نظامی گنجه ای نامی نادرست است که در بین مردم رواج دارد!

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - ۰۸:۵۲:۲۵
کد خبر: ۱۳۰۹۸۱۴
نظامی گنجه ای نامی نادرست است که در بین مردم رواج دارد!
دکتر عبدالرضا مدرس زاده، دانشیار، زبان و ادبیات فارسی در برنامه پنج گنج رادیو فرهنگ به اصلاح نام متداول نظامی پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه پنج گنج رادیو‌فرهنگ ویژه گرامیداشت حکیم نظامی ،  دکتر مدرس زاده به تلفظ نام صحیح شاعر بزرگ کشورمان، نظامی اشاره کرد و گفت : عنوان کردم حکیم نظامی با ادامه گنجوی اشتباهی مصطلح است چرا که نظامی شاعر پارسی زبان کشور ایرانی تبار است، لذا پسوند گنجوی برای او اشتباهی رایج بین ادبا و برخی عامه مردم است.

دکتر مدرس زاده در این برنامه به زادگاه نظامی اشاره کرد ‌و گفت: نظامی متولد تفرش و روستای طامه  است .

وی افزود :نظامی حکیمی دارای شخصیت چند بعدی  است که با انتخاب زبان شعر سعی کرده اندیشه و افکار خود را به دیگران انتقال دهد.

این  استاد دانشگاه به اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج  اشاره کرد و آن را دارای محتوای غنی داستانی دانست و گفت :این اثر  در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌ گونه شعر در ادب فارسی دانست.

مدرس زاده ادامه داد :اگرچه،از زندگانی نظامی اطلاعات دقیق در دست نیست و دربارهٔ سال تولد و وفات او نقل‌های تذکره‌نویسان مختلف است اما آنچه مسلم است نظامی در شهر گنجه می‌زیسته و در همین شهر نیز وفات یافته است.

با این وجود دربارهٔ زادگاه پدری نظامی اختلاف نظر است. برخی از منابع او را از اهالی تفرش یا فراهان و برخی او را از طبقه دهقانان (ایرانیان) آران می‌دانند.

وی تصریح کرد : اگرچه نام لیلی و مجنون پیش از نظامی نیز در اشعار و ادبیات پارسی به چشم می‌خورد، ولی نظامی برای نخستین بار، آن را به شکل منظومه‌ای واحد به این زبان در ۴۷۰۰ بیت به درخواست پادشاه شروان به نظم کشید، نظامی خود از بابت این سفارش ناراضی و بی‌میل بوده‌است و کار را در چهار ماه به پایان برده‌است.

وی اضافه کرد : وزن این مثنوی جدید بوده و پس از نظامی شعرای زیادی در این وزن داستان‌های عاشقانه سروده‌اند. همچنین ده‌ها شاعر در ایران، هند و ترکستان منظومه‌هایی را به استقبال از لیلی و مجنون نظیره پردازی کرده و شعرای دیگری نیز به داستان نظامی شاخ و برگ بیشتری افزوده یا آن را تغییر داده‌اند.

گفتنی  است رادیو  فرهنگ  در برنامه « پنج گنج» به طور ویژه به آثار نظامی می پردازد .

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز