشد باید در ابتدای راه برنامه‌ای مشخص ارائه دهد و برای اجرای برنامه زمان‌بندی داشته باشد تا سینماگران بتوانند عملکرد آن را پیگیری کنند. در این شورا باید از کارشناسان دلسوز، فداکار و دغدغه‌مند حوزه‌های مختلف استفاده شود چرا که در غیر این صورت این شورا هم بعد از 4 سال تعطیل خواهد شد. ارائه برنامه نوعی احترام قائل شدن برای مردم هم به حساب می‌‍آید و همه مسئولان کشور از جمله مسئولان حوزه فرهنگ باید مردم را انسان و صاحب تفکر بدانند و به آن‌ها احترام بگذارند، مسئولان کشور اربابان مردم نیستند و اگر مردم به مسئولان اعتماد داشته باشند آن زمان است که می‌توان به پیشرفت امیدوار بود. وقتی مسئولی که در سمت خود موفق نبوده و اخراج می‌شود در حوزه دیگری مدیر می‌شود اعتماد مردم هم از بین می‌رود و در نتیجه هیچ همراهی و همدلی در جهت پیشرفت شکل نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز