مستندی از زندگی خواننده اول اپرای ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۳۲:۰۶
کد خبر: ۱۳۱۳۵۹۴
مستندی از زندگی خواننده اول اپرای ایران
مستند «چراغداران» رادیو فرهنگ به پخش بخش هایی از زندگی حرفه ای حسین سرشار، خواننده اپرا، موسیقیدان، دوبلور و هنرپیشه اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «چراغداران» چهارشنبه۱۰فروردین ۱۴۰۱ بهروز رضوی بخشی از زندگی حسین سرشار را روایت می‌کند.

حسین سرشار زاده ۲۲ خرداد ۱۳۱۳، خواننده اپرا، موسیقیدان، دوبلور و هنرپیشه بود. او در اپراها و تئاترهای ایرانی و ایتالیایی اجرا کرد و پس از انقلاب و تعطیلی اپرا، در سینمای ایران بازی و دوبله کرد.

حسین سرشار نقش اول اپراهای «کوزی فانتوته» و «دون ژوان» اثر موتسارت و «کاوالریا روستیکانا» اثر ماسکانیو ریگولتو ایلترا و اتور لاتراویاتا و «نیروی سرنوشت» و «فالستاف» اثر وردی و «توسکا لا بوهم» و «مادام باترفلای» از پوچینی را برعهده داشت. او علاوه بر اجرای اپراهای کلاسیک غربی، در اپراهای سرشناس ایرانی نیز اجرا کرد، مانند اپراهای «خسرو و شیرین» ساخته حسین دهلوی در نقش خسرو (۱۳۴۹)، «سمندر» ساخته احمد پژمان، «دلاور سهند» ساخته احمد پژمان در نقش بابک خرمدین (۱۳۴۷)، «آتوسا» ساخته کریستین داوید در نقش داریوش (۱۳۴۷) و «جشن دهقان» ساخته احمد پژمان بوده است . همچنین در جشن هنر شیراز، با ارکستر سمفونیک تهران برنامه اجرا کرد.

آخرین کار سرشار اجرای توانمندانه و ماهرانه قطعهٔ ای ایران در تیرماه سال ۱۳۶۷ در تالار وحدت بود.

همچنین وی در آلبوم «آثاری از حسین دهلوی» قطعهٔ «فروغ عشق» را با شعری از عطار اجرا کرده‌است.

حسین سرشار در ۲۰ فروردین ۱۳۷۴ در ۶۰ سالگی درگذشت.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت۱۲:۴۰رموج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ دریافت کنید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز