سودای کارگردانی در سر بازیگران و یک شکست تمام عیار!

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۶:۰۵:۰۲
کد خبر: ۱۳۱۴۷۱۶
سودای کارگردانی در سر بازیگران و یک شکست تمام عیار!
باتوجه به اینکه در سال های اخیر حضور بازیگران روی صندلی کارگردانی مد شده است و البته این اتفاق سبقه ی جهانی دارد باید گفت متاسفانه در عملکرد حرفه ای برخی از بازیگران، توانمندی کارگردانی و درآوردن یک اثر خوش ساخت و جذاب دیده نمی شود و مشخصا برخی از تهیه کنندگان و حتی مدیران سینمایی با هدف کاهش هزینه ها یا کشاندن اسم و رسم بازیگر به آن پروژه تصمیم می گیرند سکان مهم کارگردانی اثر را به بازیگری بسپارند که شاید جلوی دوربین قد و قواره ای داشته باشد اما پشت دوربین نه به لحاظ تکنیک و نه به لحاظ زیبایی شناسی، طراحی میزانسن،درآوردن روابط میان شخصیت ها و... به مرز پختگی لازم نرسیده است و عملا در این شرایط کار زمین می خورد. این موضوع را با کاراشناسان این حوزه بررسی کرده ایم.

بهروز مفید تهیه کننده سینما و تلویزیون  درخصوص درصد موفقیت بازیگران موفقی که پا به عرصه کارگردانی می گذارند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: همه افراد تمایل دارند تجربه های جدیدی به دست بیاورند اما مهم این است که چه تهیه‌کننده و چه سازمانی که پشتیبانی مالی می کند به این جمع‌بندی برسد که آیا این توانایی وجود دارد؟ و صرف به اینکه فقط یک بازیگر تمایل دارد این اتفاق نمی‌افتد و به هر حال باید مجموعه ای را مجاب کند تا بتواند این تجربه را داشته باشد و من مطمئنم که تهیه‌کنندگان حرفه‌ای همیشه این نگرانی را دارند و حتما این مسئله که اگر کسی بازیگر خوبی است می تواند کارگردان قابل قبولی باشد درست نیست اما به معنی این هم نیست که اگر کسی بازیگر خوبی است می‌تواند کارگردان خوبی نباشد. خیر اگر استعداد و زمینه اش را داشته باشد می تواند اتفاق بیفتد.

وی گفت: از نظر من باید مصداقی آن را بررسی کرد و نمی توان نگاه کلی داشت. طبیعتا بازیگری که تمایل به کارگردانی دارد در سینما باید تهیه کننده و سرمایه گذار را مجاب کنند و در تلویزیون قطعا بایستی مدیران سیما و تهیه کننده تلویزیون را در این خصوص مجاب به پذیرش توانایی ها و توانمندی هایش کند. البته این موضوع مسئله ای نیست که بخواهیم به آن معترض باشیم اما اگر کسی بخواهد این مسئولیت را قبول کند در وهله اول باید مطمئن باشد از پس این کار بر می آید تا تهیه کننده و سرمایه گذار با کمترین ریسک مواجه باشند.بخش مهمی از این کار به این برمی گردد که شخص نگاه کارگردانی داشته باشد و مهم ترین آن این است اما در بخش های دیگر می توان از بهترین تصویربرداران و بهترین دستیاران کمک گیرد.

این تهیه کننده درخصوص میزان مهیا بودن شرایط برای ورود نسل جدید به عرصه کارگردانی بیان کرد: پاسخ دادن به این سوال آسان نیست چون وقتی می خواهیم یک پروژه جدی را در اختیار یک کارگردان جوان قرار دهیم ریسک اقتصادی بالایی خواهد داشت و ما باید بپذیریم که درحال حاضر چه در سینما و چه در عرصه سریال سازی کار ساختن هزینه بالایی دارد. ما مقطعی کارهای تله فیلمی داشتیم که به دلیل اینکه کم هزینه و اقتصادی بودند این اجازه را می داد که هم سینما و هم صدا و سیما ریسک کنند و هم تهیه کنندگان خیلی نگرانی نداشته باشند اما درباره سریال ها به هر حال این نگرانی وجود دارد چون اگر کاری موفق نشود می تواند مشکلات بسیاری را برای تهیه کننده و یا حتی سازمان پیشنهاد دهنده داشته باشد. به همین دلیل می گویم که مقداری نسبت به گذشته فعالیت سخت تر شده است اما این که ما نسل جدیدی را تربیت کنیم و اجازه دهیم تا نیروهای جوان وارد شوند ضرورت دارد.

او ادامه داد: چون نیروهای حرفه ای ما خواه ناخواه رو به کهن سالی می روند و از نظر سرعت کار و اکتیو بودن در آینده بدون مشکل نخواهیم بود. ولی به نظرم این باید به گونه‌ای مدیریت شود که هم تهیه‌کنندگان جرات کنند که کارگردان های جدید را بیاورند و اگر کار مورد استقبال نبود باز با آن همراه شود تا بتوانند این اتفاق را رقم زد اما اگر این بار فقط بخواهد بر دوش تهیه‌کنندگان باشد بسیار نگران کننده است. چون  به هر حال شاهد این هستیم که با بودجه هایی که در سریال ها و یا  فیلم ها استفاده می شود این مسئله ریسک بالایی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز