گزارش هفته؛

ماجرای عجیب تبلیغات فیلم های سینمایی در تلویزیون !

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۵:۵۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۳۹۷
ماجرای عجیب تبلیغات فیلم های سینمایی در تلویزیون !
سینمای ایران دو سال سختی را پشت سر گذاشته و به مرور با واکسیناسیون عمومی و کم‌تر شدن شیوع کرونا در جامعه برای بازگشت به روزهای عادی تلاش می‌کند اما در این مسیر قطعاً هنر هفتم در کشورمان برای زنده ماندن نیاز به حمایت‌هایی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، به طور قطع فروش بالای هر فیلم سینمایی به مسائل بسیاری بستگی دارد و در تاریخ سینمای کشورمان فیلم‌های با کیفیت بسیاری را می‌توان مثال زد که به دلیل عدم تبلیغات مناسب نتوانستند در گیشه موفقیت چندانی داشته باشند.

بدون شک عوامل دیگری چون موفقیت فیلم در عرصه‌های جهانی و جشنواره‌های داخلی، اکران در زمان مناسب، موضوعی که فیلم به آن پرداخته و... نیز علاوه بر دو مورد تبلیغات و کیفیت در فروش فیلم‌ها موثر هستند اما امروز می‌توان به جرأت تبلیغات را مهم‌ترین ابزار برای معرفی فیلم و جذب مخاطب دانست.

متأسفانه در کشور ما همواره تبلیغات معضلی بوده که سینماگران از عدم همکاری نهادهای مربوطه مثل تلویزیون و شهرداری گلایه داشته‌اند و معمولاً توجه صاحبان آثار برای تبلیغات به فضای مجازی معطوف شده است. امروز که سینمای ما شرایطی استثنایی را پشت سر می‌گذارد، از این نهادها انتظار می‌رود که بیش از پیش در کنار سینما باشند.

در گفت‌وگو با دو سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

حبیب اسماعیلی: تلویزیون سال‌هاست که فیلم‌های سینمایی جدید را پخش نمی‌کند/ تلویزیون و شهرداری در تبلیغات باید به کمک سینما بیایند

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: صداوسیما و شهرداری با پخش تیزر فیلم‌های سینمایی و تبلیغات میدانی می‌توانند دو ارگانی باشند که در رونق گرفتن سینما کمک کنند اما متأسفانه در این زمینه هیچ یک از این دو ارگان اقدام مناسبی نداشته‌اند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که خیلی از فیلم‌های سینمایی ما را پیش از اینکه تلویزیون پخش کند شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌کنند و تقریباً در همه موارد هیچ یک از آثاری خریداری نمی‌شوند و حق و حقوق صاحبان فیلم‌های سینمایی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: متأسفانه تلویزیون ما در این زمینه بسیار عقب است و فیلم‌های چندانی در رسانه ملی پخش نمی‌شوند. در سال‌های گذشته شاهد بودیم ککه فیلم‌های سینمایی که در تلویزیون پخش می‌شدند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفتند و بیشترین بیننده را داشتند. در سال‌های اخیر فیلم‌های جدید چندانی در تلویزیون پخش نشده‌اند و در این زمینه شاهد افت هستیم.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: قطعاً رسانه ملی با خرید فیلم‌های سینمایی می‌تواند هم به سینما کمک کند و هم مخاطبان بیشتری داشته باشد و اگر این برنامه‌ریزی در دستور کار این رسانه قرار بگیرد اتفاقات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود و قطعاً مردم نیز از این اتفاق استقبال می‌کنند.

حسن کلامی: تلویزیون فیلم‌هایی که در گیشه موفق نیستند را خریداری کند/ نگاه تلویزیون به آثار سینمایی کاملاً سلیقه‌ای است

حسن کلامی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تلویزیون همیشه می‌تواند آخرین مرحله برای نمایش فیلم باشد و در غیر این صورت اگر پیش از اکران یا حضور در شبکه نمایش خانگی فیلم در تلویزیون نمایش داده شود برنامه‌ریزی بهم ریخته و به ضرر فیلم تمام می‌شود.

کلامی خاطرنشان کرد: فیلم‌های سینمایی برای نمایش در تلویزیون باید دسته‌بندی شوند. به عنوان مثال فیلمی که در گیشه موفق است و در شبکه نمایش خانگی هم فروش بالایی دارد نیازی به خرید تلویزیون نخواهد داشت و اگر قرار است تلویزیون به کمک سینما بیاید بهتر است در خرید فیلم‌هایی که نتوانسته‌اند در گیشه موفقیت چندانی داشته باشند مبالغ بیشتری را در نظر بگیرد و بیشتر به سراغ همین آثار برود.

وی افزود: تلویزیون امروز به یک کشور دیگر تبدیل شده و می‌بینیم که آنجا مجوزهای رایج در کشور پذیرفته نمی‌شود و قوانین خود را دارد و می‌بینیم که بر اساس همان قوانین عمل می‌کند. به نظر من امروز با این شرایطی که در تلویزیون حاکم است تقریباً 20 تا 30 درصد فیلم‌های سینمایی ما امکان پخش در تلویزیون را دارند و همین آثار هم با سانسور فراوان می‌توانند به پخش برسند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: تلویزیون برای خود شرایط ویژه‌ای تعیین کرده و سیاست درستی را در پیش نگرفته است. اگر تلویزیون سیاست‌گذاری درستی داشت امروز در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی حرفی برای گفتن داشت و این رسانه‌ها اینقدر مخاطب نداشتند.

کلامی در پایان گفت: تلویزیون در پخش آگهی‌های تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی می‌تواند به فروش این آثار کمک کند اما متأسفانه در این زمینه هم سلیقه‌ای رفتار می‌کند و می‌بینیم یک سری آثار را می‌پسندد و تیزهایشان را پخش می‌کند، یک سری آثار مورد پسند تلویزیون نیست و یک سری هم با ملاحظاتی تیزرشان پخش می‌شود. تا زمانی تلویزیون این رویکردهای سیاست‌زده‌اش را کنار نگذارد نمی‌تواند عملکرد چندان مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز