مروری بر آثار راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

پولاد کیمیایی: در بین آثار اخیر مسعود کیمیایی به نظرم «جرم» جایگاه ویژه‌ای داشت

۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۸۸۳
پولاد کیمیایی: در بین آثار اخیر مسعود کیمیایی به نظرم «جرم» جایگاه ویژه‌ای داشت
سال گذشته فیلم سینمایی «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم در قیاس با دیگر آثار اخیر کیمیایی توانست نقدهای مثبت بیشتری داشته باشد و نظرات ضد و نقیضی درباره کیفیت آن در بین منتقدان مطرح بود و علاوه بر آن، موضوع فیلم و حواشی ایجاد شده برای آن در زمان برگزاری جشنواره توجهات را بیش از پیش به «خائن کشی» جلب کند. به بهانه برگزاری جشنواره فیلم فجر با پولاد کیمیایی گفت‌وگویی داشتیم و او پیش از نمایش «خائن کشی» در این رویداد، آن را یکی از بهترین آثار مسعود کیمیایی دانست.

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما که امسال با فیلم «خائن‌کشی» به عنوان بازیگر در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من سال‌هاست که در سینمای ایران به عنوان بازیگر فعالیت دارم و در فیلم‌های مسعود کیمیایی نیز ایفای نقش کرده‌ام. درباره سینمای کیمیایی با واقع‌بینی نظر می‌دهم و از انتقاد هم استقبال می‌کنم و این بحث را جدا از این می‌دانم که او پدرم است چرا که در سینما مسعود کیمیایی برای من یک سینماگر است که حتی شاید دنیای ما با هم تفاوت داشته باشد.

کیمیایی خاطرنشان کرد: تجربه بازی در فیلم «جرم» برای من اتفاق بسیار خوبی بود و در بین آثار اخیر مسعود کیمیایی به نظرم «جرم» جایگاه ویژه‌ای داشت. پس از فیلم «جرم» درباره دو فیلم «قاتل اهلی» و «خون شد» با وجود اینکه درونمایه آثار را می‌پسندم، در اجرا این دو اثر برای من چندان مورد پسند نبودند ولی از نظر من «خائن‌کشی» نقطه عطفی در آثار سینمایی سال‌های اخیر مسعود کیمیایی است.

وی افزود: «خائن‌کشی» مخاطبان سینمای کیمیایی را یاد «سرب» خواهد انداخت و علاوه بر اینکه نشانه‌های سینمای کیمیایی را در این اثر شاهد هستیم، نگاه جدیدی را با «خائن‌کشی» در سینمای این کارگردان خواهیم دید. به نظر من مخاطبان سینمای کیمیایی «خائن‌کشی» را می‌پسندند. فیلمبرداری عالی و بازی بازیگران نقاط عطف این فیلم هستند و «خائن‌کشی» در فیلمنامه موضوعی را مطرح می‌کند که بسیار قابل بحث است.

بازیگر فیلم سینمایی «گشت 3» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: در این فیلم من نقش شخصی را بازی می‌کنم که پایبند به یک اصول مشخص است که البته بیشتر از این درباره این شخصیت نمی‌توانم توضیح بدهم. قصه «خائن‌کشی» در سال‌های دهه 1330 روایت می‌شود و طبیعتاً به لحاظ تکنیکی و پروداکشن زحمات بسیاری برای این فیلم کشیده شده است و نکته جالب توجه این است که این فیلم با بودجه بخش خصوصی ساخته شده است. به همین دلیل به نظر من علی اوجی با توجه به تجربه فروش فیلم‌هایی از این دست در گیشه و عملکرد چند اثر اخیر کیمیایی در فروش ریسک بالایی را به جان خریده که از این بابت سرمایه‌گذاری بر این فیلم قابل تقدیر است چرا که او می‌توانست به جای این فیلم یک اثر کمدی بسازد یا نهایتاً بودجه آن را صرف دو فیلم کند.

کیمیایی در ادامه گفت: علاوه بر تهیه‌کننده دیگر عوامل این فیلم هم اکثراً جوان هستند و مسعود کیمیایی سعی داشت سلایق نسل امروز را هم در اثرش مدنظر قرار دهد و به همین دلیل با استفاده از جوانان در بین عوامل سعی بر این شد که در کنار حفظ مولفه‌های سینمایی کیمیایی فیلمی امروزی ساخته شود. من «خائن‌کشی» را از بهترین آثار مسعود کیمیایی می‌دانم و خوشبختانه پس از سختی‌هایی که مسعود کیمیایی در ساخت این فیلم متحمل شد اثری قابل تأمل و دیدنی ساخته شده است که امیدوارم اتفاقات خوبی برای آن رخ دهد.

بازیگر فیلم سینمایی «جرم» در پایان اظهار داشت: سینمای ایران در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده است. امروز پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران هم به زحمت می‌توانند به سوددهی برسند و این وضعیت باعث شده که سرمایه‌گذاری در سینما توجیه اقتصادی نداشته باشد. به عنوان مثال به تازگی سعی داشتم دومین فیلمم را بسازم اما هیچ سرمایه‌گذاری جسارت کار در سینمای ایران را ندارد و در این وضعیت جشنواره فیلم فجر می‌تواند با حمایت از فیلم‌ها مستقل انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذارها باشد. به اعتقاد من برای رسیدن به یک قضاوت درست در داوری آثار جشنواره لازم است که داوری‌ها توسط صنوف انجام شود و این باعث می‌شود که فیلم‌های مستقل نیز امکان حضور در این رویداد را داشته و با قدرت گرفتن بخش بین‌الملل حتی برای پخش آثار در خارج از کشور نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

پولاد خائن کشی

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز