معرفی کتاب؛

«هری لامرتینگ؛ بیزار از جهان دیگران» کتابی برای شناخت یکی از بزرگ‌ترین کاریکاتوریست‌های جهان

۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۱۲۰
«هری لامرتینگ؛ بیزار از جهان دیگران» کتابی برای شناخت یکی از بزرگ‌ترین کاریکاتوریست‌های جهان
کتاب «هری لامرتینگ؛ بیزار از جهان دیگران» اثری است از سید امیر سقراطی به چاپ انتشارات گاه. این کتاب دربردارنده مجموعه ای از طرح های یکی از کاریکاتوریست های شهره ی دوران طلایی کاریکاتور است که برخی آثارش هولناک به نظر می آیند، این آثار به دورانی پس از جنگ جهانی دوم بر می گردد، جنگی که عده ی بسیاری را درگیر خود کرد و تاثیر خود را بر کار هنرمندان نیز برجای گذاشت، هنرمندانی که گاه با زبانی طنز اما گزنده رنج ها و آزردگی های روحی انسان هایی را به تصویر می کشند که حاصل از جهالت و بی خردی خودشان و سیاستمدارانی است که در عرصه قدرت جولان داده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، «طراحان قرن بیستم»، عنوان مجموعه کتاب‌هایی دربارهٔ کاریکاتوریست‌ها، گرافیست‌ها و نقاشانی است که در قرن بیستم با ارائهٔ چشم‌اندازهایی بدیع و خلاقانه در هنر به سویه‌هایی درخشان دست یافته و در ارتقای قدرت بصریِ طراحی کوشیده‌اند.

این نفرات پس از جنگ جهانی دوم و در کارزار فرسایندهٔ جنگ سرد نمایندهٔ هنرمندانی هستند که در میانهٔ بیم و امید، با خلقِ آثاری با مضامین سیاسی و اجتماعی و عمدتاً تلخ و طنزآمیز، چهرهٔ غم‌انگیزِ جهان در نیمهٔ دومِ قرن بیستم را بازنمایی کرده‌اند. طنز در آثار این هنرمندان، گستاخ، بی‌رحم و هولناک است و با قدرتمندیِ زبانِ نوآورانۀ طراحی در هم می‌آمیزد و تصویری هزل‌آلود از رنج‌ها، اشتباهات و ناکامی‌های انسان به‌دست می‌دهد که با خودخواهی، کینه و جهالتِ خویش قرنِ گذشته را دستخوش تغییرات مخربِ بی‌بنیاد و نافرجام کردند.

این مجموعه کتاب‌ها، راهنمای مناسبی برای دیدنِ قرنِ گذشته هستند، کتاب‌های تاریخ کوچک و مصورْ از سرنوشتِ بشر در قرن بیستم که به دلیل تکرارِ حماقت‌های بشری، همواره می‌توانند نو و غیرتکراری باشند؛ زیرا تاریخ بشری مدام در حالِ تکرار است! تاریخ کاریکاتور نام و یاد هنرمندان بسیاری را در خود محترم نگاه داشته است که در سال‌های جنگ سرد بر اصول فناناپذیرِ انسانی و اخلاقی بیشتر از قواعد ایدئولوژیکی و سیاسی تأکید کردند: براد هلند، هانس گئورگ راخ، کاردون، اوژن میهائسکو، ژان گورمه لن،... از این جمله‌اند. هـری لامـرتـیـنـک (Harry Lammertink) یکی از همین کاریکاتوریست‌های نامدار در دوران طلایی کاریکاتور است. هری لامرتینک با نام مستعار یراه (Yerrah) در ایران کمتر شناخته شده است.

او را با چند کاریکاتوری می‌شناسیم که از او با امضای یراه در نشریات قبل و بعد از انقلاب چاپ شده است. (در واقع اگر یراه را برعکس بخوانید همان هری است). کاریکاتورهایی که بیشترشان با زاویهٔ دیدِ از پائین خلق شده‌اند. کاریکاتورهایی که به دلیل همین انتخاب زاویهٔ دید، هولناک جلوه می‌کنند.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز