کارگردان مستند مسابقه «بوم‌گرد»: تلویزیون در سال‌های اخیر به شهرهایی غیر از پایتخت سفر کرده است

۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۱۲:۵۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۱۳۴۵۳
کارگردان مستند مسابقه «بوم‌گرد»: تلویزیون در سال‌های اخیر به شهرهایی غیر از پایتخت سفر کرده است
امیر منیری کارگردان مستند مسابقه «بوم‌گرد» که این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است، بیان کرد: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر در تلویزیون تلاش‌هایی که برای سریال‌سازی و برنامه‌سازی در شهرهایی غیر از پایتخت صورت گرفته، در معرفی مناطق گردشگری موفق بوده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ امیر منیری کارگردان مستند مسابقه «بوم‌گرد» که این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است، در پاسخ به این سوال که با توجه به چهار فصل بودن ایران و ظرفیت‌های کشورمان چقدر ساخت برنامه‌های تلویزیونی نظیر «بوم‌گرد» یا سریال‌هایی با لوکیشن‌هایی غیر از تهران به رونق گردشگری و توسعه آن در مفهوم واقعی یک صنعت تاثیرگذار هستند، بیان کرد: متاسفانه در دو سال درگیری با کرونا کار سخت شده است و مستند مسابقه «بوم گرد» نیز در این زمان ساخته شد اما به طور کلی سریال‌های نوروزی که در چند سال اخیر درباره یا در مناطق بومی ایران مثل «پایتخت» و «نون خ» ساخته شده‌اند یا برنامه‌هایی شبیه به «بوم گرد» باعث شده‌اند، مخاطب تلویزیون سایر نقاط غیر از پایتخت را نیز از این رسانه ببیند. 

این کارگردان توضیح داد: در حالی که پیش از این عمده نگاه‌ها به پایتخت بود و البته برای سازندگان نیز ساده‌تر بود که در تهران برنامه سازی کنند اما این که فرهنگ و جغرافیای سایر نقاط کشور دیده شود، اگرچه سخت اما ارزشمند است و خوشبختانه در سال‌های اخیر در تلویزیون تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. زیرا کشور فقط منحصر به تهران نیست و مردم سایر استان‌ها و مراکز نیز حق دارند خود را در تلویزیون ببیند. 

وی در پاسخ به این سوال که چقدر در مستند مسابقه «بوم‌گرد» به ساختارهای مستندگونه نزدیک شده و با توجه به نمایش جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان در فرم‌های سینمایی عمل کرده‌اند، عنوان کرد: من و آقای کلانتری به دلیل این که در وهله اول مستندساز هستیم، در ریالیتی‌شو نیز مستندگونه عمل کرده ایم. به ویژه فصل دوم مستند مسابقه «بوم‌گرد» بیشتر به سمت مستند سوق پیدا کرده است. در این نگاه تلاش شده است که نقاط بکر استان هرمزگان که از نظر بصری برای مخاطبان جذاب‌تر است انتخاب شوند. 

این مستندساز خاطر نشان کرد: فصل یک مسابقه هم همینطور بود. برای مثال مناطقی در «جواهردشت» را انتخاب کردیم که باید یک ساعت با وسایل و تجهیزات فیلمبرداری پیاده‌روی می‌کردیم تا به آن برسیم. در فصل دو نیز با همین تاکید به جاهایی رفتیم که شاید پیش از این حتی گردشگری به آن پا نگذاشته بود و به دنبال آن تصاویر بکر و دیدنی را موفق شدیم برداشت کنیم. 

منیری درباره چالش‌های ساخت این مستند مسابقه توضیح داد: یکی از چالش‌هایمان این است که به مناطقی پا می‌گذاریم که تا به حال گردشگری به آنجا نرفته است و ظرفیت‌های آن به اصطلاح آزاد نشده است. در موضوع اسکان و پذیرایی و نظایر آن به تبع به مشکلاتی برمی‌خوریم اما خوشبختانه در فصل‌های اول و دوم به قدری میزبانان خوبی داشتیم که اگر آن‌ها نبودند، شاید این صمیمیت و نتیجه برای ما حاصل نمی‌شد. به نظرم حداقل دو ماه زمان نیاز است تا آن منطقه بررسی شود و آیتم‌هایی متناسب با آن طراحی شوند.

وی ادامه داد: در فصل یک این زمان را بیشتر در اختیار داشتیم اما در فصل دوم دو ماه فرصت برای تحقیق و طراحی آیتم‌ها داشتیم و دو تا سه ماه نیز پیش‌تولید کار زمان برد. همچنین از یک مدیر تولید محلی کمک گرفتیم و مدیر تولید خود مجموعه نیز کمک زیادی برای این امر کرد و خوشبختانه کار به خوبی پیش رفت. 

گفتنی است فصل دوم مستند مسابقه «بوم گرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری با محوریت بوم‌گردی و گردشگری اقتصادی، نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. فصل دوم این مسابفه خانوادگی در استان هرمزگان و شهرستان میناب و بنادر جاسک و هرمز می‌گذرد. بدین ترتیب سه خانواده در قالب یک رقابت مبتنی بر زیست‌بوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این مسابقه برپایه سه سرفصل گردشگری با محوریت بوم‌گردی، در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مغفول و در نهایت ارزش بخشی به سنت‌ها و آداب و رسوم هر منطقه و هویت‌بخشی به هر بوم و قومیت تولید شده است.

تهیه‌کنندگی مستند مسابقه «بوم‌گرد» را که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در موسسه اوما فیلم است، سیدجمال عودسیمین و تورج کلانتری برعهده داشته‌اند.

انتهای پیام//

نظر شما