در برنامه «رو در رو» تأکید شد؛

لزوم تدریس درس «انقلاب» در حوزه­ های علمیه

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۰۹:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۳۰۵۸۵۰
لزوم تدریس درس «انقلاب» در حوزه­ های علمیه
کارشناسان برنامه «رو در رو» عنوان کردند: قطعاً کار دانشگاه، تولید دانش است. ما در دانشگاه­های مهندسی پزشکی، درس انقلاب می­دهیم البته محدود است ولی همین درس را حوزه­های علمیه ندارند. یعنی طلبه­ای را تربیت می­کنند که فقط با ادبیات عرب و فهم مسائل فقهی آشناست، اما بحث­های مرتبط به دفاع از نظام و مردم، در تدریس ادبیات نیست. لذا طلبه­های جهادگر خودشان را از حیطه حوزه جدا می­کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابوذر یاسری، عضو هیأت علمی دانشگاه دبیر انجمن مدرسین بیانیه گام دوم با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما در خصوص معنای «جهاد تبیین در آیینه گام دوم انقلاب اسلامی» و راهبرد کلان جهاد تبیین، بیان داشت: بحث بیانیه گام دوم عنوانی است برای یک متن راهبردی و یا سندی که سند عالی و بالادستی به شمار می رود و محتوای این سند در آن حدی که شایسته و بایسته اش هست، مورد توجه قرار نگرفته است و ما بیشتر با کلمه بیانیه گام دوم مواجه هستیم.

اساساً سندهایی مثل بیانیه گام دوم هدفشان یک نگاه کلان به یک بازه ی بلندمدت زمانی بوده است که می­خواهد این بازه ی بلند مدت را ارزیابی کند؛ لذا اهداف و افق را ذکر می­کند که به کجا می­خواهیم برسیم و قله کجاست. در این مسیر 4 مؤلفه وجود دارد که در بخش­هایی خوب حرکت کرده و نقاط قوتی در داخل کشور داریم. به طور مثال کشوری با 60 الی 70 درصد بی سواد مطلق در حیطه مردان و 80 الی 90 در حیطه زنان، امروز در زمینه تولید مهندس به رتبه اول و دوم در جهان رسیده و در دانش­های برجسته، رتبه پنجم را در جهان کسب کرده است. البته در کنار این نقاط مثبت، نقاط ضعفی هم وجود دارد که در سند بیان شده است؛ نظیر اینکه اگر در تولید علم و توسعه انسانی شتابمان در جهان اول است، چرا معیشت مردم رضایت بخش نیست یا در برخی حیطه های مدیریتی مثل صنعت خودرو و نظایر آن رضایت بخشی مردم قابل مشاهده نیست.

جهاد تببین می­خواهد خطای محاسباتی را برطرف کند. خطای محاسباتی عاملی است که شما هر کجا دچار آن بشوید، شکست و افولتان قطعی است؛ گویی طرف گل به خودی می­زند. رهبر معظم انقلاب چندی پیش در سخنرانیشان فرمودند: «آمار های اقتصادی دهه نود به هیچ وجه قانع کننده نیست». مدیریت دهه نود به دست چه کسانی بود؟! بعد ایشان می­فرمایند: اگر مسئولین گذشته یعنی دهه گذشته یا دولت گذشته بیشتر همراهی می­کردند قطعاً ما امروز در جایگاه بسیار بالاتری بودیم و بعد آمار هایی منتشر می­شود که مشخص می­شود ما زمینه­هایی برای کمک­ گیری از کشور های دیگر داشتیم، اما عامدانه این زمینه­ها را ترد کردیم و خود تحریمی را در جامعه پیاده کرده­ایم؛ این بحثی است که جهاد تبیین می­خواهد آن را حل کند.

همچنین، تصوری که خیلی ها دارند این است که تهدیدهای جمهوری اسلامی روز به روز دارد بیشتر می شود؛ اما واقعیت در بیانیه چیست؟! بیانیه می­گوید جامعه و ملت توانمند ما، تحریم­ها را روز به روز کاهش داده­اند. کشور در زمان شیوع بیماری کرونا، برای تهیه واکسن با تحریم مواجه بود اما زمانی که تولید واکسن صورت گرفت، بلافاصله تحریم برداشته شد. این می­شود «راهکار خنثی سازی تهدید» و یا «تبدیل تهدید به فرصت».

در ادامه فرشاد عالی، پژوهشگر فرهنگ و رسانه و معاون فرهنگی جهاد سازندگی درباره موانع پیش رو برای تببین این دستاوردها از دیدگاه فعالان حوزه های جهادی گفت: در بیانیه گام دوم، جای سخت افزارها نبود، مثل فضای مجازی که آن موقع نبود و الان هست. وقتی نام گروه­های جهادی یا بسیج سازندگی توسط مقام معظم رهبری به میان آورده می­شود، استنباط به وجود می­آید که این­ها سخت افزار نیستند، بلکه نرم افزاری برای یک اتفاق بزرگ هستند. وقتی در میدان یک سری اتفاقات، مبتنی بر نیازها و تقاضاهای خود انقلاب برای حرکت و سرعت بخشی وجود دارد، گاهاً در میدان­های دیگر مثل دانش، علم، دانشگاه­ها یا پژوهشگاه­ها و گاهاً در تولید محتوای رسانه­ای کمتر دیده می­شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال 98  مبنی بر اینکه فعالیت­های خودتان را هنرمندانه به گوش و نگاه مخاطب برسانید، در خصوص موانع پیش روی گروه­های جهادی و اینکه چقدر تبیین از دل خود این گروه­ها صورت می­گیرد؛ بیان کرد: بعد از فرمان حضرت آقا بچه­ها نگاه متفاوتی نسبت به این اتفاق دارند. تا قبل از این شاید فکر می­کردند مخلصانه­تر باشند. اما الان به این نتیجه رسیده­اند که باید تبیین کنند، زیرا اکنون ما در جنگ روایت­ها هستیم یعنی اتفاقی که در میدان می­افتد با بازنمایی که در خارج از کشور می­افتد، خیلی تفاوت دارد. حرکت شروع شده اما کند است. شهید آوینی و شهید سلیمانی چون خودشان در میدان بودند، یک رسانه محسوب می­شدند. وقتی صدا و سیما، قرارگاه جنگ نرم کشور می­شود باید این تغییر گرایش و آرایش را بیشتر ببینیم. به نوعی دیگر، چند وقتیست که گروه­های جهادی شروع کرده­اند کتاب تاریخ شفاهی خودشان را به صورت الکترونیکی و مکتوب ارائه می­دهند. از یک طرف خود میدان باید بازنمایی داشته باشد و یک اتفاق ظرفیت­های مختلفی است که وجود دارد، ولی ما در هم­افزایی مشکل داریم.

یاسری عنوان کرد: دشمن تلاش می­کند عینک­های ما را سیاه کند. قطعاً کار دانشگاه، تولید دانش است. ما در دانشگاه­های مهندسی پزشکی، درس انقلاب می­دهیم البته محدود است ولی همین درس را حوزه­های علمیه ندارند. یعنی طلبه­ای را تربیت می­کنند که فقط با ادبیات عرب و فهم مسائل فقهی آشناست، اما بحث­های مرتبط به دفاع از نظام و مردم، در تدریس ادبیات نیست. لذا طلبه­های جهادگر خودشان را از حیطه حوزه جدا می­کنند. البته این انتقاد جدی است. حتی زمان­های گذشته هم شهید مطهری و علامه طباطبایی وقتی می­خواهند بجنگند، در عرصه فقهی از حوزه فکری و فلسفی، مجبورند از حوزه بیرون آمده و یا از حوزه اخراج می­شوند.

عالی ادامه با اشاره به اینکه گروه­های جهادی و دانشگاه حرکت قوی­ای در حوزه جهاد تبیین انجام نداده­اند، ادامه داد: در اینجا این سوال مطرح است که تاکنون چقدر به توانمندسازی گروه­های جهادی توجه داشته­ایم. جهاد تبیین فقط بازنمایی رسانه­ای نیست.

یاسری درباره میزان تولیدات دانشگاه در حوزه جهاد تبیین گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت فوری جهاد تبیین به معنای نبود آن نیست. انتظار ما این است بدنه دانشگاهی و حوزوی که بدنه علم است، بیشتر به کمک مردم بیایند. به طور مثال گفته شده، نقاط مختلف کشور ما پایتخت محصولات جهان است که با توجه به این مطلب، اول باید اطلس فهرست آن تهیه شود و در فضای مجازی لینک بخورد تا دیده شود و در حقیقت، رویش مستندسازی صورت گرفته و موشن گرافی تولید شود و سپس در پس ذهن مخاطب جای بگیرد. دانشگاه ظرفیت­های زیادی دارد. شهید طهرانی مقدم­ها و شهید شهریاری­ها فرزندان همین کشور بودند. می­شود کاری کرد دانشجو با گوشت و پوست استخوان لمس کند که در امور کشور نقش دارد، یعنی هم در حوزه آموزش و پژوهش و هم در تربیت و درگیر شدن با کار و گروه­های جهادی نقش بسزایی را می­تواند ایفا کند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز