طنز آثار«ابوالقاسم حالت» زیر ذره بین «رشید کاکاوند» در نیش دارو

۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۷:۲۳
کد خبر: ۱۳۱۳۶۲۱
طنز آثار«ابوالقاسم حالت» زیر ذره بین «رشید کاکاوند» در نیش دارو
برنامه نیش دارو برنامه ای در حوزه طنز فاخر در ادبیات فارسی است که چهارشنبه ۱۰ فروردین به بررسی طنز در آثار ابوالقاسم حالت اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه ی نیش دارو با نگاهی به ادبیات و هنرهای مختلف به طنز و طنازی در ایران با اجرای کارشناسی رشید کاکاوند در این قسمت به سراغ شاخص های طنز در آثار ابوالقاسم حالت  رفته است.

ابوالقاسم حالت به سال ۱۲۹۲شمسی در تهران متولد شد.او به زبان  انگلیسی وعربی مسلط بود و در قالب های گونگون شعری طبع آزمایی کردو توانایی های خود را در سرودن انواع شعر نشان داد.

حالت،در اشعار طنز وفکاهی نیز سر آمد بوده.وی نخستین شاعری است که مفاهیم طنز را در قالب بحر طویل بیان کرده است.

او همچنین سال ها در مجله ی فکاهی «توفیق» و این اواخر در مجله ی فکاهی «گل آقا» با نام های مستعار«خروس لاری»و«هدهدمیرزا» فعالیت داشت.حالت،سراینده ی نخستین سرود جمهوری اسلامی ایران بود.

از وی در زمینه ی شعر،ترجمه و تحقیق،بیش از ۴۰کتاب به یادگار مانده است.

«دیوان حالت»،«پروانه وشبنم»ترجمه ی اشعار عربی «کلیات سعدی»،«تذکره ی شاهان»،«گلزار خنده»،«فکاهیات حالت»،«دیوان ابوالعینک»،«دیوان شوخ»،  «دیوان خروس لاری»،«بحر طویل های هدهدمیرزا»،«عیالوار»،«رقص کوسه»ومقالات طنز آمیز از آثار اوست، در این برنامه نمونه ای از این طنازی ها معرفی ‌وبررسی می شود.

استاد رشید کاکاوند در هر  برنامه طنز در آثار یکی از شاعران مطرح را مورد بررسی قرار می دهد و ضمن قرائت آثاری طنز از دست نوشته های انها این آثار را نقد و بررسی می کند.

برنامه نیش دارو کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است که ساعت ۸:۴۵  و نوبت دوم ساعت ۲۳:۰۰به تهیه کنندگی شهاب نادری ‌تنظیم حمیرا فراتی  روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز  پخش می شود.

انتهای پیام//

نظر شما