صلح میرزایی:تنها ۵درصد از بازیگران می توانند کارگردانی هم انجام دهند

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۶:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۲۲۸
صلح میرزایی:تنها ۵درصد از بازیگران می توانند کارگردانی هم انجام دهند
باتوجه به اینکه در سال های اخیر حضور بازیگران روی صندلی کارگردانی مد شده است و البته این اتفاق سبقه ی جهانی دارد باید گفت متاسفانه در عملکرد حرفه ای برخی از بازیگران، توانمندی کارگردانی و درآوردن یک اثر خوش ساخت و جذاب دیده نمی شود و مشخصا برخی از تهیه کنندگان و حتی مدیران سینمایی با هدف کاهش هزینه ها یا کشاندن اسم و رسم بازیگر به آن پروژه تصمیم می گیرند سکان مهم کارگردانی اثر را به بازیگری بسپارند که شاید جلوی دوربین قد و قواره ای داشته باشد اما پشت دوربین نه به لحاظ تکنیک و نه به لحاظ زیبایی شناسی، طراحی میزانسن،درآوردن روابط میان شخصیت ها و... به مرز پختگی لازم نرسیده است و عملا در این شرایط کار زمین می خورد. این موضوع را با کاراشناسان این حوزه بررسی کرده ایم.

قدرت الله صلح میرزایی کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه اش کارگردانی آثاری چون "حکایت های کمال"، "دختری به نام آهو"، "پنجره" و... را دارد درخصوص درصد موفقیت بازیگران موفقی که پا به عرصه کارگردانی می گذارند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: من بر اساس نظریات خود صحبت می کنم و اطلاعاتم این گونه است که اگر بازیگری به سراغ کارگردانی می رود قطعا از توانایی های خود مطلع هستند و می دانند که می توانند از پس هر دوی این مسئولیت ها بربیایند. به هر حال سال ها جلوی دوربین بوده اند و با ظرافت های کار و لنز ودوربین و بازی ای که توسط بازیگردان گرفته می شود آشنا هستند و تجربه ای نسبی پیدا کرده اند و از 100 درصد شاید 5درصد آن ها وارد کارگردانی شوند به طور مثال مهران احمدی، مجید صالحی بازیگر و.. بازیگر هستند اما کارگردانان خوبی هم هستند.

 

وی افزود: من در این مسئله ایرادی نمی بینم و از نظرم اشکالی ندارد اگر کسی وارد این حرفه شود اما نه هر بازیگری چون اصولاً بازیگرانی که وارد این حرفه می شوند استعداد کارگردانی کردن را دارند یا اینکه علاقه مند هستند و یا حتی رشته آن ها از قبل کارگردانی بوده است اما در کل شاید 5 درصد از آن ها بتوانند در هر دو زمینه فعالیت کنند.

درخصوص میزان مهیا بودن شرایط برای ورود نسل جدید به عرصه کارگردانی اظهار داشت: از نظر من شرایط مهیاست یعنی اگر کسی استعداد و توانایی داشته باشد آماده است با رعایت یک سری شرایط می تواند مجوز بگیرد و کار را خود را شروع کند. در وزارت ارشاد یک سری شرایط وجود دارد اما به هر حال دولت بودجه ای به کارگردانان اختصاص نمی دهد حتی به کارگردانان حرفه ای هم بودجه نمی دهد اما در کل شرایطی برای مجوز گرفتن و کارگردانی کردن مانند نمونه کار یا دستیاری کردن و... وجود دارد که هر کدام از آن ها امتیاز دارد و وقتی که مراجعه می کنید این موارد را بررسی می کنند اگر شرایط را داشته باشد قطها همکاری صورت می گیرد مگر آنکه نمونه کارهایش قوی نباشد و یا نتواند توانایی های خود را نشان دهد چون به هر حال یک کار سینمایی هزینه بالایی می برد و شخصی که قرار است وارد سینما شود باید از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند کار را پیش ببرد.

او ادامه داد: اما به نظرم در این چند سال جوانان خوب درخشیدند و کارهای خوبی در سینما ارائه داده اند و با توجه به اطلاعاتی که دارم سیاست های دولت حمایت از نسل جوان است  اما به فرض مثال اگر من به شخصه بخواهم کار جوشکاری را آغاز کنم اگر سر رشته ای در این زمینه داشته باشم قطعا نمی توانم پس در نتیجه باید دانش کاری را داشته باشیم و بعد آن را شروع کنیم تا افرادی که قرار است سرمایه گذاری کنند با خیال آسوده این کار را انجام دهند.

کارگردان سریال "حکایت های کمال" در پایان بیان کرد: هدف این است که سرمایه هدر نرود. در چندین جلسه ای که در کانون کارگردانان با رئیس سازمان سینمایی داشتیم به خصوص در دولت جدید و ریاست سید ابراهیم رئیسی و دوران سینمایی محمد خزایی، هیچ زمان مانع رشد و پیشرفت جوانان نبوده اند و شرایط برای کار کردن جوانان مهیا بوده است و به آن ها میدان داده شده است. دراین چند سال در جشنواره ها هم شاهد این درخشش جوانان در عرصه فیلم سازی بوده ایم و یکی از اهداف دولت آقای رئیسی هم حمایت از نسل جدید و جوانان است.

انتهای پیام//

نظر شما