مستند رادیویی زندگی داریوش آشوری در «چراغداران»

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۸:۵۷:۵۵
کد خبر: ۱۳۱۱۲۳۶
مستند رادیویی زندگی داریوش آشوری در «چراغداران»
«بهروز رضوی» در برنامه مستند «چراغداران » رادیو فرهنگ شنبه ۲۸ اسفند ماه، بخش هایی از زندگی «داریوش آشوری » را روایت می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه « چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است، بهروز رضوی روایتگر بخش هایی از زندگی داریوش آشوری نویسنده، مترجم، زبان شناس و اندیشمند می شود.

داریوش آشوری (متولد ۱۳۱۷) ، در کشور  بیشتر به واسطه‌ی ترجمه‌هایش شناخته می‌شود اما منتقدین ادبی او را خدایگان سخن می‌دانند و خدمات بسیارش را در حوزه‌های ادب و زبان شناسی ارج می‌نهند.

وی  نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به عنوان یکی از پژوهشگران نامی زبان و ادبیات فارسی شناخته شده است .

داریوش آشوری سالهای سال ، در حوزه های مختلف زبان تحقیق کرده است و جایگاه رفیعی در مقام یک پژوهشگر و یک نویسنده در جهان ادبیات دارد . اما بعد ، یکی دیگر از فعالیت های برجسته ی وی در حوزه ی نویسندگی ، بحث ترجمه است .

داریوش آشوری علاوه بر نویسندگی در ترجمه نیز فعالیت گسترده ای دارد و توانسته است کتاب های بسیاری را از زبان های انگلیسی ، آلمانی و فرانسوی به فارسی برگرداند و گامی بزرگ در جهت غنای ادبی کشور داشته باشد .

یکی از خدمات بسیار ارزشمند داریوش آشوری در زمینه‌ی فرهنگ انجام داده است، بنیانگذاری کانون نویسندگان ایران است. او همچنین عضو انتخاب شده‌ی نخستین هیئت دبیران این کانون بود. داریوش آشوری تاکنون در دانشگاه‌های مشهور جهان تدریس کرده است، دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و دانشگاه زبان‌های خارجی توکیو تدریس کرده است. داریوش آشوری همچنین عضو هیئت مولفان لغت نامه‌ی فارسی در مرکز لغت نامه دهخدا، عضو هیئت ویراستاران دانشنامه‌ی ایرانیکا و سردبیر مجله‌های زیادی نیز بوده است.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۱:۵۰ روی موج‌ اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز