گفت‌وگوی ویژه نوروزی برنا به مناسبت روز تئاتر ؛

داوود فتحعلی بیگی: مشغول نوشتن کتاب «نمایش‌های روحوضی» هستم/ تمایل دارم «پوستین وارونه» را احیا کنم/ از حقوق بازنشستگی گذران عمر می کنم!

۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۲۳:۳۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۹۰۸
داوود فتحعلی بیگی: مشغول نوشتن کتاب «نمایش‌های روحوضی» هستم/ تمایل دارم «پوستین وارونه» را احیا کنم/ از حقوق بازنشستگی گذران عمر می کنم!
داوود فتحعلی‌بیگی دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است که به دلیل فعالیت هایش در عرصه نمایش های سنتی و آیینی خصوصا تعزیه به آقای نمایش های ایرانی لقب گرفته است. فتحعلی‌بیگی از مجموع 20 اثری که در کارنامه دارد، در 11 اثر در سینما با نام‌های اینجا شهر دیگری است، خرس، یک خانواده محترم،آلزایمر، سیب و سلما، خاطره، کتاب قانون، زیستن، سگ کشی، عروسی ننه غلامحسین و آری این چنین بود... به ایفای نقش پرداخته و در 9 اثر در تلویزیون با نام‌های گاهی به پشت سر نگاه کن، جلال‌الدین، پروانه، خاطرات مرد ناتمام، نردبام آسمان، شهریار، فرستاده، پهلوانان نمی‌میرند و آری این چنین بود بازی کرده است. خبرگزاری برنا به بهانه روز های پایانی سال و نزدیک شدن به بهار 1401 و به مناسبت روز جهانی تئاتر با او گپ و گفتی زد تا از حال و احوال این روز هایش مطلع شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ وهنر برنا؛ رداوود فتحعلی بیگی پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است که به دلیل فعالیت هایی که در عرصه نمایش های سنتی و آیینی خصوصا تعزیه داشته به آقای نمایش های ایرانی لقب گرفته است. او بیش از 30 نمایش را با عناوین مختلف بازیگر، نویسنده و کارگردان فعالیت کرده، سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی برای تولید نمایشنامه «بهشت دور است یا نزدیک» یا مجموعه نمایشنامه های «کودک رضوی» را دارد. همچنین او در سال 80 موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری یعنی معادل دکترا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

او که در کارنامه هنری اش آثار مهمی چون بازیگری در سریال «پهلوانان نمی‌میرند»، سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «شهریار» به چشم می خورد و نگارش و کارگردانی نمایش هایی چون «کسی که سر دهد اول(حر)»، «تخت و خنجر»، «الماس چاقو فروش»، «سلطان مبدل»، «میرزا عبدالطمع و جنگ جهانی»، «چشم تنگ» و... را بر عهده داشته است در گفت و گویی نوروزی با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در خصوص اینکه سال گذشته را چگونه پشت سر گذاشته است و چه برنامه هایی در دست داشت گفت: در سال 1400 به لطف خدا به دبیری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی منصوب شدم و علاوه بر آن موفق شدم تا کتاب «نقل و نقالی از نگارش تا نمایش» را به اتمام برسانم که اخیرا نیز توسط انتشارات نمایش چاپ و منتشر شد. در کنار این ها نمایشنامه ای به نام «پوستین وارونه» نوشته ام که این نمایشنامه درباره جنگ جمل در قالب نمایشی مدرن نوشته شده است و ساختار آن ترکیبی از نقالی، پرده خوانی، شبیه خوانی و سایه بازی است.

او ادامه داد: علاه بر این ها با نگاهی به داستان ماه پیشونی و سیندرلا یک سیاه بازی را به رشته تحریر درآورده ام که قرار شد این سیاه بازی را به یکی از گروه هایی که در جشنواره اجرا داشتند بدهم که متاسفانه کارشان آماده نشد و نتوانستند در جشنواره شرکت کنند. در آخر نیز مشغول فراهم کردن مقدمات نوشتن کتاب «نمایش های روحوضی» هستم.

بیگی در پاسخ به این سوال که چه برنامه حرفه ای برای سال جدید دارد و قرار است چه کار هایی انجام دهد بیان کرد: هنوز هیچ چیز معلوم نیست اگر شرایط فراهم باشد تمایل دارم نمایش «پوستین وارونه» را احیا کنم.

دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در خصوص اینکه با توجه به تعطیلی مشاغل و کسب و کار ها در طی دو سال کرونایی و وجود تورم آیا زندگی او از لحاظ اقتصادی تنها از راه موسیقی تامین و مدیریت می شود اظهار کرد: من بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و شغل اصلی من کارگردانی بوده است و درحال حاضر با همان حقوق بازنشستگی گذران عمر می کنم البته خداراشکر درگیر اجاره خانه نیستم چراکه اگر اینگونه بود و همسرم نیز بازنشسته نبود و از این طریق حقوق نمی گرفت مسلما هشتمان گرو نهمان بود.

داوود فتحعلی بیگی در پایان گفت: آرزومندم سال آینده برای همه مردم بسیار پر رونق باشد و امید است تا مسئولین به روشن بینی برسند و در سال جدید کمر فساد اقتصادی بشکند و پرچم عدالت نیز برافراشته شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز