تیغ بران جبار آذین روی آثار نوروزی/ شبکه نمایش خانگی روی عیدی‌های مردم هم حساب باز کرده است/ خداداد فقط مدعی سریال طنز بود/ نجلا و زیرخاکی از روی دست هم ساخته شدند!

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۶۷۱
تیغ بران جبار آذین روی آثار نوروزی/ شبکه نمایش خانگی روی عیدی‌های مردم هم حساب باز کرده است/ خداداد فقط مدعی سریال طنز بود/ نجلا و زیرخاکی از روی دست هم ساخته شدند!
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا تولیدات رسانه ملی در نوروز را بررسی کرد و البته در بسیاری از موارد نظرات او نقد تیز و برنده ای بود که مشخصا روی درام های نوروزی داشت.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون درخصوص ارزیابی تولیدات تلویزیون در ایام نوروز به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: هیچکدام از این سریال ها قابلیت نقد را ندارند انقدر ضعیف هستند که به شعور مخاطب در این سریال ها اهانت می شود. در تولیدات تلویزیون در ایام نوروز هیچ نکته مثبتی نمی بینم که بخواهم به آن اشاره کنم و هر سال این تولیدات پسرفت می کنند. سال‌ها است که تلویزیون  از سلیقه، خواست و نظر مردم فاصله گرفته است.  به همین دلیل هم نه فقط در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی بلکه در طول سال با کمتر اثری از منظر مضمون و محتوا و ساختار هنری می تواند قابل تحمل باشد و بشود از آن به عنوان یک اثر استاندارد ملی و شاخص و فاخر یاد کرد در تلویزیون مواجه می شویم.

او ادامه داد: نمونه آن ۵ سریالی است که در ایام نوروز از تلویزیون پخش می شود. سریال هایی که هیچ چگونه سنخیتی با مختصات و مولفه های نوروزی ندارند یعنی در هر زمان دیگری می توان این سریال ها را پخش کرد بدون اینکه ویژگی خاصی با یک مناسبت به ویژه ایام نوروز داشته باشد و در امتداد همین مسئله به دلیل مصادف شدن بخشی از فروردین یعنی نوروز و ماه مبارک رمضان، هیچ تدارکی هم برای مناسبت رمضان در تلویزیون دیده نشده است. تولیداتی که در ایام نوروز در تلویزیون پخش شد به دلیل ضعف های مفرط محتوایی و ساختاری اصلاً ارزش قابلیت نقد و بررسی را ندارند.

این منتقد اظهار داشت: نمایش سریال بسیار ضعیف "پلاک ۱۳" را داشتیم؛ از طرفی دیگر هم سریال مدعی طنز "خداداد" را در تلویزیون شاهد بودیم که هیچ نوآوری در آن به چشم نمی خورد و عمدتاً کاراکتر های این سریال با ادا و اطوار ها سعی در ایجاد خنده در مخاطب دارند. این نشان دهنده آن است که سازندگان این سریال مانند دیگر هم قطاران خود هیچگونه شناختی از مختصات ژانر طنز و کمدی ندارند. یعنی نه متن کمدی است نه دیالوگ های کمدی وجود دارد و نه از موقعیت‌های خنده آفرین و نه حتی از ساختار هنری مقبول در این سریال خبری است. دو سریال دیگر مانند زیر خاکی و نجلا ۲ که از منظر بستر موضوعی انگار از روی هم کپی شدند، هردو در فضای اسارت اردوگاه‌های عراقی ها در دوران دفاع مقدس می گذرند اما هیچ حرفی برای گفتن ندارند. زیرخاکی که همچنان کشدار بودن را ادامه می‌دهد و آب بستن به سریال را تداوم می بخشد بدون اینکه هیچ حرکت خلاقانه ای در ایجاد طنز و کمدی داشته باشد و بر خلاف دو فصل پیشین که کم و بیش چیزهای جذابی برای مخاطب داشت، فصل سوم هیچ حرفی در هیچ زمینه ای ندارد و نجلا هم همینطور در این فصل حرفی برای گفتن ندارد، در این سریال شما شاهد هیچ نوع موضوعیتی حتی در رابطه با دفاع مقدس نیستید. همان چیزهایی که در صدها فیلم و سریال می دیدید در این سریال هم می‌بینید و هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد.

آذین ادامه داد: باز هم در همین مسیر سریال دردسرهای شیرین را داریم که هیچ ربطی به طنز ندارد و یک شبه درام خانوادگی و اجتماعی است که بسیار سطحی نگرانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی نگاه می‌کند و در صدد است که آن را در قالب سریال ارائه دهد که این هم به دلایل ضعف های مفرد نوشتاری در قالب فیلمنامه و شخصیت پردازی های ضعیف و ساختار هنری ضعیف‌تر به توفیق نرسیده است پس در نتیجه هیچ کدام از این سریال ها قابلیت و شایستگی نقد حرفه ای را ندارند. در نهایت اینکه آثاری برای پر کردن آنتن تلویزیون در ایام نوروز بودند یا هستند که متاسفانه با نداشتن برنامه مناسب و مقبول و شایسته ماه رمضان این روند نامطلوب در تلویزیون کامل تر هم می شود.

این منتقد درخصوص برنامه های ترکیبی گفت: در کنار سریال ها چند برنامه جا افتاده تلویزیونی هم داریم که به دلیل موفقیت هایی که در مقاطعی از زمان به دست آوردند، همچنان در ایام نوروز امسال هم پخش شدند. برنامه هایی که از روی برنامه ها و آثار ماهواره ای خارجی کپی برداری شده و سعی شده است تا ایرانیزه شوند. با آن که سازندگان سریال ها کوشیدند که در شکل و لااقل محتوای ظاهری آثار خود کارهای مخاطب پسندی ارائه کنند ولی در نهایت همان روندی را که برنامه های مشابه و اصل آنها در ماهواره‌ها دارند را ادامه می‌دهند. در خندوانه نوروزی همچنین دورهمی و عصر جدید شما همان مسائل را می‌بینید و شاید آدمهایی به نسبت جدیدتر بدون اینکه هیچکدام در فرهنگ‌سازی جامعه ما و در اشاعه فرهنگ و همچنین حفظ فرهنگ جامعه و غنا بخشیدن و اجرایی کردن سبک زندگی ایرانی و اسلامی و دانشگاه کردن‌ تلویزیون نقش داشته باشند.

او خاطر نشان کرد: پس در نتیجه آنچه که با عنوان میلیارد ها پول مردم صرف تولید این برنامه ها می شود هیچ ثمری برای مردم ما ندارد. گرچه ممکن است بعضی به دلیل نداشتن برنامه های سرگرم کننده و تفریحی بخشی از اوقات فراغت خود را با تلویزیون بگذرانند اما این به دلیل خوب و با محتوا بودن این آثار تلویزیونی نیست و از همین منظر تولیدات تلویزیون متاسفانه روز به روز از همه‌ نظر چه محتوا و ساختار عقبگرد کرده و بیشتر از مردم فاصله می‌گیرد و ماحصل آن فرهنگ سوزی جامعه خواهد بود.

جبار آذین درباره ی دو نوبت شدن پخش پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی در ایام نوروز تصریح کرد: شبکه خانگی و پلتفرم ها هم بیش از هر چیز در پی کسب سود بیشتر است. گر چه به هر حال به ظاهر رقابت‌های بین تولیدات شبکه خانگی و پلتفرم ها و تلویزیون وجود دارد اما این فقط ظاهر قضیه است و شبکه خانگی هم مانند سیمافیلم جزو زیرمجموعه‌های تلویزیون است که در همان چارچوب فعالیت می کند، اما به دلیل نوع تولیدات دو شبکه یا رسانه، برخی ترجیح می‌دهند که از تولیدات شبکه خانگی بیشتر از تلویزیون تکراری و کلیشه ای استفاده کنند و باز هم این مسئله نتیجه خوب بودن تولیدات شبکه خانگی نیست، این دلیل اصلی نبود آثار قوی و غنی نمایشی است.

او در پایان گفت: در همین ایام هم مانند شبکه‌های مختلف تلویزیون که در نوبت های مختلف برنامه ها و آثار خود را پخش می‌کردند، در پلتفرم ها و شبکه خانگی هم این اتفاق رخ داد اما این به دلیل استقبال مخاطبان نیست به دلیل این است که سازندگان و ارائه کنندگان این آثار که گمان می‌کنند در این ایام در دست های مردم مقداری عیدی مانده، و برای خارج کردن آن از جیب مردم این ترفند نمایشی و تبلیغی را ایجاد کردند و اگر در صد نوبت هم پخش شود اما حرفی برای گفتن نداشته باشد و خدمتی به جامعه نکند نمی‌توانند برای مردم بزرگ ایران سودبخش و فرهنگ ساز باشد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز