گذری بر زندگی و هنر خواننده اصیل ایرانی عبدالوهاب شهیدی در برنامه «چراغداران»

۱۴۰۱/۰۱/۱۱ - ۰۹:۴۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۱۳۸۴۲
گذری بر زندگی و هنر خواننده اصیل ایرانی عبدالوهاب شهیدی در برنامه «چراغداران»
مستند «چراغداران» ‌رادیو فرهنگ شنبه ۱۳ فروردین به روایت زندگی شادروان عبدالوهاب شهیدی خواننده موسیقی ایرانی که اهالی موسیقی به اتفاق او را نمونه‌ی بارزی برای هنرمند واقعی می‌دانند اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مستند «چراغداران» ‌رادیو فرهنگ در این  قسمت از برنامه به روایت زندگی شادروان عبدالوهاب شهیدی خواننده موسیقی ایرانی  که اهالی موسیقی به اتفاق او را نمونه‌ی بارزی برای هنرمند واقعی می‌دانند اختصاص دارد.

پرداختن به زندگی برخی هنرمندان  موسیقی، کار آسانی نیست زیرا با نگاه دقیق به کارنامه آنها کافی ست تا به شاخص بودن آن ها پی برده شود. عبدالوهاب شهیدی، نمونه‌ای از آن گروه انگشت شمار در هنر آواز ایرانی است که بهروز رضوی در این برنامه از « چراغداران» روایت‌گر زندگی و آثار این خوانندگان پیشکسوت موسیقی ایران می شود.

شهیدی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی بوددکه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹۹ سالگی و بر اثر عارضه قلبی درگذشت. او از پرکارترین خوانندگانِ پیش از انقلاب بود. این هنرمند در طول زندگیِ پربارش اخلاق و رفتاری نمونه از خود ارائه کرد. به همین دلیل هم اهالی موسیقی همواره از او به عنوان بهترین نمونه اخلاقی برای یک هنرمند یاد می‌کنند.

از سوی دیگر او در عرصه آواز و نوآوری هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. 

اگر چه تصانیف بسیار زیبایی همچون زندگی، آی سوزه یار، بی وفا و... از او به یادگار مانده است، اما آنچه که از او بر لوح دل بیش به جای مانده برنامه موسیقیایی هفتاد دقیقه او در گروه فرهنگ و هنر بود همچنین عبدالوهاب شهیدی با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه که رتبه سوم بیش‌ترین برنامه موسیقی در گل‌ها را دارد 

ترانه هایی چون «مرا ببوس » با صدای حسن گلنراقی، «تو‌ ای پری کجایی» از حسین قوامی، «ای ایران » و «الهه ناز» از غلامحسین بنان، « روی برگی بنویسیم »، «چرا عاشق نباشم » و « مرحبا دل » از اکبر گلپایگانی،  «کهکشان » و روزهای بی غروب » از محمدنوری، «مرغ سحر»، « بیداد » ، «آستان جانان » و « ایران ای سرای امید » از محمدرضا شجریان، در کنار آثار خوب عبدالوهاب شهیدی، قطعاً در سینه ملت ایران باقی خواهد ماند.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۰روی موج‌ اف‌ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما