هادی حجازی فر در نشست خبری مطرح کرد:

اگر قولی که به پدرم دادم نبود «موقعیت مهدی» ساخته نمی‌شد/ فیلم را برای یادواره ها نساختم

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۷:۰۶:۰۳
کد خبر: ۱۳۰۷۶۱۶
اگر قولی که به پدرم دادم نبود «موقعیت مهدی» ساخته نمی‌شد/ فیلم را برای یادواره ها نساختم
نشست خبری فیلم «موقعیت مهدی» با حضور بازیگران و عوامل در شهر ارومیه برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست خبری فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با حضور هادی حجازی فر کارگردان، حبیب الله والی نژاد تهیه کننده، سجاد نصراللهی مجری طرح، ژیلا شاهی، معصومه ربانی نیا، روح الله حجازی، بازیگران و امیر زاغری طراح صحنه فیلم روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در سالن حوزه هنری شهر ارومیه استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در ابتدا نشست به ترتیب امیر زاغری طراح صحنه، روح الله زمانی، معصومه ربانی نیا، ژیلا شاهی بازیگران هادی حجازی فر کارگردان، حبیب والی نژاد تهیه کننده و سجاد نصراللهی مجری طرح به حضار داخل سالن نشست خوش آمد گفته و از حضور در پروژه «موقعیت مهدی» ابراز خوشحالی کردند.

در ادامه هادی حجازی فر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چرا به فیلم «موقعیت مهدی» نگاه مینیمالی داشته و آیا زبان ترک بودنش در موفقیت «موقعیت مهدی» تاثیری داشته یا نه بیان کرد: از ابتدا علاقه زیادی به جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس داشتم و زمانی که در تئاتر هم فعالیت داشتم، در حوزه دفاع مقدس فعال بودم؛ چون جنگ یکی از موقعیت های انسانی است که در آن شاهد صحنه های دراماتیک هستیم.

وی افزود: همچنین علاقه زیاد من به لشگر ۳۱ عاشورا، تاریخچه قهرمانی این لشگر، علاقه به حمید و مهدی باکری و شهدای گمنام این لشگر انگیزه ای برای ساخت این فیلم بود که در ابتدا فکر میکردم نمی‌شود آن را که ۲۰_۳۰ بار قرار بوده ساخته شود، به نتیجه رساند.

وی افزود: لشگر ۳۱ عاشورا، لشگری بوده که همه ترک زبان ها از جاهای مختلف در آن جمع می‌شدند و اثر انگشت های مختلفی از جمله سینه زنی ها و عزاداری های متفاوت از اعضای این لشگر به جا مانده است. به قول آقا مهدی باکری فلسفه ما لشگر ماست. در نهایت با انتخاب چیزهایی که قضاوت را کمتر می‌کرد سعی کردم این پروژه را جلو ببرم که این ترک زبان بودن، اصالتی به کار ما داد.

امیدوارم روزی برسد که در بازیگری فعالیتی نداشته باشم

حجازی فر در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه در حوزه های بازیگری، کارگردانی و نویسندگی به کدام یک علاقه مند تر است و در نهایت کدام را برای ادامه مسیر انتخاب می‌کند، افزود: من قطعا کارگردانی را انتخاب میکنم؛ از بازیگری بدم می آید ولی پولش برایم اهمیت زیادی دارد. در این سال ها از طریق بازیگری توانستم دوستان خوبی از جمله بازیگران و عوامل فیلم «موقعیت مهدی» را پیدا کنم و امیدوارم که بتوانم با این تیم همکاری بیشتری داشته باشم و روزی برسد که در مقام بازیگر فعالیتی نداشته باشم.

او با اشاره به طولانی بودن مدت زمان ساخت این پروژه بیان داشت: عوامل این کار دوسال پای این پروژه ایستادن، کاری که بسیار ستودنی بود. همچنین در بخش طراحی صحنه، بچه های صحنه کار خوب در بازسازی مستندگونه لوکیشن های این فیلم زحمت بسیار زیادی کشیدند که قطعا این فیلم با این طراحی صحنه می‌تواند به عنوان سند تاریخی در آرشیو دفاع مقدس بماند.

او در ادامه این بحث اضافه کرد: این کار که تماما مستند است، با بودجه بیت المال ساخته شده و به همین دلیل تلاش کردیم با کمترین امکانات، مکان هایی نزدیک به واقعیت ماجرا را پیدا کنیم تا با کمترین هزینه بتوانیم صحنه سازی کنیم.

حجازی در ادامه از بازی خوب روح الله زمانی، معصومه ربانی نیا تشکر کرد و گفت: ژیلا شاهی جزو کسانی است که افتخار همکاری با او را داشتم و دوسال پای پروژه ما که قرار بود چندماهه به نتیجه برسد، ایستاد.

وی همچنین با تشکر از سجاد نصرالهی مجری طرح این پروژه که مانند یک رفیق در کنارش بوده است، ادامه داد: از حبیب الله والی نژاد هم که از زمان ایستاده در غبار با او همکاری داشتم تشکر میکنم، حضور او در این کار برای ما برکت بود.

حجازی فر با بیان اینکه با قبلش این کار را ساخته اضافه کرد: ما با قلبمان این کار را ساختیم و با همه ضعف هایی که دارد؛ چون شما می‌دانید که این کار را با قلب ساخته ایم، بسیاری از ضعف های آن را نمیبیند.

ما یک مهدی باکری در پشت دوربین داشتیم

در ادامه سجاد نصراللهی توضیحاتی به بیان توضیحاتی درباره هادی حجازی فر پرداخت و افزود: وقتی از حجازی فر خواستیم که نقش شهید باکری را بازی کند، به این شرط قبول کرد که خودش آن را بدون دستمزد بسازد. از ابتدای پروژه او نه تنها در نقش بازیگر و کارگردان بلکه در همه بخش ها خالصانه حضور داشت. ما یک مهدی باکری هم در پشت دوربین با همان ویژگی ها داشتیم.

او اضافه کرد: حدود ۲۰ سال زمان برد تا این پروژه به سرانجام برسد که در نهایت هادی حجازی فر آن را ساخت و کار خوبی در آرشیو انقلاب اسلامی قرار گرفت.

حجازی فر با اشاره به اینکه یکی از سختی های ساخت این پروژه تصویر ذهنی افراد درباره شهید باکری است، گفت: برای ما ترک‌ها، مهدی باکری فرق می‌کند؛ چون بدون تبلیغات وارد خانه های ما شده و اسطوره ای است که ابدی شده است. ما به غلط در رسانه ها تصمیم میگیریم که از افراد اسطوره بسازیم، در صورتی که شهید باکری اسطوره واقعی ما ترک هاست.

من در ابتدا نزدیک ۱۱۰۰ قصه برای ساخت سریال داشتم ولی

بازیگر نقش شهید مهدی باکری به پژوهش های دقیق این فیلم اشاره کرد گفت: ما در این کار پژوهش های درست و دقیقی انجام دادیم. نمیخواستم فیلمی بسازم که فقط در یادواره شهدا و دوست داران دفاع مقدس و آقا مهدی پخش شود؛ هدفم از ساخت این فیلم، مخاطب بود و می‌خواستم مهدی باکری بسازم که متعلق به مردم است چون زندگی اش را وقف مردم کرده بود و تلاش کردم در این فیلم به سختی های کار یک فرمانده جنگ و وظایفی که برعهده داشت اشاره کنم.

حجازی فر بیان کرد: ما ۶ موقعیت از زندگی شهید باکری را به تصویر کشیدیم و اینگونه نبوده که از اول تا اخر را زندگی او را به تصویر کشیده باشیم.

ما جزئیاتی از طنز را وارد داستان کردیم تا از حالت شعار گونه جدا شود و مخاطب سن پایین هم به تماشای این فیلم بشیند.

حجازی فر درباره مشکلات ساخت این فیلم گفت: الان که کار به نتیجه رسیده دلم نمیخواهد از تلخی ها صحبت کنم. اگر در من و این گروه، باور و علاقه وجود نداشت، هزار سال این فیلم ساخته نمیشد. سیستم های ما جوری طراحی شده که هیچ خروجی خوبی از آن بیرون نیاید.من اگر به پدرم قول نداده بودم که درباره شهید باکری فیلم بسازم، این فیلم ساخته نمیشد.

این کارگردان به توقیف ۱۲ باره این فیلم اشاره کرد و گفت اگر بگویم چه مصیبت هایی کشیدیم، قطعا باورتان نمیشد که این فیلم چگونه ساخته شده است.

در شب های تصویربرداری من اکثر شب ها گریه میکردم که از فشار کار سکته نکنم چون دیگر قرص جواب نمیداد.

او در پاسخ به این سوال که برای نحوه ساخت این فیلم هم فشارهایی بوده یا خیر گفت: هیچکس جرات نمیکرد به من بگوید نحوه ساخت فیلم را چگونه جلو ببرم. من در ابتدا به احسان باکری قول دادم تاریخ را تحریف و جعل حقیقت نمیکنم. توصیه هایی وجود داشت ولی هیچکس نمیگفت چه کاری را انجام دهم یا نه.

انتهای پیام//

نظر شما