مستندی از زندگی شاعر اشک معشوق در «چراغداران»

۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۱۰:۴۲:۵۰
کد خبر: ۱۳۱۲۹۳۳
مستندی از زندگی شاعر اشک معشوق در «چراغداران»
برنامه مستند رادیویی «چراغداران » یکشنبه ۷ فروردین ماه به پخش روایتی از بخش هایی از زندگی «دکتر مهدی حمیدی شیرازی» ادیب و شاعر معاصر اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است بهروز رضوی بخش هایی از داستان زندگی «دکتر مهدی حمیدی شیرازی »را روایت می کند.

مهدی حمیدی شیرازی نامی آشنا با عاشقانه‌های ماندگار است. او در میان شاعران سنت گرای معاصر در حوزه ادب غنایی و در فرم، ساختار، معنا و محتوا سبکی منحصر به فرد دارد. سروده‌های عاشقانه او بازتاب عشقی ژرف و نافرجام است؛ به همین دلیل با نام شاعر" اشک معشوق" شناخته می‌شود.

وی  در سال ۱۲۹۳ در شیراز به دنیا آمد. پدرش سید محمدحسن ثقةالاسلام از بازرگانان معروف شیراز بود که در دوره‌های اول مجلس شورای ملی، از آن شهر به نمایندگی مجلس انتخاب شد. مادرش بانو سکینه آغازی ارسنجانی از خاندان ابراهیمی ارسنجان و از زنان دانشمند و تربیت‌شده و اصیل بود که خود شاعری سخن‌سنج به‌شمار می‌رفت که اولین مدرسه ی دخترانه را در شیراز با نام «عفتیه» بنا نهاد و زمینه ی تحصیل دختران را ایجاد کرد.

اولین مجموعه شعرش را در سال ۱۳۲۱ با عنوان «از یاد رفته» منتشر کرد که تماماً در قالب غزل بود.

حمیدی شاعری بود که در جبهه مخالف نیما یوشیج و نوگرایان ایستاد و در پایان سال ۱۳۲۱ دومین دفتر شعرش را به نام «عصیان» به دست چاپ سپرد.

حمیدی در سال ۱۳۲۴ قصیده «مصاحبه با نیما پیشوای نوپردازان» را منتشر کرده بود که در جبهه شعرای کلاسیک و مخالفان نیما یوشیج او را در صف اول قرار داد. او بعد از شهریور ۱۳۲۰ با قصاید حماسی‌وار پیرامون شرایط نابسامان سیاسی و اجتماعی ایران و در حمله به اشغالگران بیگانه و جدایی‌خواهان آذربایجان، مورد توجه خاص و عام واقع شد و به او لقب «شاعر ملی» داده بودند.

تنوع موضوع و قالب‌های شعری در دیوان او کم نظیر است. حمیدی شیرازی با شعر نو مخالفت ورزید و این مخالفت واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت و منجر به جنجال‌هایی میان شاعران نو و سنتی شد.

حمیدی علاوه بر مجموعه‌های شعرش در زمینه‌های دیگر ادبی نیز صاحب تالیفاتی بود. مهمترین کتاب او مجموعه سه جلدی دریای گوهر است که حاوی منتخبی از آثار نویسندگان، مترجمان و شاعران معاصر است. دو کتاب دیگر او، عروض حمیدی و فنون شعر و کالبدهای پولادین آن گویای آشنایی وی به مباحث فنی ادبی است. از نوشته‌های منثور حمیدی مجموعه‌های سبکسریهای قلم، عشق در بدر (در سه جلد)، شاعر در آسمان و فرشتگان در زمین به چاپ رسیده‌است.

دو مثنوی بلند حمیدی شیرازی با نام " موسی" و "بت شکن بابل" بیش از سایر سروده‌های او مورد توجه اصحاب نظر قرار گرفته است. همچنین عاشقانه " مرگ قو" دیگر شاهکار این شاعر است که بیشتر به وسیله آن شناخته می‌شود. به صورت کلی از وی دفترهای عصیان، شکوفه‌ها، شاعر در آسمان، فرشتگان زمین، سال‌های سیاه و اشک معشوق به جا مانده است.

او در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۶۵ خورشیدی در تهران درگذشت و در حافظیه شیراز به خاک سپرده شد.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت۱۲:۴۰ روی موج‌ اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز