گزارش هفته؛

تورم و تغییر قیمت چه بلایی بر سر فیلمسازان می آورد؟

۱۴۰۰/۱۲/۲۷ - ۰۶:۰۶:۴۴
کد خبر: ۱۳۱۰۳۱۳
تورم و تغییر قیمت چه بلایی بر سر فیلمسازان می آورد؟
بی تردید یکی از اتفاقاتی که در روند تولید هر مجموعه تلویزیونی و سینمایی تاثیرگذار است برآورد هزینه ها و میزان هزینه کرد تیم تهیه و تولید است که اصولا می تواند در تولید یک اثر نمایشی تاثیر کمی و کیفی بگذارد. بی تردید تورم و تغییر قیمت ها چه در حوزه تیم تولید و چه در حوزه بازیگری موردی است که اکثر تهیه کنندگان در سال های اخیر از آن می نالند و عملا تغییر هزینه ها و مبالغ رو به رشد دستمزد ها باعث شده است که پروژه ها با یک عددی کلید بخورد اما با آن عدد به پایان نرسد لذا در تولید برخی از آثار رسانه ملی داستان اصلاح برآورد را شاهد هستیم اما در خصوص بعضی از آثار اصلاح برآورد اتفاق نمی افتد در گزارشی با برخی از تهیه کنندگان تلویزیون موضوع اصلاح برآورد و ماجرای تغییر قیمت ها و تاثیر آن بر هزینه های تولید را بررسی می کنیم که در ذیل از نظر می گذرانید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ تغییر قیمت و تورم همیشه جزو مسائلی بوده که صدای فیلمسازان زیادی را درآورده است خصوصا اگر قرار باشد که کار در شهرستان به ثمر بنشیند هزینه ها چند برابر می شود و این مسئله برای آن ها بسیار سخت است چراکه بودجه صدا و سیما از حد معمول بیشتر نیست و فیلمساز به مشکل بر می خورد. در همین خصوص چند تهیه کننده در گفت و گو با برنا از نداشتن ناضر مالی و اصلاح نشدن برآورد بودجه متناسب با تورم در صدا و سیما سخن به میان آورند که خواندن آن خالی از لطف نیست.

محسن شایانفر : قطعا گرانی در افت کیفیت بی تاثیر نیست/سریال ها به ناظر مالی نیاز دارد تا از فساد فاصله بگیریم!

محسن شایانفر تهیه کننده سریال «ملکوت»، «خسته دلان»، «هست و نیست» و... در پاسخ به این سوال که تورم و تغییر قیمت ها در بحث تولید که اعم از اجاره لوکیشن، تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و.... در روند کار چقدر تاثیرگذار است و آیا چنین موضوعی باعث می شود از کیفیت اثر بزنید به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از دل مشغولی های من به عنوان برنامه ساز در کاری که انجام می دهم تورم و تغییر قیمت ها است و بسیار تاثیرگذار است درواقع ما نمی توانیم از ابعاد و اجزای اثر کم کنیم تنها به صرف اینکه هزینه تا حد مشخصی و کمی برآورد شده است به نظر من باید یک سال قبل از شروع به کار برآورد هزینه را تا حدودی حدس بزنیم و طبق آن عمل کنیم.

این تهیه کننده در ادامه اظهار کرد: در برخی مواقع بر اساس موجودی و مانده حساب و در برخی مواقع بر اساس واقعیتی که یک اثر طلب می کند هزینه می کنیم که مطمئنا روش دوم ما را در چالش می اندازد به گونه ای که نه راه پس وجود دارد و نه راه پیش!. من امیدوارم که تدبیری اندیشیده و هزینه ها به موازات روز هایی که کار انجام می شود پرداخت و بررسی شود.

وی در این خصوص که آیا تلویزیون اصلاح برآورد داشته است یا خیر تصریح کرد: اصلاح برآورد از جانب تلویزیون به ندرت رخ می دهد چراکه تلویزیون روی بودجه ای که در اختیار دارد برنامه ریزی کرده است و باید گفت یک مکانیزم معیوب سر راه تولید قرار دارد. در گذشته یک ناظر مالی وجود داشت که به سیستم مالی تلویزیون وصل بود که همین موضوع کار را برای ما بسیار راحت می کرد اما امروزه چنین چیزی  نیست و زمانی که یک برآورد را در نظر می گیریم تا سال بعد که آن اثر بخواهد به پخش برسد ضربه زیادی به آن اثر وارد می شود.

محسن شایانفر در پایان و در این باره که آیا گرانی در تولید فیلم و سریال می تواند عامل اصلی افت کیفیت در سال های اخیر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: گرانی در افت کیفیت بی تاثیر نیست!. به دلیل این که فکر می کنم تنوع سوژه بیشتر از هزینه و بحث مالی از بین رفته است اما به نظر من شکل محدود سوژه ها و برنامه سازان سلیقه های محدودی را با خود به همراه داشته است و به دلیل همین مسئله جاذبه های خود را از دست می دهد اما در نهایت امیدوارم که مدیران سازمان صدا و سیما با بازنگری روی متن و فرم ها بتواند جاذبه بیشتری در برنامه ها ایجاد کند.

امیر پوررحمانی: فیلمسازی در شرایط اقتصادی فعلی صرف نمی کند/افت کیفیت آثار به فیلمنامه و عوامل بر می گردد/زنگ خطر برای شبکه نمایش خانگی به صدا درآمده است!

امیر پور رحمانی تهیه کننده «آسمان همیشه ابری نیست»، «بی قید و شرط»، «پرگار» و... در پاسخ به این سوال که تورم و تغییر قیمت ها در بحث تولید که اعم از اجاره لوکیشن، تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و.... در روند کار چقدر تاثیرگذار است و آیا چنین موضوعی باعث می شود از کیفیت اثر بزنید به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با توجه به شرایط فعلی بالطبع فیلمسازی بسیار سخت شده است و به هیچ عنوان با این وضعیت و موقعیت که شامل اجاره لوکیشن،تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و... فیلم ساختن برای تهیه کننده صرف نمی کند و اگر کسی کار برایش اهمیت و ارزش داشته باشد به هیچ وجه از محتوا و کیفیت اثر نمی زند. درواقع اگر تنها یک بار این کار را انجام دهد سری بعد هم مخاطب را از دست می دهد و هم دیگر کسی به سمت آن اثر گرایش پیدا نمی کند و به نظر من بهتر است یک اثر ساخته نشود تا اینکه ساخته شود و از کیفیت آن زده شود.

او در این خصوص که آیا تلویزیون اصلاح برآورد داشته است یا خیر تصریح کرد: خیر، این مسئله خیلی قابل جبران نیست و تلویزیون هم بسیار اندک کمک حال است و طبعا به دلیل محدودیت هایی که دارد نمیتواند از پس کمک هزینه ها بر بیاید یا اصلاح برآورد داشته باشد.

امیر پور رحمانی در پایان و در این باره که آیا گرانی در تولید فیلم و سریال می تواند عامل اصلی افت کیفیت در سال های اخیر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: خیر، افت کیفیت به فیلمنامه و عوامل بر می گردد و فقط به بحث مادی مربوط نمی شود البته که گرانی بی تقصیر نیست اما سهم کوچکی در این مسئله دارد. در مجموع با این وضعیت که هر چه رو به جلو حرکت می کنیم بیشتر از قبل آسیب می بینیم درواقع آثار از کیفیت و محتوا می افتند و بیننده ها کم و کمتر می شوند که این قسمت ماجرا به شدت خطرناک است. اگر به همین مسیر ادامه دهیم خانواده ها به سمت فیلم ها و سریال های ماهواره ای بیشتر از قبل رو می آورند که بسیاری از این فیلم و سریال ها قوام و بنیان خانواده را به خطر می اندازد و بهتر است که در این راستا فکر اساسی صورت بگیرد و پشتوانه و حمایت های مالی روی کار بیایند. درحال حاضر نیز شبکه های نمایش خانگی نیز آسیب دیده اند و متاسفانه از حالا زنگ خطر چنین موضوعی برای شبکه نمایش خانگی به صدا درآمده است که اگر ادامه دار شود در آینده آسیب بدی به این شبکه ها وارد می شود.

رامین عباسی زاده: صدا و سیما برآورد بودجه را متناسب با تورم اصلاح نمی کند!

رامین عباسی زاده تهیه کننده «کت جادویی»، «آفتاب هدایت»، «او یک فرشته بود» و... در پاسخ به این سوال که تورم و تغییر قیمت ها در بحث تولید که اعم از اجاره لوکیشن، تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و.... در روند کار چقدر تاثیرگذار است و آیا چنین موضوعی باعث می شود از کیفیت اثر بزنید به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: قدر مسلم تغییر و یا در واقع افزایش قیمت‌ها آن‌هم به این شکل فعلی که در فواصل کوتاه اتفاق می‌افتد در دو جنبه روانی و عملیاتی تاثیرات فوق‌العاده مخربی بر جنبه‌های مختلف تولید می‌گذارد. علاوه بر ابعاد فرهنگی جنبه صنعتی فیلمسازی فوق‌العاده اهمیت دارد و این وجه صنعتی همواره تابعی از اقتصاد است. همانطور که فراز و فرودهای اقتصادی سایر صنایع را دچار بحران می‌کند، صنعت فیلمسازی هم از این فراز و فرودها متاثر می‌شود.

او در این خصوص که آیا تلویزیون اصلاح برآورد داشته است یا خیر تصریح کرد: متاسفانه در روال صدا و سیما نیست که برآورد و بودجه پیش‌بینی شده برای یک کار را متناسب با تورم و افزایش هزینه‌ها اصلاح کرده و افزایش دهد، اگر هم در مواردی این اتفاق واقع شود میزان آن تناسبی با واقعیت هزینه‌ها ندارد و همواره این تهیه‌کننده است که ناچار است برای حل این معضل، به دشواری، سیاست‌های جبرانی خاصی طراحی کند که گاهی پیش آمده برای انجام تعهدی که به سازمان داده از دستمزد خود صرف‌نظر کرده و یا حتی سرمایه شخصی‌اش هزینه کرده است. فراموش نکنیم گاه بین برآورد یک پروژه با شروع فیلمبرداری چند ماه فاصله می‌افتد که این زمان برای پایان کار و پخش تا یک سال یا حتی بیشتر هم می‌شود، حالا و با افزایش روز به روز قیمت‌ها حساب کنید وضع تهیه‌کننده‌ای را که مثلا کار را با قیمت‌های فروردین برآورد کرده و با قیمت‌های اسفند به پایان می‌برد.

رامین عباسی زاده در پایان و در این باره که آیا گرانی در تولید فیلم و سریال می تواند عامل اصلی افت کیفیت در سال های اخیر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بله، تردیدی نیست! گرانی و تورم اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند بدل عوارض کیفی جبران‌ناپذیری ایجاد نماید. فیلمسازی فی‌النفسه پر هزینه است و یک بخش مهم از وظایف تهیه‌کننده‌ی حرفه‌ای برنامه ریزی و مدیریت سرمایه و هزینه‌ها به نحوی است که کار با بهترین کیفیت به آنتن پخش برساند، چنانچه این برنامه‌ریزی مثل این روزها به دلیل افزایش مدام قیمت‌ها به هم بریزد، طبعا کنترل کیفی پروژه هم دشوار می‌شود.

حسن نجاریان: تورم و تغییر قیمت همواره روی آثار تلویزیونی و سینمایی تاثیرگذار است/ اصلاح برآورد تلویزیون با ارزش واقعی تورم متفاوت است/ گرانی عامل اصلی افت کیفیت آثار در سال های اخیر !

حسن نجاریان تهیه کننده «خورشید گرفتگی»، «مستند شهر یاران»، «جشن سربرون» و... در پاسخ به این سوال که تورم و تغییر قیمت ها در بحث تولید که اعم از اجاره لوکیشن، تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و.... در روند کار چقدر تاثیرگذار است و آیا چنین موضوعی باعث می شود از کیفیت اثر بزنید به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در طول دو سال و نیم فیلمبرداری که بسیار سخت، پر فشار و سنگین بود فشار تورم ما را دچار معضلات بسیاری کرد اما تلاش ما بر این بود تا از کیفیت کار به معنی واقعی زده نشود. باید بگویم ما در بعضی شرایط مجبور می شویم تا اثری که قرار است به تولید برسانیم را در حجم کم بسازیم که تلویزیون در این زمینه تا حدی به ما کمک کرد ولی متاسفانه این کمک به گونه ای نبود که بتواند کمک حال ما باشد تلویزیون در این زمینه به ما قول همکاری مساعد داده است تا مشکلات و معضلاتی که به وجود آمده را حل کنند ولی به دلیل اینکه هزینه ها در طی این دوسال بی رحمانه و شدید گران شد در کار ما نیز تاثیر زیادی گذاشت.

این تهیه کننده در این خصوص که آیا تلویزیون اصلاح برآورد داشته است یا خیر تصریح کرد: بله تا حدودی برای ما اصلاح برآورد داشت اما متاسفانه این اصلاح برآورد همیشه با ارزش واقعی تورم متفاوت بوده است و درصد کمی از هزینه به ما تعلق می گرفت و آن طور که باید کامل کننده نبود اما امیدوارم که در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد تا ما سربلند از کار بیرون بیاییم.

حسن نجاریان در پایان و در این باره که آیا گرانی در تولید فیلم و سریال می تواند عامل اصلی افت کیفیت در سال های اخیر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بله، گرانی یکی از عوامل اصلی افت کیفیت آثار در سال های اخیر است. اگر قرار باشد یک فیلم سینمایی بسازید اصلا این امکان وجود ندارد که هزینه تقریبی کمتر از 2 میلیارد باشد چراکه اگر چنین چیزی باشد اثر خوب از آب در نمیاید یا باب میل مخاطب نخواهد بود به این دلیل که گرانی طغیان کرده است و چنین چیزی بالطبع روی تعداد، نوع و کیفیت آثار تاثیر خواهد گذاشت و همین موضوع باعث می شود تعداد آثار یا خیلی کم شود یا متاسفانه به صفر برسد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز