یادداشت ؛

اما و اگرهای آموزش‌های مدیریت و نحوه صحیح مصرف «خانه ما»

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۱۱:۰۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۱۶۶۸۱
اما و اگرهای آموزش‌های مدیریت و نحوه صحیح مصرف «خانه ما»
یادداشت - رومینا ثقفی ، خبرنگار فرهنگی ؛ رئالیتی شو «خانه ما»، مستند مسابقه‌ای است با ستاره‌های مردمی و کسانی که در وخیم‌ترین شرایط اقتصادی، تلاش می‌کنند از خلال یک مستند مسابقه جذاب، صرفه‌جویی و مدیریت اقتصادی را تمرین کنند.

«خانه ما»، مستند مسابقه یا همان رئالیتی شویی است که به جای دعوت از سلبریتی‌ها برای جذاب‌تر شدن، خانواده‌های معمولی را ستاره برنامه خود کرده است. خانواده‌هایی که با دریافت مبلغ مشخصی به عنوان حساب مسابقه، باید بتوانند هزینه‌های خانواده خود را به صورت صرفه‌جویانه مدیریت کنند. برنامه اینگونه پیش می‌رود که سه خانواده ابتدا از لحاظ جسمانی مورد معاینه قرار گرفته، در رقابتی حدوداً یک ‌ماهه به خرج گروه سازنده مستند، زندگی می‌کنند و با چالش‌هایی پیش‌بینی نشده روبرو می‌شوند. در پایان هم میزان تغییر در بهبود سلامتی آنان در مشخص شدن برنده، نقش مهمی دارد. مبلغ جایزه این مسابقه، هم ۱۰۰ برابر باقی‌مانده از حساب هر خانواده بوده‌ است.

در ظاهر همه چیز خوب است. مسابقه  به صورتی عینی و ملموس به مخاطب می‌گوید که مدیریت پول نوعی مدیریت همه جنبه‌های مالی است. از بودجه‌بندی گرفته تا تعیین اهداف بلندمدت و انتخاب سرمایه گذاری‌. مدیریت مالی به معنای «نه» گفتن به هر خرید نیست، بلکه در انداختن طرحی نو است که به شما امکان می‌دهد به چیزهایی که برایتان مهم‌تر است «بله» بگویید.

یادگیری دقیق مهارت مدیریت بهتر پول با استفاده از ابزار مقایسه قیمت محصولات. به عبارت دقیق‌تر شما باید مطمئن شوید که با استفاده از کمترین هزینه بیشترین بیشترین فرصت را به دست می‌آورید. به مجموعه اقتصادی هوشمندانه بالا این مهم را اضافه کنید که خریدهای غیرضروری را فدای نیازهای اصلی خود نکنید.

شاید این ادعا چندان گزاف نباشد که مستند - مسابقه خانه ما، تنها یک برنامه تلویزیونی سرگرم‌کننده یا یک برنامه با پیام‌هایی مشخص نیست. «خانه ما» پیش از هر چیزی، می‌تواند یک برنامه آموزشی باشد. آموزش برای آنها که دانش و توانش چگونه خرج کردن را ندارند. به این معنا، تنها پیام «خانه ما» می‌تواند این جمله باشد که اگر مهارت‌های مدیریت پول نداشته باشید، هر مقدار پول می‌تواند بسیار کم باشد.

به زعم مدیران تولید برنامه، خانه ما ارائه‌کننده سبک زندگی اقتصادی اسلامی – ایرانی است. فرهنگی که در آن اسراف حرام، صرفه‌جویی پسندیده، و در عین حال مقتصد بودن بیش از حد ناپسند است. به تصویر کشیدن خانواده‌های ایرانی دست و دلبازی که برای صرفه‌جویی تلاش می‌کنند، بازنما خسیس بودن نیست؛ بلکه تمرین و نمایشی همه‌جانبه از شکلی از مصرف است که شاید به نفع همه باشد. به نفع من، به نفع ما در ایران، - با نیم‌نگا به مطالب انتقادی تأثیر فرهنگ مصرف بر محیط زیست - به نفع جهان.

با آنکه «خانه ما» ادعای سترگی در مدیریت همه جانبه اقتصادی ندارد، خواه ناخواه اما و اگرهایی به ذهن مخاطبان می‌رسد. به عنوان نمونه و از آنجا که «خانه ما» در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ایران تولید می‌شود، آیا هزینه‌کرد مصرفی در شهرهای مختلف ایران یکسان است؟ آیا باید برای همه جا یک نسخه واحد پیچید؟

از طرف دیگر، با وجود همه پیام‌ها و آموزش‌ها مثبت خانه ما، به نظر می‌رسد؛ سبک زندگی تبلیغی در هر شرایطی چندان واقعی نیست. غیرواقعی بودن زمانی است که این پیام به ذهن مخاطب متبادر می‌شود که باید بودجه اندکی هم خرج خورد و خوراک را داد، هم تفریح کرد، هم کسب و کار خانگی راه انداخت و هم به دیگران کمک کرد و به عنوان تیر آخر مقداری پس‌انداز داشت. به راستی خانه ما تا چه حد به حواشی یک زندگی واقعی و مشکلاتی که ممکن است در مسیر هر خانواده‌ای قرار بگیرد نزدیک است؟

با احتساب روند تورم اقتصادی در یک دهه اخیر، «خانه ما» مستند - مسابقه جالب و هیجان انگیز است که همکاری یک خانواده معمولی از جنس و رنگ خودمان را در مدیریت درست پول به نمایش می‌گذارد که البته با غیرهمگونی‌ها و عدم سنخیت‌های زندگی واقعی ترکیب شده است. خانه ما به ما آموزشی ارزشمند می‌دهد. اینکه در شرایطی کنترل شده گهگاهی هم می‌شود با مبلغی کم و با وسایلی ساده به خوشی پرداخت اما فقط گهگاهی و در شرایطی کنترل شده.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز