یادی از شهیدان مهدی باکری و حسن باقری در « بازتاب»

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۸:۲۹:۴۵
کد خبر: ۱۳۱۰۲۷۶
یادی از شهیدان مهدی باکری و حسن باقری در « بازتاب»
برنامه "بازتاب" چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ؛یاد شهدا حسن باقری و مهدی باکری از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رادیو فرهنگ در برنامه «بازتاب» امروز؛  با حضور کارشناسان، بمناسبت سالروز شهادت مهدی باکری و تولد شهید حسن باقری  یاد این این شهدا را گرامی می دارد.

شهید مهندس مهدی باکری در ۳۰ فروردین ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

در طول جنگ تحمیلی  در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی مؤثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبودی به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا والفجر ۴ و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر، با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در حین عملیات بدر و در حالیکه نیروهای عراقی با محاصره کامل سربازان تحت امر شهید باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی‌مانده بودند، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی می‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله ۷۰۰ متری میان خط اول و خط دوم حمله، جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هر بار با جواب منفی وی روبرو می‌شد. تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ به فیض شهادت نائل شد.

همچنین غلامحسین افشردی (در ۲۵ اسفندماه ۱۳۳۴، همزمان با میلاد امام حسین (ع) در تهران به دنیا آمد و  در سن ۲۴ سالگی وارد عرصه جنگ شد، تنها ظرف ۲ سال توانست به استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل شده و واحد اطلاعات رزمی در ستاد عملیات و سپاه را پایه‌گذاری کند. از او ۲۴۰۰ فیش عملیاتی باقی مانده است.توانمندی شهید باقری تا جایی بود که به او لقب نابغه دفاع را دادند.

شهید حسن باقری مغز متفکر اطلاعات نظامی جمهوری اسلامی ایران، نهم بهمن ۶۱ در محور عملیاتی فکه به‌شهادت رسید.

در برنامه این هفته « بازتاب»سردار غلامرضا باغبانی از همرزمان شهید مهدی باکری و سردار دکتر غلامرضا کرمی  همرزم شهید باقری خاطراتی از این دو شهید بزرگوار روایت می کنند.

« بازتاب»  را به گویندگی ناصر صالحی ساعت ۱۷:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ روی موج ۱۰۶مگاهرتز و ۵۸۵کیلوهرتز بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز