در سلام تهران مطرح شد؛

انحصار تولید نخ قیمت‌ها را افزایش می‌دهد

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۲:۰۷:۵۴
کد خبر: ۱۳۰۷۴۳۰
انحصار تولید نخ قیمت‌ها را افزایش می‌دهد
ریاست شورای هماهنگی صنوف پوشاک کشور در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از وضعیت بازار پوشاک در اسفندماه و دلایل گران بودن و راهکار جلوگیری از آن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابوالقاسم آقاحسین شیرازی در «سلام تهران» با اشاره به وضعیت بازار در سال‌های گذشته، گفت: در سال‌های گذشته البته نه سال‌های خیلی دور بازار پوشاک شب عید واقعاً بازار گرم و پررونقی بود به‌طوری‌که در اواخر دی‌ماه حتی وقتی وارد بهمن نشده بودیم بچه‌گانه فروش‌ها سرشان شلوغ می‌شد و از هممان موقع بازار حرکت می‌کرد مخصوصاً در دهه فجر خرید به اوج خود می‌رسید و خانواده‌ها خرید شب عید می‌کردند.   

وی درباره امنیت شغلی در این صنف و نبود تقاضا برای پوشاک، مطرح کرد: امروز یک تولیدکننده وقتی اراده می‌کند سرمایه‌اش را در کسب‌وکار بیاورد اگر با حساب علمی و مهارتی که دارد ورود پیدا کند کمتر اتفاق می‌افتد که به ورشکستگی منجر شود. این ورشکستگی‌ها به این دلیل است که در گذشته سنتی کار می‌کردیم اما امروزه کارهای نوین که به بازار می‌آید مانند استارت‌آپ‌ها خیلی موفق هستند چراکه با کسب مهارتی که گذشتگان داشتند و علم خودشان یک کار به‌روز انجام دادند و موفق نیز هستند. تولیدکنندگان بزرگ و فروشگاه‌هایی وجود دارد که در همین شرایط فعلی نیز موفق می‌باشند اما آن چیزی که امروزه ما را دچار مشکل کرده است کمبود رونق بازار نیست چراکه تقاضا وجود ندارد. ما از انتهای سال ۱۳۹۷ که آماده بازار خوبی بودیم، اگر مسئله کرونا پیش نمی‌آمد واقعاً بازار رو به رونق بود اما ضربه سنگینی به صنعت پوشاک وارد شد.

آقاحسین شیرازی با اشاره به تأثیر کرونا بر کم شدن تقاضا در بازار پوشاک، ابراز داشت: مردم به خاطر اینکه کرونا بود، خانه‌نشین شدند. شاید پس از آن بخشی از لباس‌های خانگی رونق پیدا کرد چراکه دیگر مهمانی وجود نداشت و جشن و تالار و عروسی برگزار نمی‌شد اما کسبه مخصوصاً تولیدکننده به خاطر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و عرقی که خودشان به تولید داشتند حیات تولید را ادامه دادند اما دستخوش ناملایمات شدند.

ریاست شورای هماهنگی صنوف پوشاک کشور با توجه به انحصاری بودن تولید نخ و پارچه در ایران و تأثیر آن بر بازار، عنوان کرد: ما در پارچه 2 قسمت داریم؛ پارچه‌هایی داریم که به آن گرد بافت می‌گوییم که آن‌ها به‌وفور در ایران وجود دارند اما چون در دست چند نفر این پنبه و نخ به‌صورت انحصار است، قیمت آن هرروز رو به افزایش می‌باشد. فقط چندین نفر آن را وارد و پنبه را تبدیل به نخ می‌کنند. این بی‌ثباتی در قیمت‌های مواد اولیه هم منجر می‌شود که تولید‌کننده متضرر شود و همین‌که بازار از رونق بیافتد چراکه هرروز قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند و کارفرما و تولید‌کننده نمی‌تواند با قیمت تمام‌شده عرضه کند و دست نیز در این کار فراوان است. به علت همین عرق به تولید که می‌خواهند کارگران را از دست ندهند تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه تقاضایی وجود ندارد، بیان داشت: مشکل عمده ما در حال حاضر این است که تقاضایی برای بازار پوشاک نیست. اگر در خیابان‌های تهران عبور و مروری داشته باشید می‌بینید که فقط تراکم‌جمعیت در دست‌فروش‌ها وجود دارد که منجر به ترافیک سنگین نیز می‌شود. دست‌فروشان نیز باید نان بخورند اما قانونمند با کسی که بی‌قانونی می‌کند تفاوت دارد و باید ساماندهی شوند. این‌که امروز یک واحد صنفی انواع مالیات‌ها را پرداخت می‌کند که برایش سنگین است، عوارض و حق بیمه می‌دهد اما دست‌فروش از برق مجانی استفاده می‌کند و مخل کسب‌وکار شده است.

آقاحسین شیرازی با اشاره به علت خرید از دست‌فروش‌ها، گفت: اولاً این‌که دسترسی به آن‌ها آسان است به جای اینکه به خود زحمت بدهند و داخل فروشگاه بروند از دست‌فروش خرید می‌کنند. دلیل دیگر این است که ارزان‌تر عرضه می‌کند. دلیل ارزان‌تر بودن نیز این است که بازار رکود داشته است و می‌بینم که امروز تابع فصل و مد است. کالاهای دیگر سرمایه‌گذاری است اما پوشاک صنعت مصرفی می‌باشد یعنی اگر امروز پوشاکی را که تولید کرده‌ام نفروشم فردا به یک‌سوم قیمت نیز نمی‌توان بفروشم هم از نظر مد و هم از نظر فصل بنابراین به کف خیابان رفته و اگر ۱۰۰ هزار تومان قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده است، دست‌فروش از من ۳۰ هزار تومان می‌خرد و ۵۰ هزار تومان می‌فروشد یعنی نصف قیمت می‌باشد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در بازار پوشاک، ابراز کرد: به جرئت می‌توانم بگویم اگر پوشاک، گران است اما به این معنا نیست که بتوان گفت کسبه گران می‌فروشند یعنی گران تمام می‌شود. مثلاً برنج که مورد استفاده مردم می‌باشد، افزایش قیمت داشته است اگر در هر صنعتی نگاه کنیم می‌بینیم که قیمت رو به بالا است و ضرر نیز نمی‌کند چراکه با مرور زمان تورم به آن اضافه می‌شود اما در پوشاک اصلاً چیزی به معنای تورم نداریم، تورم در تولید انبوه و دپو داریم؛ کسی که تولید انبوه دارد نیز وقتی بازار رونق ندارد و تقاضا نیست ضربه بزرگ‌تری می‌خورد. همه این موارد به تقاضا بازمی‌گردد. رسانه ملی باید تقاضای مردم را به سمت انواع پوشاک ایرانی سوق دهد. پوشاک ایرانی ما از نظر کیفیت خوب است حتی وقتی مقایسه بکنیم با مشابه خارجی می‌بینیم که رقابت می‌کند چراکه از سود خود کم کرده است.  

آقاحسین شیرازی درباره مشکلات اخذ مجوز، بیان داشت: ما رقابت را بلد هستیم اما باید بستر آن مهیا شود. امروز تولیدکنندگان همه به‌روز بوده و رقابت را بلد هستند اما حمایت‌هایی که باید از آن تولیدکننده شود در ایران هنوز وجود ندارد. یک تولیدکننده یا یک کارآفرین حتی اگر بخواهد امروز مجوز بگیرد باید از سازمان امور مالیاتی استعلام ماده ۱۸۶ را اخذ کند که اتحادیه‌ها را موظف کرده است برای هر کارآفرینی که می‌خواهد پروانه کسب، صادر شود چه در فروش و چه در تولید باید از سازمان مالیاتی استعلام صورت گیرد و وقتی استعلام انجام شود پاسخ منفی می‌دهد و ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا سازمان مالیاتی یک پاسخ مثبت بدهد و بتوان پروانه صادر کرد.

وی با توجه به و سنگ‌اندازی سازمان امور مالیاتی، عنوان کرد: در حال حاضر صدور مجوزها در سامانه انجام می‌شود؛ در همان سامانه مشکل اماکن و دیگر سازمان‌ها حل شده است. آن چیزی که امروز واقعاً مخل پروانه کسب و مجوز شده است سازمان امور مالیاتی می‌باشد. وقتی مانع مجوز می‌شویم یعنی جلوی تولید و اشتغال را گرفتیم. سازمان امور مالیاتی اداره اجرا و وصول دارد و باید از اهرم‌های دیگر استفاده کند حتی اگر برود مغازه را پلمپ کرده یا تولیدی را تعطیل کند مشکلی نیست اما تفاوت در این است که جلوی مجوز گرفته نشده است. مجوز را باید بدهیم و ریشه را قطع نکرده و شاخ و برگ بزنیم. قانون‌گذار باید این را ببیند که امروز برای مجوز کسب هیچ مانعی را ایجاد نکند حتی اگر فردی بدهکار مالیاتی است باید در برابر او از اهرم‌های دیگر استفاده کرد اما کارخانه نباید تعطیل شود که جلوی اشتغال گرفته شده و مجوز باید داده شود. 

ریاست شورای هماهنگی صنوف پوشاک کشور با اشاره به جشنواره فروش نوروزی، مطرح کرد: امروز به خاطر اینکه تقاضا را تحریک کنیم  اتاق اصناف ایران کاری را انجام داده است که در سال جاری از آن جایی که بحث کرونا بسیار شدید بود و نمایشگاه‌های فصلی برگزار نمی‌شد به همت خود اتاق اصناف ایران در سراسر کشور مثلاً در تهران 2 هزار فروشگاه در جشنواره فروش نوروزی شرکت کردند یعنی با وجود اینکه قیمت کالاها در فروشگاه‌ها تقریباً با ۱۰ درصد سود یا سربه‌سر به فروش می‌رسد با پوستر جشنواره نوروزی خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند.

آقا حسین شیرازی در مورد طرح خرید شفاف، گفت: دولت طرحی را در ارزاق عمومی به عنوان خرید شفاف ارائه داد که ما از آن استقبال کردیم و تولیدکنندگان بزرگ اقبال داشتند چراکه گفتند شاید همین طرح موجب تحریک تقاضا شود. نشان مخصوصی دارد که این تولیدکنندگان مستقیم در فروشگاه‌هایی که مربوط به خودشان یا نماینده انحصاری‌شان است، کالاهای خود را عرضه می‌کنند و در انواع لباس‌ها می‌باشد که بالغ بر ۲۵۰ فروشگاه صرفاً از تولید به مصرف تحت همین خرید شفاف در تهران و در کل کشور ۴۵۰ فروشگاه در این طرح شرکت کرده‌اند. افراد باید به سایت اتحادیه مراجعه کنند اسم اتحادیه ما، اتحادیه صنف پوشاک تهران است و ۴۵۰ فروشگاه را ملاحظه کنند و از همین تولیدکنندگانی که می‌بینیم با رقابت کالای خود را عرضه می‌کنند، خرید کنند.

وی با اشاره به قیمت‌گذاری در عرصه پوشاک، مطرح کرد: ما لباس خوب و باکیفیت داریم اما با قیمت‌های مختلف و دلیلی ندارد که وقتی یک مخاطب می‌خواهد یک کت‌وشلوار با نام یک برند خاص تهیه کند مانع از آن شویم. امروزه در دنیا برند تابع قیمت نیست یعنی برای آن قیمت‌گذاری نمی‌شود. اتحادیه می‌تواند در چارچوب قانون کار کند و قانون می‌گوید که پوشاک قیمت‌گذاری ندارد چرا به خاطر رقابت و عرضه زیاد و بها دادن به اینکه پوشاک برند بشود و نام تجاری پیدا کند می‌گویند خودشان قیمت‌گذاری کرده و آنالیز ‌کنند و چون رقابت زیاد می‌باشد این مورد در قانون آمده است.

آقا حسین شیرازی اگر یک فرد می‌خواهد کت‌وشلواری با مبلغ ۱۵ میلیون تومان بپوشد مانعی ندارد اما در طرح شفاف، تولیدکننده با بهترین پارچه یک‌میلیون و صد تومان می‌فروشد که دوخت آن نیز بسیار خوب است. در همه دنیا همین‌گونه است. امروز مردم به برند و مارک اهمیت می‌دهند و می‌گویند می‌خواهیم لباس مارک و برند بپوشیم. باید پای صحبت آن کسی که ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون می‌دهد، نشست چراکه آن کسی که یک‌میلیون و ۱۰۰ تومان می‌دهد آن هزینه‌ها را ندارد.

ریاست شورای هماهنگی صنوف پوشاک در کشور درباره متنوع بودن برندها در پوشاک، اظهار داشت: وقتی تولیدکننده‌ها در سطح مختلف با کیفیت خوب وجود دارند باید مشتری حق انتخاب داشته باشد. ما برای هر بودجه‌ای لباس داریم. اگر امروز یک کارمند حقوقش ماهی ۵ میلیون تومان می‌باشد کسی نگفته است که از برند خاصی که کت‌وشلوار را ۱۲ میلیون تومان می‌دهد خرید کند چراکه به‌وفور تولیدکننده‌ها وجود دارند و تنوع نیز زیاد است.  

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است و که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح به تهیه‌کنندگی علی شعبانی و مازیار مهاجر سلطانی با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز