مهران نائل در گفتگو با برنا:

«اردوان» پیش‌برنده داستان «آتش در گلستان» است/ بازی در نقش منفی مرا اقناع می‌کند

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۶:۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۸۷۳۲
بازیگر سریال «آتش در گلستان» تاکید کرد که هیچگاه فکر نکردم که قرار است نقشی منفی را بازی کنم و لزوما این وجهه را به نمایش درآورم بلکه سعی داشتم انسان حاضر در فیلمنامه را زنده کنم.

مهران نائل بازیگر نقش «اردوان» در سریال «آتش در گلستان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی که این روزها از شبکه پنج سیما پخش می‌شود در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا درباره نقش خود در این سریال گفت: «اردوان» قصه «آتش در گلستان» شخصیتی اهل کردستان است که به عراق رفت و آمد دارد و همین مسئله باعث شده که در روستا حرف‌هایی پشت سر او باشد مبنی بر اینکه در عراق به دنبال خوش‌گذرانی و عیاشی است.

او ادامه داد: این شخصیت به دنبال به دست آوردن اسم و رسم، قدرت و همچنین دختر عموی خود است؛ دختر عمویی که ابتدای سریال با مراسم عقدش شروع می‌شود، اما این پسر عمو می‌خواهد مراسم را به‌هم بزند و می‌بینیم که موفق هم می‌شود.

این بازیگر درباره چرایی قبول این نقش خاطرنشان کرد: اساسا چون «اردوان» توسط کارگردان به من پیشنهاد شد، بازی در سریال را قبول کردم؛ او جذاب‌ترین مرد قصه است و عشق به دخترعمویش مرا به خود جذب کرد. اگر شخصیتی که بازی می‌کنید، روندی را در طول قصه ایجاد نکند، پس دست و بال‌تان بسته است و کار زیادی انجام نداده‌اید، اما نقش «اردوان» این امکان را داشت تا به دلیل عاشقی و ایده‌هایش رشد کند و تعیین‌کننده باشد. همچنین کارهایی که «اردوان» انجام می‌دهد پیش‌برنده داستان است.

نائل در پاسخ به این پرسش که چگونه توانسته است عشق به دخترعمو را در شخصیت «اردوان» که شخصیتی منفی دارد، جای دهد، بیان کرد: طبیعتا هیچ انسانی، چه در زندگی واقعی و چه در درام، کاملا مثبت یا کاملا منفی نیست، «اردوان» نیز اینگونه است؛ وجهه‌هایی از این شخصیت را در سریال شاهدیم که جذاب نیست، ولی در عین حال عاشق است، عشقی که می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و اَشکال مختلفی را شامل شود. در قصه نیز شاید عشق «اردوان» به «روناک» مانند به دست آوردن دخترعمویش باشد، اما در ادامه شیفته شخصیت این زن می‌شود و در زندگی‌اش تاثیر کاملی خواهد داشت.

بازیگر سریال «دل‌دار» تاکید کرد: هیچگاه فکر نکردم که قرار است نقشی منفی را بازی کنم و لزوما این وجهه را به نمایش درآورم، بلکه سعی داشتم انسان حاضر در فیلمنامه را زنده کنم.

کُردی را با ته‌مایه اصوات عربی ادا ‌کردم

او درباره صحبت کردن با لهجه کردی در این سریال گفت: بازی کردن یک زبان یا لهجه کار ساده‌ای نیست و من هم تا این پروژه از بازی کردن با لهجه تفره رفته بودم. کسی که خودش کُردزبان است، می‌تواند ایراداتی را در لهجه هرکدام از بازیگران پیدا کند، اما باتوجه به حضور مشاور لهجه توانستم این نقش با لهجه موردنظر را ایفا کنم. همچنین چون «اردوان» به عراق رفت و آمد داشت، من کُردی را با ته‌مایه اصوات عربی ادا می‌کردم که مورد تایید کارگردان و مشاور او بود و امیدوارم توسط مردم نیز باورپذیر باشد.

نائل درباره مطالعه تاریخی درباره نقش خود و اتفاقات سیاسی‌ای که در سریال رخ می‌دهد، عنوان کرد: به شخصه درباره اتفاقات موجود در سریال تحقیق تاریخی انجام ندادم، چراکه اگر احتیاج به اطلاعاتی بود کارگردان با اشراف کامل به ما توضیح می‌داد. ما قصه‌ای را در یک بستر تاریخی تعریف می‌کنیم و بیشتر خلق شخصیت فیلمنامه برایم مطرح بوده است. همچنین باید گفت «اردوان» یک شخصیت واقعی در دل تاریخ نبوده، بلکه توسط نویسنده خلق و در زمان مورد نظر قرار گرفته است.

بازیگر سریال «بچه مهندس» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازی کردن نقش منفی اظهار کرد: در کارنامه کاری‌ام، نقش مثبت هم داشته‌ام اما باید گفت سهم نقش‌های منفی‌ام بیشتر بوده است، حتی گاهی در کارهایی پیشنهاد بازی در نقش مثبت هم داشته‌ام، اما سهم آن در پیش بردن قصه کم بوده است، درصورتی که من ترجیح می‌دهم نقشی که بازی می‌کنم پیش‌برنده داستان باشد.

این هنرمند افزود: من بازیگری را به مفهوم درام و کارکرد شخصیت‌ها در آن می‌بینم، مثلا می‌توان گفت شخصیت «مکبث» نیز منفی است چراکه مرتکب قتل می‌شود، اما اکثر بازیگران حرفه‌ای دوست دارند به جای این شخصیت ایفای نقش کنند. به‌طور کلی شاید کم‌تر مورد محبت تماشاچی قرار گیرم اما نزد خودم راضی هستم و بالا و پایین این نقش‌ها مرا اقناع می‌کند.

او که هم‌اکنون همراه با فاطمه معتمدآریا تئاتر «بچه» را روی صحنه دارد، در جواب این سوال که فکر می‌کند ایفا کردن نقش «اردوان» چقدر در آینده کاری‌اش تاثیر دارد، بیان کرد: چندان به آینده کاری‌ام فکر نمی‌کنم چراکه دست خود آدم نیست، بلکه می‌خواهم وقتی نقشی را بازی‌ می‌کنم از آن لذت ببرم و کارم را درست انجام دهم، اما باید گفت «اردوان» چه از نظر گریم، لهجه و مقطع تاریخی برایم نقشی کاملا متفاوت بود.

بازیگر سریال «شهرزاد» در پایان تصریح کرد: خیلی خوشحالم که تعداد زیادی از بازیگران اهل زنجان در پروژه «آتش در گلستان» با ما همراه بودند که چندان در این سریال تاثیرگذار نبودند، اما خوش درخشیدند. صادقانه بگویم که به دلیل ساعت پخش نامناسب سریال چندان نتوانسته‌ام به تماشای آن بنشینم، اما به‌واسطه فضای مجازی توانسته‌ام بخش‌هایی را ببینم. امیدوارم که حاصل زحمات گروه دیده شود چراکه این سریال با سختی بسیار به سرانجام رسید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز